Rośnie produkcja motoryzacyjna

Rośnie produkcja motoryzacyjna

Raport kwartalny PZPM i KPMG wskazuje na dobre wyniki produkcyjnego sektora motoryzacyjnego w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku. Wzrost wypracowały polskie fabryki motoryzacyjne, zarówno w segmencie pojazdów, jak i podzespołów, części i akcesoriów.

W I kw. 2014 roku produkcja sprzedana polskiego przemysłu motoryzacyjnego osiągnęła wartość 28,3 mld zł. To nominalnie o 6,8% więcej niż w I kw. 2013 roku. Za wzrost odpowiada zarówno produkcja pojazdów silnikowych, jak i podzespołów, części oraz akcesoriów motoryzacyjnych.

 

W I kw. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 154,9 tys. pojazdów silnikowych – o 2,6% więcej niż w I kw. 2013 roku. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe (29,5 tys. szt., +9,1% r/r). Pozytywnym sygnałem jest stabilizacja produkcji samochodów osobowych (124,6 tys. szt., +1,3%), to jednak wciąż bardzo mało w porównaniu z latami 2008-2012. O 4,8% wzrosła produkcja autobusów, do 789 sztuk.

 

Na rynku UE widoczne są sygnały ożywienia, co bezpośrednio przekłada się na wolumen produkcji ulokowanych w Polsce fabryk. W przypadku samochodów osobowych I kw. 2014 roku przyniósł w UE wzrost o 8,4% r/r. Rośnie także liczba rejestracji samochodów użytkowych – w I kw. o 9,8%. To bardzo dobre sygnały, jednak obiektywnie wyniki te są jeszcze bardzo dalekie od tych sprzed kryzysu. Biorąc pod uwagę potencjał konsumentów UE, 3,3 mln samochodów osobowych i 443 tys. pojazdów użytkowych zarejestrowanych w ciągu kwartału to wciąż mało – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

Choć europejska produkcja pojazdów znajduje się w stagnacji, dobre wyniki osiągnęli także producenci szeroko rozumianych komponentów, części i akcesoriów motoryzacyjnych, w tym silników. W 2013 roku ich eksport wzrósł o 7,1% i miał wartość 15,5 mld euro. To większa wartość niż dotąd przypuszczano, ponieważ do analizy włączono pomijane zazwyczaj części elektryczne i mechaniczne związane z silnikami spalinowymi, które w klasyfikacjach znajdują się poza motoryzacją. Wzrósł m.in. eksport opon (o 4,8% r/r), szkła do pojazdów (43%), podzespołów i części elektrycznych (15,3%), mechanicznych części silników spalinowych (9,7%), systemów hamulcowych i ich części (14,7%), układów zawieszenia i ich części (14,9%) czy poduszek powietrznych (18,6%). Wśród kluczowych odbiorców na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży do Czech (wzrost o 9% r/r), Hiszpanii (7%), Wielkiej Brytanii (14%), Węgier (18,7%), Włoch (9,3%) oraz Słowacji (15,1%).

 

Choć nie są jeszcze dostępne dane za pierwszy kwartał 2014, to możemy być niemal pewni, że przyniósł on dalszy wzrost eksportu komponentów, części i akcesoriów motoryzacyjnych. Ten segment rozwija się bardzo dynamicznie dzięki strumieniowi inwestycji i reinwestycji. W 2013 roku zainwestowano w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce 4,5 mld zł (aż o 13,1% więcej niż w 2012) a znaczna część tej kwoty wiąże się właśnie z segmentem dostawców – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Poleć ten artykuł:

Polecamy