Strategia sprzedaży e-commerce w Black Friday

Strategia sprzedaży e-commerce w Black Friday

Nadchodzi Black Friday, a w raz z nim portfele klientów otwierają się szerzej. Biorąc pod uwagę, że aż 62% Polaków robi zakupy online (dane z raportu „E-Commerce w Polsce 2019”), znaczna część zawartości tego portfela popłynie właśnie do sprzedawców w Internecie.

Według niektórych statystyk i raportów (np. Black Friday Global) średnia wartość koszyka zakupów internetowych tego dnia może być nawet kilka lub kilkanaście razy wyższa niż uśredniona wartość zakupów dnia zwykłego. Bez względu jednak na to, ile dokładnie przeciętny klient w Polsce wyda podczas Black Friday czy też następującego w pierwszy poniedziałek po nim Cyber Monday, niezaprzeczalnie jest to okres wzmożonej pracy sektora e-commerce.
Żyjemy w erze zorientowanej na klienta. Reprezentanci strony podażowej dążą do zapewnienia najwyższego poziomu obsługi. Rosnąca wartość sektora e-commerce w Polsce (1), coraz większe oczekiwania konsumentów co do czasu realizacji zamówienia oraz zwrotów w naturalny sposób popychają sklepy do podnoszenia efektywności na poziomie magazynowania.
Zwłaszcza optymalizacja polityki zwrotów jest wyzwaniem dla branży. Na częstotliwość zwrotów na pewno wpływa stałe ułatwianie tego procesu – klienci nie tylko często nie płacą za zwroty, ale także dostają od sprzedawcy narzędzia, dzięki którym ich dokonanie właściwie nie wymaga żadnego wysiłku. Nic dziwnego, że zwroty są coraz częstszym zjawiskiem, a w branży fashion sięgają nawet 70% (Rzeczpospolita, 12 września 2019). Kupujący niejednokrotnie zamawia kilka rozmiarów danego asortymentu z góry zakładając, że część zamówionych artykułów zostanie odesłana.
Jak zatem zoptymalizować proces zwrotów? W raporcie „E-Commerce w Polsce 2019” aż 53% respondentów wskazało na bezpłatny zwrot metodą door-to-door jako najbardziej motywujący. Tymczasem koszt jednego zwrotu po stronie sprzedawcy może sięgać nawet kilkudziesięciu złotych, z czego 2/3 to koszty procesowania i przygotowania towarów do ponownej sprzedaży. Jednym z rozwiązań pozwalającym wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, jednocześnie dbając o bilans finansowy firmy, jest optymalizacja procesów magazynowania. Firma Dematic, lider i innowator w intralogistyce proponuje szereg rozwiązań przynoszących korzyści na poziomie zarządzania, produktywności, elastyczności, a co za tym idzie, również zysków sprzedawców. Łączy ze sobą różne technologie w celu uzyskania pełnej lub częściowej automatyzacji. Pomaga budować m.in. maszyny do przechowywania i wyszukiwania produktów (SRM), systemy składowania, przenośniki, sortowniki czy rozwiązania kompletacji, w tym kompletacji przez roboty, pojazdy sterowane automatycznie (AGV) i wózki widłowe.

Wyzwania branży e-fashion

Według raportu „E-Commerce w Polsce 2019” najpopularniejszymi produktami kupowanymi przez e-klientów w Internecie w Polsce w 2018 były odzież i akcesoria. Narzędziem idealnie odpowiadającym potrzebom e-sklepów sprzedających tego typu asortyment jest sortownik workowy. Jego działanie oparte jest na zautomatyzowanym systemie zawieszania na adapterach rolkowych, który przechowuje i sortuje zarówno produkty wiszące, jak i złożone, a także przedmioty płaskie i kartony. Artykuły są automatycznie wkładane do torebek i opróżniane, reagując elastycznie na potrzeby magazynu. Dzięki temu w godzinach szczytu system jest w stanie transportować do 40 000 torebek na godzinę! Jest to idealne rozwiązanie do obsługi zwrotów, ponieważ sprawia, że zwracany towar jest dostępny do ponownego zamówienia w bardzo krótkim czasie.
Inne sposobności na utrzymanie doskonałego standardu realizacji zamówień przez platformy wielokanałowe, z szeroką gamą produktów, daje Dematic Multishuttle. System automatycznie koordynuje wszystkie procesy między magazynem a jednostkami kompletującymi i pakującymi. Składa się z połączenia regałów, wózków, wind i systemu Warehouse Execution System (WES). To rozwiązanie Dematic również zwiększa swoją wydajność w okresach szczytu, dochodząc do tego, że szybkie promy są w stanie przechowywać i rozładowywać do 1200 przedmiotów na godzinę.

Inteligentny przepływ danych

W automatyzacji magazynów kluczowe jest inteligentne oprogramowanie. – Inteligentne oprogramowanie daje gwarancję, że przepływ danych przebiega bezproblemowo, nawet przy dużych ilościach zamówień. Eliminuje konieczność zaangażowania czynnika ludzkiego, pomimo wzrostu zamówień w dni typu Black Friday – mówi Jessica Heinz, dyrektor ds. marketingu i rozwoju biznesu na Europę Centralną z firmy Dematic. Inteligentne oprogramowanie automatycznie kontroluje i przyspiesza procesy obsługi w zależności od stopnia wzrostu zamówień. Kolejną zaletą jest to, że procesy intralogistyczne mogą być wcześniej symulowane, pomagając przygotować się na momenty szczytu. W tym celu z góry tworzony jest tak zwany bliźniak cyfrowy, który identyfikuje wąskie gardła w magazynie lub w wydajności kompletacji. Daje to firmom szansę na to, by nie być zaskoczonym szaleństwem zakupów i – paradoksalnie – nie stracić na dużym popycie.

(Dematic)

(1) Według raportu Ecommerce Foundation, w roku 2019 udział sektora w GDP ma wynieść 2,31 vs. 1,45 w roku 2016

Poleć ten artykuł:

Polecamy