Transparentność zamówień
Automatyzacja pracy przedstawicieli handlowych, systematyzacja wizyt w punktach sprzedaży, usprawnienie obsługi zamówień w modelu integracji systemów magazynowych pomiędzy producentami a dystrybutorami – oto korzyści z wdrożenia oprogramowania mobilnego wspierającego sprzedaż...
Ostatnia dekada przynosi dynamiczny rozwój systemów mobilnych wspierających sprzedaż. Pierwsze urządzenia typu PDA pojawiły się pod koniec lat 90. Stanowiło to przełomowe osiągnięcie, ułatwiające pracę sprzedawcy w terenie. Z czasem na rynek trafiły rozwiązania o bardziej uniwersalnych i liczniejszych funkcjach, poręczniejsze w użyciu, szybsze i trwalsze, dostosowujące się do ewolucji systemów operacyjnych. Miejsce palmtopów zaczęły zajmować smartfony.
Stan na dzisiaj
Mobilne systemy sprzedażowe integrują pracę przedstawicieli handlowych producentów z sieciami dystrybucyjnymi. Pozwalają na automatyczny transfer zamówień, podgląd stanów magazynowych czy należności. Działanie w tym modelu sprawia, że uzyskiwanie informacji wprost z systemu ERP dystrybutora staje się codziennością. Implikuje to wzrost poziomu realizacji zamówień, skraca czas dostawy oraz optymalizuje proces zdolności magazynowych.
Mobilne systemy sprzedażowe integrują pracę przedstawicieli handlowych producentów z sieciami dystrybucyjnymi
Dzięki informacjom o dostępnym asortymencie handlowiec może przedstawić kierownikowi punktu sprzedaży wszystkie istotne dane dotyczące produktów z oferty, tj. zdjęcia i opisy, najkorzystniejsze promocje, dostępne opakowania czy ilości w magazynie. Często asortyment hurtowni jest tak duży, że konieczne są narzędzia upraszczające proces składania zamówień. Przedstawiciel handlowy może zatem przedstawić do weryfikacji listę ostatnio zamawianych produktów i listę pozycji, których nie udało się zrealizować.
Dostęp do stanów magazynowych w poszczególnych oddziałach dystrybucyjnych umożliwia przedstawicielowi efektywniejsze zaopatrzenie klientów dzięki składaniu zamówień adekwatnych do dostępności produktu czy minimum logistycznego. Co więcej historia realizacji danego towaru w poprzednich zamówieniach pozwala na bieżąco ocenić jakość dostaw i optymalnie doradzić ewentualne zamienniki.
Nowatorskie prezentacje produktów będą zawierać zdjęcia, filmy, opis szczegółowy oraz interaktywny dostęp do informacji
Zaległości płatnicze
Oferując warunki dostawy, przedstawiciel handlowy ma wgląd w informacje o wcześniejszych płatnościach partnera, jego limicie kredytowym, należnościach i oferowanych warunkach handlowych. Narzędzia windykacji należności, promocji i tabel warunków rabatowych dają reprezentantowi producenta możliwość kontroli przebiegu zdolności płatniczych przy jednoczesnym zwiększaniu wolumenu sprzedaży, dostarczając konkretną wartość dodaną detaliście.
Jak pracują nasi ludzie?
Precyzyjna informacja o czasie pracy, dojazdach do klientów, strukturze wizyt poszczególnych osób w zespole i odniesienie tych parametrów do wyników pozwalają oceniać i optymalizować działania firmy. Moduły GPS, zintegrowane z większością dzisiejszych urządzeń, pozwalają przedstawicielom dojechać do klientów optymalną trasą, ale także dają kontrolę ich szefom, dostarczając informację, czy raportowana wizyta faktycznie się odbyła.
Konkluzja
W najbliższej przyszłości rozwiązania mobilne dla sprzedawców staną się jeszcze bardziej uniwersalne. Najbardziej rewolucyjna zmiana dotyczyć będzie nie tyle technologii, co sposobu prowadzenia biznesu, polegającego na bliższej współpracy – działających dotąd niezależnie – podmiotów gospodarczych w logistycznym łańcuchu dostaw. Integracja kanałów dystrybucji zamówień pomiędzy producentami a hurtowniami i ich magazynami stanowi fundament tego rozwoju. Dzięki temu plany produkcyjne można dostosować do bieżącego zapotrzebowania, osiągając korzyści z dostosowania zapasów magazynowych do potrzeb reprezentantów producentów.
Przeobrażenie przechodzą także same urządzenia mobilne. Nadchodzi era zaawansowanych rozwiązań technicznych nowej generacji, z większym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości i zaawansowanym interfejsem dotykowym. Oprócz funkcji transakcyjnych będą one pełnić istotną rolę przy prezentacji multimedialnej najnowszych produktów. Nowatorskie prezentacje produktów będą zawierać zdjęcia, filmy, opis szczegółowy oraz interaktywny dostęp do informacji. W przyszłości elektroniczny obieg informacji oraz integracja systemów magazynowych dystrybutorów i producentów przyczynią się do dalszych korzyści ekonomicznych.