Toyota rozwija produkcję w Polsce i rusza z badaniami

Toyota rozwija produkcję w Polsce i rusza z badaniami

Ministerstwo Rozwoju potwierdziło informację o zwiększeniu inwestycji produkcyjnych Toyoty w Polsce. Japoński koncern nie zbuduje nowej fabryki, ale będzie produkował u nas nowe podzespoły samochodów, a co najważniejsze rozpocznie w Polsce prace badawczo-rozwojowe.

Inwestycja Toyota Motor Industries Poland Sp. z o. o. zakłada uruchomienie linii do produkcji silnika benzynowego TNGA 1.5 l. oraz 2.0 l. w istniejącej fabryce Toyoty w Jelczu – Laskowicach. TMIP planuje wdrożyć do produkcji najnowszy i najnowocześniejszy silnik budowany zgodnie z założeniami TNGA – Nowej Globalnej Architektury Toyoty. Produkcja poszczególnych odmian nowych silników będzie rozpoczynać się odpowiednio w latach 2015 (1,5) i 2019 (2,0)

 

TNGA to najszerzej zakrojona zmiana w dotychczasowej historii Systemu Produkcyjnego Toyoty. Zmiana polega przede wszystkim na standaryzacji wymiarów i położenia podzespołów w obrębie ujednoliconych platform oraz ograniczenie liczby rodzajów części wykorzystywanych w różnych modelach.

 

Inwestor planuje rozwój działalności badawczo-rozwojowej w zakresie oceny jakości i wytrzymałości materiałów niezbędnych do produkcji silników. Dzięki skróceniu czasu testów z obecnych 28 do 8 miesięcy będzie istniała możliwość wprowadzania do produkcji nowych komponentów w czasie trwania cyklu życia produktu. Aktualnie jest to możliwe przy zmianie modelu, czyli co 5-7 lat.

 

Z kolei W 2018 roku zakład w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu rozpocznie produkcję przekładni do samochodów hybrydowych. Co najważniejsze, spółka planuje też uruchomienie funkcji badawczo-rozwojowych, których głównym zadaniem będzie ocena jakości i wytrzymałości materiałów do produkcji skrzyń biegów do napędów hybrydowych.

 

Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyota Auris i Toyota Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR, nowym crossoverze, którego produkcja ruszy z końcem bieżącego roku. Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy. 

 

Ustanowienie  funkcji badawczych w zakładzie w Wałbrzychu pozwoli na ocenę części wytwarzanych lokalnie i skrócenie czasu trwania testów, dzięki czemu możliwe będzie wprowadzanie do produkcji nowych części w czasie trwania cyklu życia produktu, a nie dopiero przy zmianie modelu.

 

Będzie to pierwszy ośrodek produkcyjny technologii hybrydowej połączonyz funkcjami B+R poza Azją i drugim poza Japonią. Dzięki temu nastąpi transfer specjalistycznego know-how do Polski, co umożliwi wykorzystanie nabytej wiedzy w następnych projektach, przeprowadzanych w przyszłości.

 

Dwie polskie fabryki Toyoty zostaną połączone w jedną organizację. Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland. Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do ponad 4 mld zł.

Poleć ten artykuł:

Polecamy