Rośnie popyt na finansowanie transportu drogowego
Transport drogowy i rynek samochodów ciężarowych w Polsce miały cięższe momenty podczas pandemii, jednak obecnie stopniowo wracają do poziomów z 2019 r. O ocenę aktualnych nastrojów i zmian w podejściu przewoźników do inwestycji we floty poprosiliśmy Piotra Borowskiego, dyrektora departamentu Truck&Bus w Volkswagen Financial Services oraz członka zarządów MAN Financial Services Polska i EURO-Leasing Polska.
Panie Piotrze, proszę na początek krótko przedstawić swoją firmę MAN Financial Services.
MAN Financial Services to spółka należąca do Volkswagen Financial Services. Oferujemy rozwiązania finansowe i usługi klientom marki MAN, w ponad 90% firmom z branży transportu drogowego, zazwyczaj międzynarodowego. Nasza oferta to m.in. leasing operacyjny, wynajem, w tym średnio- i długoterminowy oraz usługi ubezpieczeniowe. Dzięki ścisłej współpracy z MAN Truck&Bus co roku umacniamy pozycję marki MAN w Polsce. We wszystkich liniach biznesowych – pojazdach nowych, używanych, ciężarowych i dostawczych – jesteśmy pierwszym wyborem klientów, jako „finansowanie fabryczne” dla marki MAN.
Jaka jest pozycja rynkowa MAN FS?
Obecnie MAN Financial Services zajmuje drugie miejsce w Polsce pod względem wskaźnika penetracji, czyli liczby samochodów finansowanych leasingiem w stosunku do całej sprzedaży marki na polskim rynku (na pierwszym jest Scania, podobnie jak MAN FS należąca do Grupy Volkswagen). W pojazdach ciężkich powyżej 6 ton wynik ogólny wyniósł 35%, z czego niemal połowa dotyczyła ciągników siodłowych.
W ubiegłym roku branża transportowa została mocno dotknięta przez pandemię. Jak wpłynęło to na waszą działalność?
Pandemia COVID-19 była najważniejszym zjawiskiem ubiegłego roku nie tylko dla przewoźników, ale także dla firm finansujących środki transportu drogowego. Klienci MAN FS początkowo zastanawiali się, jaki będzie dalszy rozwój wydarzeń, jak wpłyną one na całą branżę i ich własne firmy. Szybko zareagowaliśmy na sytuację i w krótkim czasie od ogłoszenia lockdownu MAN Financial Services zaproponował rozwiązania, które wzmocniły poczucie bezpieczeństwa wśród klientów i pomogły im utrzymać stabilność. Były to między innymi „wakacje” kredytowe na 3 miesiące i elastyczna restrukturyzacja istniejących umów. Te działania zostały bardzo dobrze przyjęte – skorzystało z nich ponad 80% naszych klientów. W tym trudnym okresie każdy z nich miał bezpośredni kontakt do wyznaczonego konsultanta firmy, aby skrócić czas potrzebny na załatwianie spraw.
Rok 2020 był jednak dla Państwa ważny także z innego powodu.
W październiku 2020 roku Volkswagen Financial Services kupił 100% akcji spółki EURO-Leasing Polska, funkcjonującej w Polsce pod marką MAN Rental. Celem było wzmocnienie pozycji rynkowej marki MAN w segmencie samochodów ciężarowych i rozwój oferty. Głównym powodem zmian właścicielskich była chęć rozszerzenia palety produktowej VWFS o wynajem krótko- i długoterminowy pojazdów marki MAN oraz naczep w ramach MAN Rental.
Wprowadzenie usług wynajmu to kolejny etap rozwoju rynku leasingu pojazdów ciężkich. Dzięki pełnemu wachlarzowi usług w ramach jednej raty, umożliwiamy klientom skupienie się wyłącznie na rozwoju swojego biznesu. MAN Rental to kompleksowa oferta: elastyczne wypożyczanie i serwis pojazdów, ich pełna obsługa, brak ryzyka zamrażania własnego kapitału oraz ryzyka wartości rezydualnej, dostęp do rozwiązań telematycznych, a także szkoleń dla kierowców. Chcemy rozwijać segment rental, dlatego badamy i analizujemy oczekiwania klientów, np. w zakresie wynajmu krótkoterminowego, usług „pay per km” („płać tylko za przejechane kilometry”), leasingu finansowego i pożyczek.
Dane rynkowe za pierwsze miesiące 2021 r. są bardzo zachęcające. Jakie cele postawił sobie MAN FS na bieżący rok?
Pierwsze półrocze 2021 roku przyniosło wyraźne ożywienie na rynku nowych pojazdów ciężarowych po spowodowanym pandemią wyhamowaniu. W okresie od stycznia do czerwca ich łączna sprzedaż (prawie 16 tys. pojazdów) była niemal dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Według danych PZPM wzrost ten wyniósł 97% r/r.
Zależy nam na tym, aby w 2021 roku uzyskać wyniki lepsze niż w 2019. Decyzje zakupowe klientów są jednak jeszcze ostrożne. Ten efekt dodatkowo wzmacnia konieczność wdrożenia unijnego Pakietu Mobilności regulującego międzynarodowy transport drogowy na terenie UE, a także dostosowania się do skutków Brexitu, choć ta ostatnia kwestia wydaje się już być coraz bardziej „oswojona” przez przedsiębiorców.
Jakie elementy zadecydują o dalszych sukcesach rynkowych MAN FS?
Z perspektywy MAN Financial Services i finansowania pojazdów wyjątkowo istotne było wprowadzenie na rynek modelu MAN TGX (seria New Truck Generation), który stał się szlagierem sprzedaży w Europie i który oczywiście finansujemy. MAN FS do oferty produktowej wprowadził też kredyt na samochody dostawcze, a w najbliższym czasie uruchomi kredyt dla klientów kupujących pojazdy ciężarowe. Utrzymana zostanie również atrakcyjna oferta leasingu, wynajmu oraz ubezpieczeń komunikacyjnych.
Wspólnie z marką MAN budujemy też strategię rozwoju sprzedaży pojazdów używanych marki. Jesteśmy istotnym elementem tej strategii. Oferujemy klientom leasing klasyczny i leasing z niskimi ratami, a także wynajem krótkoterminowy. To nie wszystko: w ramach kompleksowej obsługi klienta ubezpieczamy samochody, świadczymy usługi assistance, mamy również w ofercie pakiety serwisowe. Nasza penetracja usługami finansowania w segmencie używanych pojazdów wynosi obecnie 43%, ale planujemy przekroczyć poziom 50%.
Jakie czynniki będą kształtować przyszłość transportu drogowego?
Transport drogowy jest dla Europy kluczowy, dlatego w najbliższych latach będzie rósł popyt na pojazdy ciężarowe, a tym samym – na ich finansowanie. Duża liczba ładunków do przewiezienia przełoży się więc na zapotrzebowanie firm transportowych na leasing samochodów. Patrząc na drugą stronę medalu, wśród hamulców rozwoju wymieniłbym trzy najważniejsze. Obawy o kolejną falę pandemii, związany z tym lockdown i potencjalne zatrzymanie fabryk – to raz. Dwa: wspomniane już zapisy unijnego Pakietu Mobilności. I ostatni, lecz nie najmniej ważny aspekt: brak kierowców na rynku.
Te wyzwania dotyczą i dostawców pojazdów, i firm finansujących, ale i klientów. Naturalnym środowiskiem polskich firm transportowych są drogi całej Europy, nie tylko Polski. Obok dostępności kierowców, problemem dla nich jest także właściwa logistyka, kontraktowanie powrotnych ładunków, ale i obowiązki spedycyjne, które stopniowo biorą na siebie.
Naszym celem jest wsparcie klientów na możliwie każdym etapie ich działalności. W ten sposób chcemy ich przekonać, że warto ponownie wybrać markę MAN oraz produkty finansowe MAN FS. Ułatwi to nie tylko kompleksowa oferta, ale i techniczne rozwiązania, takie jak wspólna platforma sprzedażowa naszych obydwu firm, nad którą obecnie rozpoczynamy prace.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał: Witold Zygmunt.
Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics nr 4/2021