Szyty na miarę łańcuch dostaw w branży fashion

Szyty na miarę łańcuch dostaw w branży fashion

Po trudnym okresie pandemii, rynek odzieżowy w Polsce znów jest na fali wznoszącej. Analitycy szacują, że sprzedaż produktów w branży fashion osiągnie w tym roku wartość 65 mld zł. Jak to możliwe, że rynek tak szybko pozbierał się po kryzysie? Eksperci przekonują, że przyczyniło się do tego m. in. przeniesienie zakupów do internetu. Przewagę szybko zdobyli producenci i dystrybutorzy mogący liczyć na wsparcie sprawdzonego i doświadczonego partnera, który zadbał o kluczowy element e-handlu, czyli transport. Taką przewagę oferuje swoim klientom FM Logistic, lider branży TSL w Europie Środkowej.

Ostatnie lata pokazały, że duże znaczenie dla globalnej gospodarki mają stabilne łańcuchy dostaw. W branżach takich jak fashion, które uzależnione są m. in. od komponentów z Azji, ich zachwianie doprowadziło do pogorszenia się sytuacji co najmniej połowy firm. Na ratunek branży przyszli konsumenci, którzy – wg raportu The State of Fashion 2022 z McKinsey – ruszyli szturmem do sklepów i “kupowali w odwecie”. Zjawisko to zidentyfikowano w USA, ale wiemy, że także przeciętny Polak na zakupy odzieżowe wydaje nawet ponad 7% dochodów. W efekcie, w 2023 r. – wg platformy Statista – sprzedaż odzieży na świecie osiągnie poziom ok. 7,5 bln zł. Eksperci podkreślają jednak, że na kawałek tego tortu załapią się wyłącznie ci, którzy doskonale radzą sobie z nowymi wymaganiami rynku.

W modzie liczą się łańcuchy (dostaw)

Jednym z elementów, o który trzeba zadbać, gdyż bez wątpienia ma coraz większy wpływ na rentowność przedsiębiorstw z branży fashion, jest optymalizacja łańcucha dostaw i dostosowanie go do coraz wyższych wymagań. – Segment modowy jest bardzo zróżnicowany, a co za tym idzie potrzeby, zarówno poszczególnych przedsiębiorców, jak i odbiorców są różne. Jako duża, międzynarodowa firma, w FM Logistic możemy zaproponować klientom z tej branży bogatą ofertę, szczególnie z zakresu usług wartości dodanej (VAS). Dzięki temu, że posiadamy własną flotę oraz platformy magazynowe, jesteśmy elastyczni i działamy zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami klienta – wyjaśnia Krystian Koprowski, Senior Business Development Manager, FM Logistic Central Europe.

Jak wyglądają te potrzeby? – Ponieważ obsługujemy kluczowe marki zarówno na polskim, jak i środkowoeuropejskim rynku widzimy, że rosną oczekiwania względem terminowości. Nawet najmniejsze opóźnienia na jednym etapie łańcucha dostaw powodują efekt kuli śnieżnej i kolejne problemy, a to może przełożyć się na wyniki finansowe firmy i na jej wizerunek – dodajeKrystian Koprowski.

Sposobem na uniknięcie takich sytuacji może  być powierzenie operacji logistycznych doświadczonym partnerom. Operator, który posiada bogate know-how oraz odpowiednią infrastrukturę, może pełnić rolę tzw. wieży kontroli. Nadzoruje on działania i reaguje z wyprzedzeniem na ewentualnie zachwiania łańcucha dostaw. – Nasze doświadczenie oraz stała obserwacja tego co dzieje na rynku TSL pozwalają przewidywać niektóre sytuacje i im zapobiegać. Ponadto wykorzystujemy zdobywane latami know-how, aby doradzić klientom optymalne dla ich potrzeb działania. Branży fashion dedykujemy np. transport międzymagazynowy czy w ramach tzw. middle i short mile – mówi Krystian Koprowski.

Wirtualny handel – realne rozwiązania

Jak podaje serwis fashionbiznes.pl, w 2022 roku liczba zakupów zrealizowanych w ramach e-commerce w segmencie modowym wrosła w Polsce o ponad 12%a ich wartość aż o 19% Wg szacunków wywiadowni Admitad, liczba zamówień w przemyśle fashion w styczniu i lutym 2023 r. wzrosła o 27% rdr. Ten ogromny segment rynku wymaga od operatorów TSL odpowiednich rozwiązań, gdyż łańcuch dostaw w ramach sprzedaży online to nie tylko obsługa zamówień i zwrotów od klientów indywidualnych, ale cały system transportu, magazynowania, VAS oraz logistyka zwrotów. O ile jakość obsługi indywidualnych klientów ma wpływ na wizerunek i potencjalne dochody firmy, to sprawne funkcjonowanie łańcucha dostaw międzymagazynowych i B2B wpływają na działanie całego przedsiębiorstwa. – W ramach wielokanałowej obsługi e-handlu, którą realizujemy, wymienić możemy m.in. dedykowane e-commerceusługi wartości dodanej, czyli  przygotowanie i dystrybucja palet z paczkami przeznaczonymi do odbioru w sklepach. Dla jednego z naszych klientów opracowaliśmy też optymalny system transportu FTL zwrotów z poszczególnych punktów odbioru do centrów logistycznych klienta, który obejmuje większość krajów Europy. Podobnie jak w przypadku innych usług, tu także jesteśmy otwarci na wypracowanie unikalnych rozwiązań – zaznacza Krystian Koprowski. Skrojone na miarę usługi z pewnością będą coraz bardziej potrzebne, bowiem wraz z rozwojem e-handlu pojawia się konieczność konkurowania w trudnym środowisku, w którym efektywny łańcuch dostaw będzie miał jeszcze większe znaczenie.

Galerie nadal na szczycie

Mimo dynamicznego rozwoju e-commerce, odzież, buty i akcesoria nadal kupujemy stacjonarnie. I to logistyka międzymagazynowa oraz do punktu handlowego stanowi trzon modowego łańcucha dostaw. Doświadczeni producenci z branży fashion stawiają w swoich dostawach na dywersyfikację i nearshoring, co generuje kolejne kwestie do rozwiązania na etapie planowania operacji logistycznych. – Odpowiedzią FM Logistic są projekty międzymagazynowe w ramach magazynów klienta oraz usługa konsolidacji przesyłek paletowych w crossdockach. W dużym skrócie polega ona na transporcie palet z towarem do crossdocku, rozparcelowaniu ich oraz ponownemu złożeniu towaru na palety zgodnie ze specyfikacją klienta. Gotowe palety dystrybuujemy do konkretnych sklepów na terenie Europy Centralnej. W zależności od wolumenu, proponujemy transport FTL i LTL w sztywnej i miękkiej zabudowie, ale też lokalną dystrybucję paletową mniejszymi samochodami. Liczba realizowanych operacji transportowych w ramach middle mile i lokalnych usług międzymagazynowych dla branży fashion przekracza miesięcznie 1500 transportów. Dzięki dywersyfikacji środków transportu, możemy optymalizować ten proces i realizować usługi maksymalnie efektywne dla klienta – wyjaśnia Krystian Koprowski.

 Samodzielnie czy z pomocą?

Jak w wielu innych branżach, także w fashion producenci mają do przemyślenia kwestię, czy realizować operacje logistyczne samodzielnie, czy powierzyć je zewnętrznemu operatorowi, a uwolnione w ten sposób zasoby przesunąć do innych zadań. O ile w niewielkich przedsiębiorstwach, gdzie łańcuchy dostaw nie są bardzo skomplikowane, a wolumeny dość stabilne, można rozważyć samodzielną obsługę, to w przypadku sprzedaży wielokanałowej i rozbudowanej dystrybucji współpraca z doświadczonym partnerem jest lepszym wyborem. Wiarygodny operator logistyczny o ugruntowanej pozycji na rynku umożliwia elastyczne zarządzanie łańcuchami dostaw i szybkie reagowanie na wszelkie zmiany. Know-how operatora często natomiast pozwala uniknąć błędów i pomyłek, które mogą zaważyć na wynikach firmy. Zamiast wywarzać otwarte drzwi, lepiej przejść przez nie wspólnie z partnerem logistycznym i wspiąć się na wyższy poziom biznesu.

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 5/2023

Poleć ten artykuł:

Polecamy