Szczyty kosztują – nowa inicjatywa branży TSL i producentów
Przedstawiciele branży TSL oraz firm produkcyjnych zainicjowali ogólnopolski projekt „Szczyty kosztują”, mający na celu wypracowanie katalogu dobrych praktyk i ograniczenie sztucznie generowanego zjawiska miesięcznych szczytów przewozowych w transporcie drogowym towarów.
Inicjatywa ma charakter otwarty – każdy kto czuje się stroną, może dołączyć do projektu.
Wraz z rozwojem gospodarki i wzrostem ilości transportowanych towarów, z roku na rok narasta zjawisko szczytów przewozowych w krajowym transporcie drogowym. W ostatnie dni miesiąca na drogi wyjeżdża więcej samochodów, a liczba zleceń transportowych rośnie nawet kilkukrotnie. Są to zwykle sztucznie generowane szczyty, które nie są konsekwencją rzeczywistego popytu konsumenckiego.
W efekcie negatywne zjawiska szczytów dotykają każdego z nas. Producenci i sieci handlowe ponoszą wyższe koszty logistyczne i administracyjne, operatorzy zmagają się z obniżeniem jakości usług i wzrostem kosztów utrzymywania systemów transportowych, przewoźnicy odczuwają niestabilność zatrudnienia i pracują w warunkach stresu, a przysłowiowy Kowalski zmaga się z punktowym natężeniem ruchu na drogach i związanymi z tym zatorami, wypadkami, większym hałasem i wzrostem emisji spalin do środowiska.
Celem projektu „Szczyty kosztują” jest wypracowanie i promowanie praktycznych metod ograniczania szczytów przewozowych, a tym samym niwelowania związanych z nimi negatywnych skutków ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Think tank „Szczyty kosztują” z założenia ma charakter otwarty i zachęca każdego, kto czuje się stroną, do aktywnego włączenia się i podzielenia własnymi spostrzeżeniami czy pomysłami. Projekt dąży do zaangażowania wszystkich uczestników łańcuchów dostaw.
W ramach projektu zaplanowano: szereg aktywności analizujących negatywne skutki zjawiska, badania wśród firm produkcyjnych generujących wysokie wolumeny przewożonych towarów, praktyczne warsztaty skupiające reprezentantów branży TSL oraz producentów i sieci handlowe, a także różnorodne akcje przy współpracy z organizacjami branżowymi, np. porównanie sytuacji szczytów przewozowych w Polsce i w innych krajach europejskich.
Rolę koordynatora projektu przyjął na siebie operator logistyczny ROHLIG SUUS Logistics, ekspertem branżowym jest Graphene Partners, natomiast partnerami akcji są nastepujące instytucje branżowe: Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki, Polska Izba Spedycji i Logistyki, ECR Polska, Instytut Logistyki i Magazynowania oraz ogólnopolskie media branżowe: Eurologistics, Log24.pl, Polska Truck&Business, Logistyka Produkcji, Top Logistyk, Logistyczny.com, czasopismo Logistyka, Spedycje.pl, Polska Gazeta Transportowa, TSL Biznes, Log4.pl, miesięcznik EMIL.
– Naszym celem nie jest utopijna wizja eliminacji szczytów przewozowych, a zmniejszenie skali problemu, wywołanie dyskusji i zainspirowanie producentów, by wraz z operatorami zidentyfikowali słabe punkty oraz zastanowili się, jak można je poprawić. Warto zrozumieć i rozmawiać o zjawisku szczytów przewozowych, gdyż pośrednio bądź bezpośrednio wpływa ono na całe społeczeństwo – informują organizatorzy akcji „Szczyty kosztują”.
Wraz ze startem projektu uruchomiona została strona www.szczytykosztuja.pl, która z jednej strony zrzesza firmy zainteresowane inicjatywą, z drugiej – stanowi skarbnicę wiedzy i źródło dobrych praktyk.