Raport PITD “Czy Chat GPT zmieni transport?” jest już dostępny
20 lipca 2023 r. odbyła się premiera najnowszego raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego “Czy Chat GPT zmieni transport?”.
Według danych portalu Statista, w kwietniu 2023 roku z chata GPT skorzystało w Polsce 2,85 mln osób. Liczba użytkowników systematycznie rosła – od grudnia w Polsce wzrosła o blisko 2,4 tys. proc. Zwiększył się także zakres dziedzin, w których znajduje on zastosowanie. W najnowszym raporcie Polski Instytut Transportu Drogowego postanowił przyjrzeć się perspektywom użycia chat botów w branży TSL. Porównano najpopularniejsze narzędzia i wskazano procesy, które dzięki niemu zostaną zoptymalizowane. Zważywszy, że branża IT cechuje się dużą dynamiką, w raporcie posłużono się najbardziej aktualnymi danymi z renomowanych instytucji, a także przeprowadzono wywiady z przedstawicielami firm, w których prowadzi się badania w zakresie wdrożenia sztucznej inteligencji. Jakie korzyści i zagrożenia może przynieść szerokie wdrożenie chatu GPT? Jak wygląda wdrożenie chatu w poszczególnych sektorach branży TSL?
Co osiągniemy wdrażając Chat GPT?
Według analiz Think Tanku Parlamentu Europejskiego, które zostały opublikowane w 2020 roku, wdrożenie sztucznej inteligencji w gospodarce może znacząco przyczynić się do wzrostu wydajności od 11 proc. do nawet 37 proc. w 2035 roku. Co więcej, zaawansowane systemy sztucznej inteligencji mają potencjał do globalnej redukcji emisji gazów cieplarnianych od ok. 1,5 proc. do 4 proc. do roku 2030.
Mimo opisanych wyżej korzyści, przyjęcie technologii sztucznej inteligencji może mocno wpłynąć na rynek pracy w przyszłości. Szacuje się, że aż 14 proc. miejsc pracy w krajach należących do OECD może zostać w dużej mierze zautomatyzowanych, co oznacza potencjalną utratę tych stanowisk. To wyzwanie, które społeczeństwa i gospodarki będą musiały skutecznie rozwiązać.
Zastosowanie chatu GPT w branży TSL
Chatbot oparty na sztucznej inteligencji ma wiele zastosowań w branży TSL. Może on pomóc w weryfikacji różnych informacji dotyczących firm i podmiotów w tym sektorze. Przykładowo, chatbot może dostarczyć informacje o dostępnych zdolnościach przewozowych firmy, sprawdzić opinie klientów w internecie, udzielać informacji o dostępnych terminach usług oraz terminowości ich realizacji. Istotne jest także to, że chat bot może zbudować początkową relację z klientem oraz dostarczyć wstępnej oceny wiarygodności danego partnera.
W przyszłości chatbot oparty na GPT będzie mógł być zintegrowany z różnymi systemami w branży TSL, takimi jak systemy zarządzania transportem (TMS), magazynami (WMS), bramkami SMS, czy nawet programami księgowymi. Ta integracja pozwoli na automatyzację wielu procesów, generowanie potrzebnej dokumentacji, śledzenie przesyłek, przetwarzanie zamówień, a nawet negocjacje z klientami. Chatbot będzie również odpowiedzialny za szybką i efektywną obsługę klientów, odpowiadając na ich pytania w czasie rzeczywistym.
Przedsiębiorstwa z branży TSL, korzystając z chatbota opartego na sztucznej inteligencji, mogą zaoszczędzić czas i koszty związane z powtarzalnymi procesami. Automatyzacja pozwoli na usprawnienie wielu aspektów pracy, umożliwiając firmom skupienie się na innych kluczowych zadaniach.
Sprawniejsze procesy dzięki Chat GPT
Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i chatbota opartego na GPT, możliwe jest stworzenie i ulepszenie wewnętrznych procedur w firmie. Poprzez analizę danych, AI może pomóc w identyfikowaniu słabych punktów w procesach, które wymagają poprawy. Algorytmy mogą usystematyzować działania, zaproponować jak powinny wyglądać procesy i jakie cele powinny być osiągnięte w określonym czasie.
– Jest to taki szablon, dzięki któremu nie zastanawiamy się nad tym, co i jak powinniśmy zrobić. Algorytm nam to po prostu podpowiada i jest to duże ułatwienie, a zarazem oszczędność – opowiada Dawid Dajczak, Program Manager of Chartering Sennder.
Spedytor przyszłości
Eksperci PITD wypowiadają się w raporcie jednogłośnie – rozwój sztucznej inteligencji nie sprawi, że grono ludzi nagle straci pracę. Prognozuje się to raczej jako długotrwały proces wdrażania i transformacji, w którym pracownicy nabędą nowe kompetencje. Dzięki temu spedytorzy staną się lepszymi specjalistami, którzy będą czuwać nad procesem.
– Sztuczna inteligencja nie zastąpi relacji człowiek-człowiek. Spedytor łączy przewoźnika z załadowcą, jest istotnym pośrednikiem. Analizuje też wiele danych z różnych źródeł. Powtarzalne czynności najłatwiej zautomatyzować. Ponad 20 lat temu pojawiły się pierwsze giełdy frachtów. Pierwsza wersja giełdy Trans.eu łączyła jeszcze ludzi za pomocą popularnego komunikatora Gadu-Gadu. Równolegle działała wtedy też giełda Timocom. GPS i systemy telematyczne, które są już z nami od dłuższego czasu, ułatwiły i uprościły pracę spedytorów. Obecnie wystarczy sprawdzić w systemie, gdzie jest dany pojazd, czy ładunek. Spedycja cyfrowa, oparta na sztucznej inteligencji, to także cyfrowy obieg dokumentów i stały monitoring ładunków. Pozwala to na szybszy kontakt, optymalizację i monitorowanie trasy w czasie rzeczywistym – wyjaśnia Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Raport można pobrać pod adresem: https://pitd.org.pl/chat/