Speed Docking 2016

Zakończyła się druga polska edycja badania Speed Docking, zorganizowanego przez ECR Polska. W badaniu mierzono czas wyładunku w centrach dystrybucyjnych. Najkrótsze czasy osiągnięto w centrum dystrybucji Kaufland Polska Markety w Woli Krzysztoporskiej i Jeronimo Martins Polska w Rudzie Śląskiej.

W tegorocznym badaniu Speed Docking wzięło udział sześciu producentów (Coca-Cola Hellenic, Danone, Kompania Piwowarska, Mars, Nestle, Pepsico), trzech dostawców usług logistycznych (Raben, Schenker, FM Logistic) i osiem sieci handlowych (Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Makro, Tesco, Żabka). W okresie od 16 marca do 24 maja zmierzono czas rozładunku łącznie 12 773 dostaw w 38 centrach dystrybucyjnych. Średni czas rozładunku, który wyniósł 2h 36m, jest nieco wyższy niż w 2015 r. W porównaniu do innych krajów biorących udział w badaniu, większy był przeciętny rozmiar dostawy w Polsce, który wyniósł 22,9 palety, i jest porównywalny do rezultatów z wiodącej prym Holandii.

 

Ze względu na liczbę i różnorodność uczestników, badanie w tym roku zostało podzielone na dwie kategorie: 1) sieci multiformatowe, convenience, cash & carry oraz 2) dyskonty. Zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:

 

  • sieci multiformatowe, convenience, cash & carry: Centrum Dystrybucyjne Wola Krzysztoporska, należące do Kaufland Polska Markety (średni czas rozładunku: 2h 30m, średni ważony czas rozładunku pełnej przyczepy: 3h 23m);
  • dyskonty: Centrum Dystrybucyjne Ruda Śląska, należące do Jeronimo Martins Polska (średni czas rozładunku: 2h 18 m, średni ważony czas rozładunku pełnej przyczepy: 3h 37m).

 

Jak podkreślali dyrektorzy obu zwycięskich DC, na wyniki miała wpływ dobrze zgrana załoga, która sprawnie realizuje wypracowane procesy. Wyrazili oni również uznanie dla idei badania Speed Docking i wynikających z niego wniosków, które mogą wpłynąć na dalszą optymalizację działań.

 

Speed Docking to badanie mające charakter pozytywnego współzawodnictwa, polegające na mierzeniu i porównywaniu całkowitego czasu rozładunku ciężarówek w centrach dystrybucji (DC) od momentu przekroczenia bramy do opuszczenia centrum (from gate to gate). Odbywa się ono równolegle w kilku krajach. Od pierwszej edycji w 2012 r. zmierzono ponad 250 000 dostaw w ponad 1000 DC w 6 krajach.

 

Dane zbierane dzięki komputerom umieszczonym na pokładzie ciężarówek pozwalają mierzyć realną efektywność procesów rozładunku towarów i kontroli jakości oraz analizować czynniki je wydłużające. Udział w badaniu przynosi korzyści zarówno producentom, dostawcom usług logistycznych, jak i sieciom handlowym, usprawniając współpracę w łańcuchu dostaw. Ponadto, dzięki wprowadzeniu elementów grywalizacji, Speed Docking nie tylko realnie poprawia wskaźniki logistyczne, ale również buduje zaangażowanie, ducha rywalizacji i zwiększa motywację pracowników w centrach dystrybucyjnych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy