Stabilny popyt na pracowników w sektorze logistyki i transportu

Stabilny popyt na pracowników w sektorze logistyki i transportu

W pierwszym półroczu 2025 roku w branży logistyki i transportu liczba ofert pracy utrzymywała się na stabilnym poziomie. Największy wzrost odnotowano w marcu, kiedy opublikowano 28 368 ofert oraz w maju, gdy liczba ogłoszeń osiągnęła 28 512. Sektor przechodzi intensywną transformację – automatyzacja oraz nowe technologie zmieniają rynek pracy, a firmy coraz bardziej koncentrują się na pozyskiwaniu i utrzymaniu wykwalifikowanych pracowników. Dla osób planujących karierę w logistyce i transporcie kluczowe stają się umiejętności techniczne, cyfrowe, a także zdolność do szybkiej adaptacji.

Według danych Job Market Insights w sektorze logistyki i transportu w styczniu pojawiło się 27 316 ogłoszeń, a w lutym najmniej w całym półroczu – 24 146. W marcu liczba ofert wzrosła do 28 368, w kwietniu wyniosła 26 606. W maju osiągnęła najwyższy poziom – 28 512. W czerwcu odnotowano 26 276 ogłoszeń, natomiast w lipcu 27 231.

– Na początku roku, głównie w styczniu i w lutym, przedsiębiorstwa zazwyczaj dokonują przeglądów budżetów oraz reorganizacji. Efektem tych działań jest mniejsza aktywność operacyjna. W marcu wraz z początkiem sezonu wiosennego rozpoczynają się przygotowania do aktywności handlowych i produkcyjnych. Wiele firm rozpoczyna wdrażanie projektów, co zwiększa zapotrzebowanie na pracowników. Majowy wzrost aktywności przygotowuje organizacje do kampanii wakacyjnych, większej liczby dostaw i okresu urlopowego, który wymaga dodatkowych rekrutacji – mówi Anna Litwińska, dyrektor ds. rozwiązań onsite w Manpower oraz dodaje, że firmy wciąż pozostają ostrożne, mierzą się z rosnącymi kosztami operacyjnymi, skupiają się na optymalizacji i pracy nad efektywnością. – Rozważne planowanie zatrudnienia, wspierane współpracą z firmą rekrutacyjną, pozwala szybciej reagować na zmiany w zapotrzebowaniu i kosztach – podkreśla przedstawicielka Manpower.

Magazynier, kierowca, operator – najbardziej poszukiwani w sektorze logistyki i transportu
Jak pokazują dane Job Market Insights w ciągu pierwszego półrocza 2025 roku w obszarze logistyki i transportu największe zapotrzebowanie dotyczyło magazynierów. Dużym zainteresowaniem pracodawców cieszyli się także kierowcy z uprawnieniami C+E, a trzecie miejsce w zestawieniu zajęli operatorzy wózków widłowych.

– Rozwój e-commerce oraz centrów dystrybucyjnych ma bezpośredni wpływ na wzrost liczby ofert pracy w logistyce i transporcie, szczególnie poszukiwani są kierowcy z uprawnieniami C+E oraz operatorzy wózków widłowych. Jest to wynik dynamicznych zmian zachodzących w tym obszarze. Polska jest ważnym hubem logistycznym Europy Środkowo-Wschodniej, a w ostatnich latach powstaje coraz więcej centrów dystrybucyjnych globalnych firm, takich jak Amazon, Zalando czy DHL, co tworzy tysiące miejsc pracy. Firmy inwestują w rozbudowę centrów logistycznych i automatyzację, ale nadal potrzebują ludzi do obsługi i zarządzania tymi procesami – wyjaśnia dyrektor ds. rozwiązań onsite w Manpower.

Litwińska podkreśla, że kluczowe stają się uprawnienia branżowe i doświadczenie. Liczba pracowników fizycznych będzie sukcesywnie maleć, ale wzrośnie zapotrzebowanie na techników, operatorów i specjalistów IT ds. utrzymania systemów automatycznych. – Systemy TMS oraz platformy do śledzenia floty wymagają wykwalifikowanych pracowników. Również ważna jest znajomość technologii automatyzacji i robotyki magazynowej. Coraz częściej istotną rolę odgrywają kompetencje cyfrowe, a także umiejętności interpersonalne. Na znaczeniu zyskuje zarządzanie czasem, odporność na stres, elastyczność oraz zdolność szybkiej adaptacji do nowych warunków. Pracownicy, którzy potrafią łączyć te obszary będą najbardziej cenieni na rynku pracy w nadchodzących latach – dodaje ekspertka.

Czas transformacji – nowe kompetencje i ścieżki kariery

Branża transportu i logistyki przechodzi intensywną transformację, co wpływa zarówno na procesy rekrutacyjne, jak i na oczekiwania wobec kandydatów oraz sposoby w jakie firmy próbują ich przyciągnąć. Rosnąca automatyzacja, konieczność kontroli kosztów, a wraz z tym podnoszenie wysokiej efektywności powoduje, że firmy ostrożniej podchodzą do procesów rekrutacyjnych stawiając na doświadczenie i trudne do pozyskania kompetencje. 

– Rekrutacja w sektorze logistyki i transportu staje się coraz trudniejsza z powodu niedoboru kandydatów, rosnącej konkurencji oraz specyfiki wykonywanej pracy. Automatyzacja i cyfryzacja zmieniają profil kompetencji zwiększając znaczenie umiejętności technicznych i cyfrowych. Pojawiają się nowe stanowiska i specjalizacje takie jak manager ds. floty, specjalista ds. automatyzacji magazynów, analityk danych logistycznych czy ekspert ds. zrównoważonego transportu. Zmiany mogą uczynić branżę bardziej atrakcyjną, zwłaszcza dla młodych ludzi, pod warunkiem, że firmy będą inwestować w szkolenia, rozwój pracowników i nowoczesny wizerunek. Branża logistyczna oferuje stosunkowo niski próg wejścia, przy jednoczesnej możliwości szybkiego zdobywania doświadczenia oraz awansu zawodowego. Dobrym przykładem możliwości rozwoju jest ścieżka awansu od magazyniera do brygadzisty lub koordynatora – stwierdza przedstawicielka Manpower.

– Pozyskanie najlepszych specjalistów stanowi wyzwanie dla wielu firm. Stanowiska średniego i wyższego szczebla pozostają najtrudniejsze do obsadzenia w związku z niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Rywalizacja przekłada się na konkurencyjne wynagrodzenia, zwłaszcza w okolicach Poznania, Wrocławia czy Katowic. Pracodawcy oferują także benefity pozapłacowe – nie tylko w postaci premii, transportu pracowniczego czy posiłków, ale również dofinansowania do kursów UDT czy szkoleń zawodowych, które pozwalają pracownikom podnosić kompetencje i dostosowywać się do zmian rynkowych – podsumowuje Anna Litwińska.

Poleć ten artykuł:

Polecamy