Sprzedaż robotów w Polsce wzrosła o 16 procent

Sprzedaż robotów w Polsce wzrosła o 16 procent

Zgodnie z danymi Międzynarodowej Federacji Robotyki (International Federation of Robotics, IFR) rok 2017 pod względem robotyzacji można zaliczyć do bardzo udanych.

Globalnie sprzedaż robotów wzrosła o 30% (łączna sprzedaż w 2017 roku – 381 335 jednostek), w Europie o 18%, w regionie Europy Środkowo-Wschodniej o 36%, natomiast w Polsce o 16% w porównaniu z rokiem poprzednim. Na całym świecie w 2017 liczba zainstalowanych robotów przekroczyła 2 miliony. IFR prognozuje także dalszy wzrost robotyzacji.

 

Autorzy raportu docenili roboty współpracujące jako jeden z ważniejszych trendów technologicznych w robotyce w najbliższych latach, obok przemysłowego Internetu rzeczy (IIoT) i uczenia maszynowego. Ponadto podkreśla się, że zakres aplikacji współpracujących rośnie, a współpraca na linii człowiek-robot to także szansa automatyzacji dla przedsiębiorstw każdej wielkości. Ważnym elementem według analityków IFR jest także prostota programowania i obsługi rozwiązań robotycznych.

 

IFR szacuje, że w ubiegłym roku dostarczono na rynek Europy Środkowo-Wschodniej 10 538 robotów przemysłowych (blisko 36% wzrost w stosunku do 2016), a łączna liczba robotów pracujących w regionie na koniec roku 2017 to 52 863 (cała Europa: blisko 498 000). Procentowa zmiana sprzedaży w poszczególnych krajach CEE, Węgry: +245% (łącznie dostarczonych 2470 robotów), Rosja +99% (711 robotów), Czechy: +47% (2893 roboty), Polska: +16% (1891 robotów), Rumunia: -19% (634 roboty), Słowacja: -31% (1203 roboty). Gęstość robotyzacji w europejskim przemyśle przetwórczym wynosi 106 jednostek na 10 000 pracowników (średnia światowa: 85). Liderem w Europie są Niemcy: 322, w Polsce jest to 36 robotów na 10 000 pracowników. Jeżeli chodzi o kraje z regionu CEE, gęstość robotyzacji w przypadku Słowacji to 151, Czech 119, Węgier 78, Rumunii 18 i Rosji 4 jednostek na 10 000 pracowników. Rozpatrując zastosowanie robotów w gałęziach przemysłu, na pierwszym miejscu w Europie jest branża automotive, za nią metalowa oraz tworzyw sztucznych i wyrobów chemicznych. Roczna skumulowana stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży robotów w okresie 2012-2017 to dla Europy 10%, (łączna sprzedaż w 2017: 66 259 robotów), podczas gdy dla Europy Środkowo-Wschodniej 22%.

 

„Wyraźnie widzimy wzrost zainteresowania robotyzacją na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorstwa motywuje sytuacja na rynku pracy, z drugiej strony rośnie także świadomość dotycząca nowych rozwiązań dostępnych dla sektora MŚP. Firmy coraz częściej szukają możliwości zwiększenia konkurencyjności poprzez korzystanie z nowych technologii, takich jak roboty współpracujące” – mówi Slavoj Musilek, General Manager w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Universal Robots.

 

Według IFR, Polska jest rynkiem wschodzącym z przyspieszającym tempem instalacji robotów, zwłaszcza od roku 2014. Nasz rynek jest atrakcyjny szczególnie jeśli chodzi o produkcję w branży motoryzacyjnej, chemicznej oraz metalowej i maszyn. Gęstość robotyzacji stale rośnie, jednak liczba robotów na 10 000 pracowników jest nadal niższa w porównaniu z Czechami, Słowacją i Węgrami – wynosi 36 jednostek na 10 000 pracowników (w branży automotive 165 jednostek na 10 000 pracowników, pozostałe branże: 24). W 2017 roczna sprzedaż robotów w Polsce wzrosła o 16% do rekordowej liczby 1891 jednostek. Łączną liczbę robotów zainstalowanych w Polsce IFR szacuje na około 11 400 jednostek (dane na koniec 2017). Według analityków IFR, jeżeli europejska gospodarka będzie nadal doświadczała wzrostu, w latach 2018-2021 bardzo możliwy jest wzrost instalacji robotów w Polsce na poziomie 15%-20%.

 

– Codziennie wraz z partnerami rozmawiamy z firmami w Polsce. Wiele z nich sprawdza możliwości i rozważa inwestycje w rozwiązania robotyczne. Szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw proces budowania świadomości i podejmowania decyzji o zastosowaniu nowych technologii jest złożony, jednak podobnie jak IFR optymistycznie patrzymy na rozwój polskiego rynku. Boom jest jeszcze przed nami – mówi Marcin Gwóźdź, menedżer ds. rozwoju sprzedaży w Polsce, Universal Robots.

Poleć ten artykuł:

Polecamy