Rekordowy poziom przeładunków w Porcie Hamburg
Rekordowy poziom przeładunków w Porcie Hamburg 110 milionów przeładowanych towarów – rekordowy wolumen w hamburskim porcie w pierwszych 9 miesiącach roku.
Z łącznym przeładunkiem na poziomie 110 milionów ton hamburski port osiągnął w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 roku rekordowy wynik. Wzrost, do którego przyczyniły się niemal wszystkie segmenty przeładunku, przekraczając wynik analogicznego okresu roku ubiegłego o 5,7 procent, okazał się nadzwyczajnie dobry. Dominujący w Hamburgu przeładunek kontenerów osiągnął ze wzrostem o 6,4 procent rekordowy poziom 7,4 miliona TEU (standardowych kontenerów 20 stopowych). Hamburg rośnie szybciej niż konkurencyjne porty Europy Północnej, w których odnotowano ogólny wzrost przeładunków o przeciętnie 1,9 procent, a w obsłudze kontenetów o 4,0 procent. Dzięki temu hamburski port w okresie od stycznia do września zdołał powiększyć swój udział w rynku kontenerowym z 26,1 procent do 26,7 procent.
„Hamburg korzysta szczególnie z dwucyfrowego wzrostu w przewozach kontenerowych z Azją. Przede wszystkim Chiny, największy partner handlowy Hamburga w tym segmencie, przyczyniły się ze wzrostem o 12,8 procent do znacznego przyspieszenia w morskim handlu zagranicznym największego portu uniwersalnego Niemiec. W przewozach kontenerowych z Chinami zostało przeładowanych w Hamburgu w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 2,3 miliona TEU.
Przewozy w relacji z regionem Morza Bałtyckiego mają dla Hamburga szczególne znaczenie: tu w pierwszych dziewięciu miesiącach przewieziono feederami 1,8 miliona TEU, co odpowiada wzrostowi o 2,8 procent. W przewozach kontenerowych z polskimi portami przetransportowano 300.000 TEU (+29,2 procent). „Niezmiennie silny wzrost przewozów feederowych pomiędzy Hamburgiem a portami polskimi udowadnia, że obok dobrze funkcjonujących połączeń drogowych i kolejowych, morskie przewozy kontenerowe zyskują na znaczeniu w obsłudze polskiego rynku i są nie do zastąpienia przez pojedyncze serwisy bezpośrednie na Bałtyk”, powiedział Ingo Egloff, zarząd Hafen Hamburg Marketing e.V.
Od stycznia do września zawinęły do Hamburga 374 szczególnie wielkie statki kontenerowe (Ultra Large Container Ships) o pojemności 10.000 TEU i więcej. Liczba zawinięć statków tej klasy wzrosła w porównaniu do porównywalnego okresu roku ubiegłego z 302 zawinięciami niemal o jedną czwartą (+23,8 procent) i wyraźnie wskazuje, że pogłębienie toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby musi zostać zrealizowane pilnie w interesie portu i żeglugi.
Rekordowy poziom 144 milionów ton w przeładunkach może zostać osiągnięty w Porcie Hamburg na koniec roku 2014.