Reorganizacja strategii przyszłej produkcji Sprintera
Mercedes-Benz Vans pracuje już nad rozwiązaniami, które pozwolą sprostać wyzwaniom związanym z wprowadzeniem za kilka lat nowej generacji Sprintera.
Oddział reorganizuje strategię produkcji modelu w długofalowej perspektywie. Aby sprostać przyszłym wzrostom zapotrzebowania, zakończone zostanie porozumienie z Volkswagen AG co do kontraktowej produkcji dużych aut dostawczych po jego wygaśnięciu z końcem 2016 roku.
Sprinter to najpopularniejszy model Mercedes-Benz Vans – model, który nadał imię całej klasie pojazdów dostawczych. Obecnie powstaje w liczbie około 150 tys. egzemplarzy rocznie.
– Obie strony skorzystały na długofalowej współpracy. W przypadku nowej generacji Sprintera, nad którą właśnie pracujemy, będziemy potrzebować mocy produkcyjnych udostępnianych obecnie Volkswagenowi. Dlatego w przyszłości nasi pracownicy będą wytwarzać wyłącznie produkty naszych marek – mówi Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans.
Aktualnie najważniejszym rynkiem zbyt dla Mercedes-Benz Vans jest Europa, gdzie sprzedaje się 60 proc. łącznej produkcji. W ramach strategii “Vans goes global” prowadzone są działania sprzedażowe i produkcyjne na rynkach wschodzących w Ameryce Południowej oraz w Azji, jak również na rynku rosyjskim. Dla przykładu, Sprinter od 2007 roku jest wytwarzany w Argentynie, a od 2011 roku – w Chinach. Od 2010 roku model jest także montowany w USA (system CKD), a od lipca 2013 roku – w Rosji, we współpracy z firmą GAZ. W rezultacie globalna sieć produkcyjna Sprintera została już przygotowana do przyszłych wzrostów sprzedaży i produkcji nowej generacji pojazdów.
Mercedes-Benz rozpoczął produkcję aut dostawczych dla koncernu z Wolfsburga w 2005 roku, przy okazji wprowadzania kolejnej generacji Sprintera. Do końca 2012 roku w zakładach Mercedes-Benz w Düsseldorfie i Ludwigsfelde wyprodukowano około 280 tys. sztuk pojazdów Volkswagena. Umowa o współpracy między producentami wygasa z końcem 2016 roku.
Dzięki Sprinterowi Mercedes-Benz jest rynkowym liderem w klasie średnich i dużych aut dostawczych w Europie (EU 24), z udziałem rynkowym na poziomie 18,1 proc. (dane za 2012 rok). W Ameryce Północnej sprzedaż Mercedes-Benz Vans rośnie dwa razy szybciej niż cały rynek. Ten sukces jest częściowo zasługą strategii opartej na dwóch markach: Sprinter jest sprzedawany za oceanem zarówno jako pojazd Mercedes-Benz, jak i Freightliner. W 2012 roku znalazł on tam 21,5 tys. nabywców, o 19 proc. więcej niż w 2011.