Przygotuj się do jazdy zimą
Gdy spadają temperatury, przyczepność letnich opon staje się niewystarczająca. Jest to okres, kiedy należy wymienić ogumienia na zimowe i zadbać o ich stan techniczny. Porady firmy Euromaster ze szczególną uwagą powinny poniższy artykuł przeczytać firmy nie korzystające z
Kiedy średnie dobowe temperatury schodzą poniżej 7° C, dla opony zaczyna się zima. To odpowiedni czas na zmianę ogumienia z letniego na zimowe, nawet jeśli jeszcze nie ma śniegu. W zależności od warunków zewnętrznych opona zmienia swoją przyczepność. Dlatego należy pamiętać o tym, że w temperaturze poniżej 7°C mieszanka stosowana w oponach letnich traci swoje wartości użytkowe takie jak elastyczność i przyczepność do podłoża. Tym samym wydłuża się znacznie droga hamowania.
Głębokość bieżnika
Dla przykładu, przy prędkości wynoszącej 50km/h długość drogi hamowania samochodu na oponach letnich wynosi 63 metry, podczas gdy auto na oponach zimowych potrzebuje jedynie 32 metrów. „Zimówka” zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy i na każdym rodzaju nawierzchni jej droga hamowania jest krótsza, niż droga opony letniej w tych samych warunkach. Ważne, aby opony zimowe montować na wszystkich czterech kołach pojazdu, Zamontowanie tylko dwóch może poważnie zakłócić stabilność pojazdu.
Decydując się na zakup nowych opon zimowych, zalecane jest zasięgnięcie porady eksperta tak, aby wybrać produkt optymalny dla naszego samochodu. Jeśli posiadamy już „zimówki”, przed ich zamontowaniem należy zmierzyć głębokość bieżnika, aby mieć pewność czy nadają się one do jazdy. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego ogumienie o bieżniku minimum 1,6 mm. Jednak według producentów opon i ekspertów powinna ona być nie mniejsza niż 4mm. Jazda na oponach z płytkim bieżnikiem znacząco obniża przyczepność pojazdu i wydłuża drogę hamowania.
Pompowanie azotem
Dbanie o oponę w sposób właściwy i odpowiednie jej użytkowanie może znacząco wydłużyć jej żywotność. Można dzięki temu spowolnić proces starzenia się opony i utraty przez nią niektórych właściwości, Eksperci Euromaster wskazują właściwe sposoby magazynowanie opon. Opona właściwie magazynowana przez rok starzeje się o tyle, co podczas trzech tygodni użytkowania.
Kolejnym sposobem wydłużania żywotności opon jest pompowanie ich azotem. W przeciwieństwie do powietrza, które powoduje kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności, azot nie wpływa na zużycie warstwy butylowej i karkasu. Spowalnia także, proces starzenia się ogumienia, gdyż nie występuje zagrożenie wpompowywania do niego nieczystości takich jak na przykład olej. Pompowanie azotem nie tylko wydłuża żywotność opon, ale niesie za sobą także korzyści ekonomiczne, które wynikają z ograniczenia zużycia paliwa do nawet 3 procent.
Bez ryzyka pożaru
Azot utrzymuje ciśnienie w oponie trzykrotnie dłużej niż powietrze i zmniejsza opór toczenia kół. Jest gazem niepalnym, dzięki czemu nie występuje ryzyko pożaru w czasie pompowania opony, co ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Co więcej, w razie potrzeby opony uprzednio wypełnione azotem mogą bez przeszkód być dopompowane powietrzem. Zmniejszy to zalety, jakie wynikały z użycia azotu, ale nie wpłynie to na bezpieczeństwo i komfort jazdy samochodem.