Transport piwa napędza polską logistykę
221 mln zł i prawie 1,5 tysiąca miejsc pracy – tak wpływ lidera branży piwowarskiej na polską branżę transportową oceniają analitycy Ernst & Young w raporcie „Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę”. Najwięcej korzystają firmy przewozowe z Wielkopolski, Górnego Śląska i Podlasia.
Kompania Piwowarska to lider branży piwowarskiej i – jak podaje ranking przygotowany pod koniec 2012 roku przez miesięcznik „Rynek Spożywczy” i portalspozywczy.pl – największa firma spożywcza w Polsce. Nic dziwnego, że oddziałuje na całe branże gospodarki, takie jak rolnictwo, sektor opakowań czy marketing. Sporo na działalności KP zyskuje również polski transport.
Browar jak firma logistyczna
Jak wynika z raportu Ernst & Young, Kompania Piwowarska na przewóz swoich piw wydaje rocznie około 221 mln zł. Okazuje się również, że w skali całego kraju za sprawą KP i jej browarów pracę w branży transportowej ma 1 421 osób. To tak jakby dzięki Kompanii Piwowarskiej działała jedna z największych w Polsce firm logistycznych.
KP posiada takie możliwości dzięki sieci 14 centrów dystrybucji, przy czym 3 centra usytuowane są bezpośrednio przy browarach w Poznaniu, Tychach i Białymstoku. Ponadto firma dysponuje własną dużą flotą ciężarową, którą konsekwentnie rozwija, czego efektem jest zwiększenie zatrudnienia w logistyce.
Czas to jakość
Funkcjonowanie KP największą korzyść przynosi regionom, w których zlokalizowane są browary, czyli Wielkopolsce, Górnemu Śląskowi i Podlasiu. Na transport w województwie wielkopolskim KP wydaje rocznie 86,5 mln zł i pośrednio wpływa na zatrudnienie 554 osób w tej branży. Na Śląsku jest to odpowiednio ponad 60 mln zł i 384 miejsca pracy. Natomiast w województwie podlaskim w 2010 roku lider branży piwowarskiej wydał 39 mln zł i wygenerował zatrudnienie dla 242 osób.
– Procesy transportowe są w naszej branży nie do przecenienia – mówi Konrad Czebreszuk, dyrektor ds. logistyki w Kompanii Piwowarskiej. – Bardzo istotne jest bowiem, żeby piwa produkowane w KP zostały w odpowiednich warunkach i jak najkrótszym czasie dostarczone do konsumentów. Tylko wtedy zachowają swoją wysoką jakość.
Raport „Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę” jest częścią badania przeprowadzonego w 2011 roku przez Ernst & Young i Regional Policy Research na zlecenie Grupy SABMiller Europe. Całe badanie dotyczyło znaczenia produkcji i sprzedaży jej piwa. Analizą objęto 10 krajów: Czechy, Węgry, Włochy, Holandię, Polskę, Rumunię, Rosję, Słowację i Wielką Brytanię. Badanie skupiało się na gospodarczym znaczeniu SABMiller w Europie i Rosji, wpływie browarów grupy na regiony, w których są one zlokalizowane, oraz na polityce w dziedzinie przedsiębiorczości społecznej i zrównoważonego rozwoju.