SUGAR- czas na logistykę miejską!

SUGAR- czas na logistykę miejską!

17 partnerów z 10 krajów europejskich bierze udział w projekcie SUGAR. Zaangażowani są partnerzy z Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Polski, Grecji, Bułgarii, Słowenii, Belgii oraz Czech. Polskę w tym projekcie reprezentuje Instytut Logistyki i

17 partnerów z 10 krajów europejskich bierze udział w projekcie SUGAR. Zaangażowani są partnerzy z Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Polski, Grecji, Bułgarii, Słowenii, Belgii oraz Czech. Polskę w tym projekcie reprezentuje Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) oraz Urząd Miasta Poznania. SUGAR ma pomóc rozwiązać problem niewydajnego i nieskutecznego zarządzania miejskim transportem towarów, który jest bardzo istotnym elementem ogólnego systemu transportu miejskiego oraz głównym źródłem emisji zanieczyszczeń samochodowych. SUGAR promuje wymianę, dyskusję i transfer doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk pomiędzy Stronami Dobrych Praktyk i Stronami Transferowymi, poprzez aktualizację polityk i rozwój planowania w zakresie zarządzania miejskim transportem towarów.

 

Poniżej przedstawiono charakterystykę Stron Dobrych Praktyk:

  • Region Emilia Romagna, Włochy

Region Emilia Romana (RER) bierze udział w działaniach związanych z logistyką miejską od roku 2002, zarówno w ramach projektów Interreg Unii Europejskiej, jak i związanej z logistyką polityki regionalnej. W szczególności, region zapoczątkował do dziś toczącą się debatę oraz rozwinął modele logistyki miejskiej w ramach projektów EU City Ports oraz Merope, wprowadził też regionalny przepis, obowiązujący we wszystkich głównych miastach w regionie, w ramach którego finansowane są interwencje związane z logistyką miejską. Cennym wkładem do projektu będzie metoda RER polegająca na wspólnym rozwiązywaniu problemów związanych z logistyką miejską, opracowana na poziomie regionalnym i na poziomie UE.

  • Londyn, Wielka Brytania

Transport for London (TfL) jest odpowiedzialny za inwestycje w sieć transportu ludzi i towarów w całym Londynie. Finansuje on ponad 40 stanowisk w kilku organizacjach. W ciągu ostatnich trzech lat, jednostka zajmująca się organizacją przewozu towarów w mieście (TfL’s Freight Unit) opracowała Londyński Plan Towarowy, w ramach którego uruchomiono w roku 2008 kluczowy projekt pod nazwą Freight Operator Recognition Scheme (program rozpoznawania operatorów towarowych). Kluczowe działania TfL w związku z transportem towarów obejmują: gromadzenie wiedzy dotyczącej sposobu działania miejskiego transportu towarów oraz jego kontrolowania, opracowanie zgodnych z prawem standardów przemysłowych oraz wdrażanie najlepszych praktyk, czystych, cichych oraz wydajnych technologii, tworzenie partnerstw, opracowywanie planów motywacyjnych, w tym programów szkoleniowych oraz zdobywanie i utrzymywanie kontaktów z dostawcami, a także planowanie zagospodarowania gruntów.

  • Paryż, Francja

Miasto Paryż wdrożyło nowy plan transportu towarów (będzie on miał największy wpływ na przepisy, stanowiska dostawcze oraz plan generalny), zapoczątkowało także i prowadzi nadal działania demonstracyjne i próbne. Główne działania związane z transportem towarów obejmują: lokalizację obiektów logistycznych na terenie Paryża, używanie czystych pojazdów podczas dostaw (elektryczne, na paliwo gazowe i inne czyste technologie) oraz rozwój nowych usług logistycznych z wykorzystaniem kolei oraz dróg wodnych.

  • Barcelona, Hiszpania

Barcelonę uznaje się za Europejskiego lidera, miasto, które wykorzystuje najwięcej innowacyjnych rozwiązań, w tym wielofunkcyjne pasy ruchu oraz ciche dostawy nocne. Barcelona była jednym z trzech miejsc, w których przeprowadzono próby w ramach projektu FIDEUS, które polegały na poddawaniu testom nowe ciężarówki o niskiej emisji spalin w dziennych i nocnych warunkach. Barcelona była też pierwszym miastem w Hiszpanii, które przeprowadziło próby nad mikro-platformami, z wykorzystaniem elektrycznych furgonetek i rowerów do transportu towarów w zakresie dostaw „ostatniej mili”. Strategia zarządzania parkingami w Barcelonie, która otrzymała nagrodę 2006 OSMOSE za innowacyjną strategię zarządzania zapotrzebowaniem, przyczyniła się do poprawy wskaźników dotyczących przepustowości ruchu ulicznego i nielegalnego parkowania samochodów dostawczych.

 

Więcej informacji na stronie projektu www.sugarlogistics.eu

Publikacja przygotowana na podstawie materiałów partnerów projektu SUGAR.

Poleć ten artykuł:

Polecamy