Raport o stanie usług car assistance
Przedstawiamy raport o stanie usług car assistance i zapewnienia mobilności w całej Europie. Raport został przygotowany przez Starter24, na podstawie danych pochodzących z sieci ARC Europe Group – największego dostawcy car assistance w Europie.
Nadchodzący czas jest zdecydowanie dużym wyzwaniem dla całej branży car assistance oraz wszystkich podwykonawców: firm pomocy drogowej, warsztatów czy podmiotów świadczących usługi dodatkowe (wynajem samochodów, hotele). Raport aktualizowany będzie co tydzień dzięki bieżącym informacjom pochodzącym od sieci automobilklubów i firm assistance będących częścią Grupy ARC Europe.
Europa
W całej Europie zanotowano znaczący spadek liczb zdarzeń i spraw assistance, co wynika z mniejszego natężenia pojazdów spowodowanego kwarantanną. Wszystkie rynki odczuwają spadek wolumenu świadczonych usług, najczęściej o 40-60% w stosunku do wcześniejszych okresów. Największe spadki obserwujemy m.in. we Włoszech i Hiszpanii.
Na dzień dzisiejszy w dostępne
są bez problemu podstawowe usługi assistance takie jak: naprawa na drodze i
holowanie. Wyjątek stanowią Węgry (wprowadzenie stanu wyjątkowego) i
Austria (ścisła kwarantanna w wybranych regionach) – możemy tam mieć do
czynienia z ograniczeniami
w usługach podstawowych (call center, holowanie). W większości krajów wstrzymane są holowania międzygraniczne (tzw. cross-border).
Liczba takich usługi spadła nawet o 80%.
Spadek wolumenów oraz wprowadzone zmiany w organizacji pracy nie mają wpływu na poziom świadczonych usług. Szybkość reakcji i realna pomoc na drodze jest dostępna na stałym, dobrym poziomie. Pracownicy centrów zgłoszeniowych pracują częściowo z domu, ci, którzy pracują w biurach zostali podzieleni na mniejsze zespoły z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Każdy z pracowników otrzymuje ponadto pełne przeszkolenie z zakresu prewencji zakażeń koronawirusem.
Szczegółowe regulacje w wybranych krajach mają wpływ na wyłączenia bądź ograniczenia niektórych usług. W niektórych krajach mogą być problemy z dostępnością autoryzowanych serwisów i hoteli. Wprowadzono zakaz podróżowania pasażerów w pojazdach pomocy drogowej. W takich przypadkach organizowany jest transport zastępczy (np. taxi) lub w wyjątkowych sytuacjach – dozwolone jest holowanie na krótkie odległości z pasażerami pozostawionymi w pojeździe.
Polska
– Aktualnie w naszym kraju nie ma żadnych problemów z dostępnością usług car assistance takich jak naprawa na drodze, holowanie czy wynajem samochodu zastępczego – podkreśla Mateusz Bogucewicz, dyrektor techniczny Starter24. – Mogą wystąpić niewielkie ograniczenia w pracy autoryzowanych serwisów i warsztatów mechanicznych (np. skrócenie godzin otwarcia) i jednostkowe zamknięcia, które nie wpływają na standard usług” – dodaje
– Wdrożyliśmy niezbędne procedury pracy zdalnej i zasady bezpieczeństwa, aby zagwarantować ciągłość pracy naszego Centrum Zgłoszeniowego 24/7. Wszystkie zgłoszenia przyjmowane są na bieżąco telefonicznie, ale także za pomocą mobilnej aplikacji. W Polsce nie ma też większych ograniczeń w pracy autoryzowanych serwisów i warsztatów mechanicznych, chociaż w niektórych przypadkach skrócone zostały godziny ich otwarcia. Pracownicy pomocy drogowej i mobilni mechanicy zabezpieczają się indywidualnie i ograniczają do minimum bezpośredni kontakt z kierowcą i przebywanie wewnątrz naprawianego pojazdu – podkreśla Marek Zefirian, prezes Starter24.