Rosną potrzeby klientów drobnicowych
W odpowiedzi na potrzeby klientów FM Logistic uruchomiło magazyn „przycross-dockingowy” w Robakowie pod Poznaniem. Ten zupełnie nowy obiekt jest przeznaczony do obsługi projektów klientów FM logistic współpracujących z sieciami handlowymi, szczególnie w zakresie transportów drobnicowych.
W 2016 roku tylko w transporcie drobnicowym FM Logistic obsłużyło ok. 1,5 mln palet. Był to najlepszy wynik w historii firmy. W stosunku do poprzedniego roku łączny wolumen zwiększył się aż o 93%. Rosnący popyt napędza koniunkturę na rynku powierzchni magazynowych. W ofercie deweloperów coraz częściej można spotkać obiekty dedykowane klientom drobnicowym, składującym od 100 do 1000 palet. W ubiegłym roku cały rynek zanotował ponad 35% wzrostu.
– Rynek logistyki drobnicowej będzie nabierał na znaczeniu w najbliższych latach ze względu na coraz większą liczbę klientów produkujących marki własne dla największych sieci dystrybucyjnych w Polsce, jak również podwykonawców znanych marek branży FMCG, którzy nadają mniejsze wolumeny, jeśli chodzi o liczbę palet, ale z dużą częstotliwością – mówi Piotr Mroczka, dyrektor ds. operacji transportu krajowego FM Logistic.
Nowy obiekt FM Logistic w Robakowie pod Poznaniem to magazyn tzw. przycross-dockingowy, pozwalający na skrócenie czasu reakcji na wahania popytu oraz lepszą efektywność kosztową. Magazyn ten będzie obsługiwał klientów z branży FMCG (w tym personal care) i opakowaniowej, w zakresie od 100 do 1000 palet towarów, które są przeznaczone do dystrybucji w sieciach handlowych. W przypadku zwiększenia zainteresowania klientów obiekt będzie mógł być rozbudowany o kolejne moduły.
Dane techniczne magazynu:
- łączna powierzchnia: 7 020 m2 (cross-dock + magazyn),
- wysokość: 12 m,
- klasa A,
- 15 ramp przeładunkowych,
- platforma multikliencka,
- strefa copacking’owa
O wyborze lokalizacji pod Poznaniem zdecydowało zwiększone zapotrzebowanie klientów w regionie wielkopolski oraz chęć rozszerzenia sieci dystrybucyjnej FM Logistic, która dotychczas była skoncentrowana w centralnej i południowej części Polski.
– Charakterystyka branży logistycznej przeznaczonej dla klientów drobnicowych ma dużo większe wymagania, dlatego że najczęściej wolumen nadawany przez tego typu klientów jest dużo mniejszy od największych klientów na rynku. Jednakże wymagania jakościowe, terminowość, wskaźniki uszkodzeń, pomyłek są na tym samym poziomie – wyjaśnia Piotr Mroczka.
Mimo niewielkiego udziału w rynku klientów drobnicowych Piotr Mroczka jest przekonany, że będzie to w najbliższych latach jedno z ważniejszych źródeł popytu na rynku powierzchni magazynowych.
Jeszcze w tym roku FM Logistic planuje otworzyć trzy inne obiekty przeznaczone głównie dla klientów drobnicowych. Nowe magazyny staną na Śląsku, w okolicach Łodzi oraz na Pomorzu. Każdy z obiektów wyposażony będzie w komorę przeładunkową stworzoną z myślą o klientach z branży farmaceutycznej.