Transport i logistyka w branży chemicznej w 2025 roku – nowe regulacje

Transport i logistyka w branży chemicznej w 2025 roku – nowe regulacje

Nowe regulacje prawne dotyczące transportu i logistyki wprowadzone z początkiem 2025 roku wpłyną na funkcjonowanie firm z sektora chemicznego. Nowelizacja umowy ADR, rozszerzenie systemu SENT na przewoźników z UE, zmiany w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz dalsza cyfryzacja dokumentacji transportowej to kluczowe aspekty, które wymagają uwagi.  

Nowe przepisy ADR – bezpieczeństwo do kwadratu

1 stycznia 2025 roku weszła w życie zaktualizowana wersja umowy ADR regulującej międzynarodowy transport drogowy towarów niebezpiecznych. Do najważniejszych zmian należą: 

  • obowiązek posiadania pełnej dokumentacji ADR w kabinie kierowcy – nadawcy i załadowcy muszą zapewnić komplet dokumentów (np. kartę przewozową, instrukcje pisemne, dowód osobisty, certyfikat szkoleniowy) przy każdej przesyłce; 
  • nowe wymagania szkoleniowe dla kierowców przewożących towary w ilościach ograniczonych (LQ) – obowiązkowe szkolenie ADR ma na celu wzmocnienie znaczenia prawidłowego postępowania z małymi ilościami towarów niebezpiecznych; 
  • rozszerzenie listy numerów UN – dodano m.in. nowe numery dla baterii sodowo-jonowych oraz urządzeń z systemami gaśniczymi, co wymaga aktualizacji dokumentacji; 
  • nowa regulacja SV 406 dla gazów UN1006, UN1013, UN1046 i UN1066 – zezwala na przewóz zbiorników ciśnieniowych do 1000 ml jako LQ, jednocześnie uchylając zwolnienie SV 653; 
  • modyfikacje w klasyfikacji towarów – aż 92 numery UN w Tabeli A zostały zmienione, a część substancji otrzymała nowe klasy zagrożenia. 

Firmy z sektora chemicznego mają czas do 30 czerwca 2025 roku na dostosowanie procedur i dokumentacji do nowych przepisów. 

SENT 2025 – monitoring pod lupą

Od stycznia 2025 roku rozszerzono zakres systemu SENT, obejmując podmioty spoza Polski, w tym firmy z UE, EFTA i Szwajcarii. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie transparentności przewozów towarów wrażliwych, co wymusza dostosowanie procedur zgłoszeniowych. 

Cyfryzacja i automatyzacja dokumentacji przewozowej

Cyfryzacja w transporcie znacznie przyśpiesza – od 2025 roku zaczyna obowiązywać: 

  • e-FTI (elektroniczna informacja o transporcie towarów) – jednolity standard przekazywania informacji o ładunku w UE; 
  • e-CMR (elektroniczny list przewozowy) – zastępujący tradycyjne papierowe listy przewozowe; 
  • inteligentne tachografy drugiej generacji (SMART II) w pojazdach powyżej 3,5 tony realizujących transport międzynarodowy. Urządzenia te nie tylko zapisują dane o czasie pracy kierowców, ale także automatycznie rejestrują przekraczanie granic i umożliwiają zdalny odczyt danych przez organy kontrolne. 

Obowiązki związane z raportowaniem ESG

Kwestie regulacyjne nie ograniczają się wyłącznie do bezpieczeństwa i dokumentacji przewozowej. Firmy chemiczne, zwłaszcza te o większej skali działalności (zatrudniające powyżej 250 osób, osiągające obroty powyżej 40 milionów euro rocznie lub posiadające aktywa o wartości powyżej 20 milionów euro), będą objęte nowymi obowiązkami w zakresie raportowania ESG (zgodnie z Dyrektywą CSRD). 

Pierwsze raporty, obejmujące także wpływ operacji logistycznych na środowisko, będą wymagane od 2026 roku. Jednak już w 2025 roku konieczne będzie wdrożenie systemów umożliwiających monitoring i zbieranie danych o emisji CO₂. 

Znaczenie współpracy z wyspecjalizowanym operatorem logistycznym

Zmiany regulacyjne i cyfryzacja procesów logistycznych powodują, że kluczowe staje się współdziałanie z operatorem logistycznym, który rozumie złożoność biznesowej rzeczywistości, a także specyfikę transportu towarów z sektora chemicznego. Operator powinien posiadać aktualną wiedzą prawną i techniczną oraz doświadczenie w transporcie i magazynowaniu. Oferować cyfrowe narzędzia do monitorowania oraz raportowania danych. A także wspierać klienta poprzez szkolenia i doradztwo dla pracowników odpowiedzialnych za compliance czy operacje logistyczne. 

Zakres zmian formalno-prawnych, które czekają branżę chemiczną w 2025 roku, wymaga kompleksowego podejścia do zarządzania zgodnością. Regulacje dotyczące transportu i logistyki coraz silniej splatają się z przepisami środowiskowymi, stawiając przed firmami nowe wymagania. W tych warunkach kluczowa staje się ścisła współpraca z operatorem logistycznym, który nie tylko doskonale rozumie specyfikę transportu produktów chemicznych czy najnowsze regulacje, ale także potrafi skutecznie je wdrożyć, zapewnić ciągłość działania i zminimalizować ryzyko operacyjne oraz finansowe

– mówi Ewelina Staszewska-Kobiela, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER Chem Logistics. 

Rekomendacje ekspertów DACHSER Chem Logistics dla branży chemicznej w 2025 roku:

  1. Zaktualizuj procedury ADR i SENT – upewnij się, że dokumentacja, procesy załadunku i szkolenia są zgodne z nowymi przepisami. 
  2. Zainwestuj w cyfryzację dokumentacji – im szybciej wdrożysz e-CMR i e-FTI, tym płynniej przejdziesz przez okres zmian. 
  3. Zweryfikuj współpracę z podwykonawcami – upewnij się, że także Twoi przewoźnicy znają i wdrażają nowe regulacje. 
  4. Przygotuj się na raportowanie ESG – już teraz zacznij zbierać dane o śladzie węglowym transportu i magazynowania. 
  5. Korzystaj ze wsparcia ekspertów – współpraca z operatorem logistycznym, który zna specyfikę branży chemicznej i stale monitoruje zmiany prawne, może znacząco ograniczyć ryzyko błędów oraz przestojów. 

Dostosowanie się do nowych regulacji i trendów to nie tylko obowiązek, ale także szansa na optymalizację procesów oraz zwiększenie konkurencyjności. Proaktywne podejście pozwoli uniknąć problemów operacyjnych, jak również skutecznie przygotować firmę na nadchodzące wyzwania. 

Poleć ten artykuł:

Polecamy