Toyota wprowadza generatory na ogniwa paliwowe do swoich fabryk
Toyota zainstalowała stacjonarny generator na ogniwa paliwowe w swojej fabryce Honsha w Japonii. Urządzenie wykorzystuje technologie opracowane dla wodorowego sedana Mirai. Obecnie rozpoczyna się testowanie generatora z myślą o implementacji w fabrykach, biurowcach i innych obiektach.
Stacjonarny generator na ogniwa paliwowe (generator FC) oparty na systemie ogniw paliwowych Toyoty Mirai został zainstalowany w fabryce Honsha w Toyota City w prefekturze Aichi i obecnie rozpoczynają się testy urządzenia. Generator FC jest zbudowany z dwóch zestawów ogniw paliwowych, dwóch jednostek sterujących PCU i dwóch baterii niklowo-wodorkowych – czyli podwójnego pakietu komponentów napędu wodorowego Toyoty Mirai. Użycie części z seryjnie produkowanego modelu Mirai do stacjonarnych zastosowań służy uzyskaniu wysoko wydajnego urządzenia w akceptowalnej cenie. Generator FC został opracowany wspólnie przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions.
W programie testowym energia wytworzona prze generator FC będzie wykorzystywana przez fabrykę Honsha. Urządzenie będzie pracowało przez 24 godziny na dobę i wytwarzało 100 kilowatów energii. W ramach testów Toyota będzie weryfikowała stabilność pracy urządzenia, jego trwałość i łatwość obsługi oraz wydajność energetyczną, czyli ilość elektryczności wytworzonej z jednostki wodoru.
Po zakończeniu etapu testowego Toyota zacznie stosować generatory FC jako wewnętrzne źródła prądu w kolejnych fabrykach. Paliwem dla nich będzie m.in. wodór emitowany podczas produkcji i testów komponentów napędu na ogniwa paliwowe. W ten sposób Toyota opracuje i wprowadzi do użytku technologie, które zwiększą efektywność użycia wodoru.
W 2015 roku Toyota ogłosiła program Toyota Environmental Challenge 2050, zakładający ograniczenie wpływu działalności koncernu na środowisko niemal do zera do 2050 roku. Jednym z 6 priorytetów programu jest wyeliminowanie emisji CO2 z funkcjonowania fabryk na firmy. Aby zrealizować ten plan, Toyota nieustannie wprowadza do swoich zakładów kolejne rozwiązania, które ograniczają emisję CO2 procesów produkcyjnych.
Aby rozszerzyć wykorzystanie systemu ogniw paliwowych opracowanych dla samochodów na wodór, Toyota zamierza szeroko stosować generatory FC zarówno w fabrykach, jak i w innych obiektach. To wiąże się z prowadzeniem dalszych badań naukowych i prac rozwojowych, m.in. nad poprawą wydajności energetycznej i trwałości urządzeń oraz obniżaniem kosztów produkcji komponentów i zmniejszaniem ich wymiarów. Konieczne jest także wypracowywanie coraz lepszych modeli biznesowych dla wykorzystania tej technologii.
Specyfikacja generatora FC
Szerokość × długość × wysokość | 2,3 × 4,5 × 2,5 m |
Główne komponenty pochodzące z układu napędowego Toyoty Mirai | Zestaw ogniw paliwowych, jednostka sterująca PCU, bateria niklowo-wodorkowa, kompresor powietrza |
Znamionowa moc wyjściowa | 100 kW |
Sprawność wytwarzania energii (na wyjściu) | Cel: 50% lub więcej |
Napięcie znamionowe | liczba faz | częstotliwość | AC 210 V | trzy fazy | 50/60 Hz |
Typ ogniw paliwowych | Ogniwa z elektrolitem polimerowym |
Czystość wodoru | 99,97% |
Czas uruchamiania | 40 sekund (czas do osiągnięcia mocy znamionowej) |