Suma gwarancyjna w OCPD
1 maja 2009 r. otwarty został również dla polskich przewoźników drogowych (choć do roku 2014 jeszcze nie bez ograniczeń) rynek transportowy dla przewozów wewnątrzkrajowych w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. Należy zwrócić uwagę, że taki przewóz podlega w zasadzie
Również i w Polce „przewóz krajowy” podlega innym przepisom niż międzynarodowy, tak samo jest w większości państw Unii Europejskiej.
Jaka suma gwarancyjna
Tylko suma gwarancyjna określona „na każde zdarzenie” daje odpowiednie bezpieczeństwo w danym okresie ubezpieczenia.
W większości krajów przy przewozach kabotażowych – podobnie jak w Polsce przy przewozach krajowych – przewoźnik za utratę i uszkodzenie przesyłki odpowiada do jej pełnej wartości. Z tego wynika, że suma gwarancyjna – na każde zdarzenie – nie powinna być niższa od rzeczywistej najwyższej wartości towarów, które przewoźnik zamierza w okresie ważności polisy przewozić. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że „spedycje” często w zleceniach używają określenia „towar neutralny na paletach” lub „harmloses Kaufmannsgut”, a co się za tym faktycznie kryje dowiaduje się przewoźnik po fakcie – gdy szkoda już wystąpiła. Dlatego przewoźnik powinien w potwierdzeniu przyjęcia zlecenia informować swojego zleceniodawcę, że suma gwarancyjna ubezpieczenia OCPD wynosi na jedno zdarzenie kwotę X, z nałożeniem na zleceniodawcę obowiązku informacyjnego, gdy rzeczywista wartość przewożonego towaru przekracza tą kwotę.
Gdy wartość towaru przekracza 100 tys. euro, korzystne jest również informowanie zleceniodawców, że „zgodnie z przyjętym w Europie zwyczajem, zapewnia się jednoosobową załogę pojazdu. Z uwagi na wysoką wartość przesyłki (w szczególności gdy chodzi o przewóz towarów „łatwo zbywalnych”) zaleca się z skorzystanie – za dodatkową opłatą … z załogi dwuosobowej, co przyspieszy przewóz i podwyższy bezpieczeństwo przewozu. W przypadku nie skorzystania z tej oferty, wychodzimy z założenia, że wolą zleceniodawcy, jest wykonanie powierzonego transportu załogą jednoosobową”. Taka informacja wykazuje troskę przewoźnika i stawia go w korzystnym świetle w przypadku powstania szkody kradzieży towaru.
Uważaj ubezpieczając się
W niniejszym artykule poruszyłem tylko wybrane fragmenty związane z problematyką ubezpieczenia OCPD i to też w niepełnym zakresie.
Na co jeszcze należy szczególnie zwrócić uwagę przy zawieraniu ubezpieczenia OCPD
(bez względu na to, czy jest to ubezpieczyciel polski czy zagraniczny):
• zakres ochrony – istotne jest objęcie ochroną przypadków odparcia roszczeń niezasadnych,
• wyłączenia – polisa OCPD z wyłączeniem odpowiedzialności ubezpieczyciela za szkody
• powstałe z winy osoby, za którą ubezpieczający ponosi odpowiedzialność jest jak
• „przysłowiowy żołnierz bez karabinu”,
• obowiązki ubezpieczającego – czy nie zawierają bezsensownych lub nie życiowych
• postanowień?,
• franszyza redukcyjna wyrażona w procentach powinna mieć rozsądną górną granicę w
• formie np. „nie więcej niż …”
• w przypadku ubezpieczenia kabotażu w Niemczech – jakie zaświadczenie jest wydawane i w jaki sposób następuje powiadomienie Bundesamt für Güterverkehr o fakcie zawarcia i wygaśnięcia takiego ubezpieczenia?,
• w przypadku umowy zawieranej z zagranicznym ubezpieczycielem – czy dla rozpatrywania sporów pomiędzy ubezpieczającym, a ubezpieczycielem są właściwe sądy polskie i czy dla umowy ubezpieczenia ma zastosowanie polskie prawo ubezpieczeniowe? Ma to szczególne
• znaczenie dla ubezpieczających, przewoźników nie mających osobowości prawnej.