Rosnący udział e-commerce w handlu napędza branżę logistyczną

Rosnący udział e-commerce w handlu napędza branżę logistyczną

Kanał e-commerce konsekwentnie zyskuje na znaczeniu w strukturze polskiego handlu. Jak wynika z najnowszych danych Krajowej Izby Gospodarczej, stanowi on już 9,1% całkowitych obrotów detalicznych przedsiębiorstw. Rozwój zakupów online sprzyja także ekspansji sektora logistycznego, który odgrywa kluczową rolę w obsłudze rosnącej liczby zamówień. Sukcesywnie rośnie też segment cross-border, a polskie magazyny coraz częściej stają się centrami dystrybucji globalnych marek. Trend ten komentuje dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics Polska.

Według danych Krajowej Izby Gospodarczej , obroty ze sprzedaży online w Polsce w ostatnich dwunastu miesiącach (VIII 2024 – VII 2025) wyniosły 89,982 mld PLN i stanowiły 9,1% handlu całkowitych obrotów detalicznych przedsiębiorstw. Najbardziej istotny jest jednak wzrost tego segmentu, który w ujęciu rocznym osiągnął 6,7%.

– Mimo sezonowych spadków w okresie letnim, sektor e-commerce stabilnie się rozwija. Napędza to także wzrost branży logistycznej, ponieważ przy rosnącym wolumenie zamówień kluczowe staje się sprawne planowanie i koordynacja procesów. E-commerce przekształca logistykę z tradycyjnego kanału obsługi w strategiczny front biznesowy. To już nie tylko realizacja zamówień, ale kompleksowe zarządzanie łańcuchem dostaw, wymagające integracji nowoczesnych technologii – takich jak robotyka i sztuczna inteligencja – by sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów i presji kosztowej. Dzięki temu logistyka staje się motorem konkurencyjności naszych klientów, a nie jedynie elementem kosztowym – tłumaczy Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics Polska.

W e-commerce coraz większe znaczenie zyskuje sprzedaż w modelu cross-border. Według danych Statista , transakcje transgraniczne odpowiadają obecnie za ponad 25% przychodów z e-handlu w Unii Europejskiej, a do 2028 roku ich wartość może sięgnąć niemal 900 miliardów dolarów. W tak dynamicznym środowisku przewagę zdobywają firmy, które potrafią sprawnie zarządzać całym łańcuchem dostaw i szybko dostosowywać się do zmieniającego się popytu. W tym kontekście Polska wyróżnia się jako naturalny hub dla międzynarodowych przesyłek, dzięki centralnemu położeniu, rozwiniętej sieci magazynowej i doświadczeniu w obsłudze rynków CEE. Potwierdza to fakt, że krajowe centra dystrybucyjne coraz częściej obsługują przesyłki w całej Europie, co otwiera branży logistycznej nowe możliwości rozwoju i inwestycji w innowacyjne rozwiązania.

– Dynamiczny rozwój transakcji cross-border w kanale e-commerce w Europie stwarza branży logistycznej nowe możliwości. Polska, dzięki strategicznemu położeniu i rozwiniętej infrastrukturze magazynowej, staje się coraz częściej kluczowym punktem dla obsługi przesyłek międzynarodowych. Coraz więcej globalnych marek inwestuje w lokalne centra dystrybucyjne, co umożliwia szybszy rozwój logistyki w naszym kraju i pozwala oferować klientom sprawniejsze oraz bardziej niezawodne rozwiązania– wyjaśnia Marek Kaniera.

Poleć ten artykuł:

Polecamy