Trasy alternatywne
Nawigacja ułatwia planowanie najciekawszych podróży samochodem, ale tylko jeśli wiemy jak ją prawidłowo użytkować. Jedną z najciekawszych opcji jest wyznaczanie tras z uwzględnieniem dróg alternatywnych. Umiejętne korzystanie z tego rozwiązania pozwoli nam zaoszczędzić cenne...
Urządzenia prowadzące do celu są popularnymi asystentami podróży, zatem zapewne wielu użytkowników nawigacji posiada podstawową wiedzę, że nie zawsze przejazd do miejsca docelowego powinien odbywać się najkrótszą drogą. Nierzadko mniej kilometrów do pokonania oznacza konieczność jechania wąskimi drogami, z nawierzchnią złej jakości, szlakiem pełnym zakrętów, wzniesień, skrzyżowań, obszarów zabudowanych, ograniczeń prędkości.
Dziennikarski eksperyment
Kiedyś wpadł mi do głowy doskonały pomysł jazdy skrótem – zamiast 35 kilometrów miałem przejechać 16 kilometrów. Nie zniechęciły mnie nawet znaki drogowe informujące o wybojach, bo co, ja nie dam rady… Efekt? Odcinek pokonywałem z prędkością 15-20 km/h co chwila marząc, by za kolejnym zakrętem było lepiej. Przy tym miałem dodatkowe zajęcie – analiza, czy zawieszenie jeszcze jedzie ze mną.
Mimo to drogę można wytyczać mniej znanymi szlakami, które bywają równie atrakcyjne a przede wszystkim efektywne, od szlaków pokonywanych przez nas na co dzień. Wystarczy skorzystać z funkcji tras alternatywnych, będąc czułym na wszelkie „sygnały” z zewnątrz i nasze dotychczasowe doświadczenie. W chwilę po wybraniu miejsca docelowego, wiele urządzeń nawigacyjnych pokazuje kilka odcinków drogowych lub też pyta jaki rodzaj trasy preferujemy.
Łatwo porównać na elektronicznej mapie kilka planów podróży, uwzględniając unikanie najbardziej obciążonych dróg. Na przykład kierowca może zdecydować o unikaniu odcinków nieasfaltowych (by nie nadwyrężać zawieszenia i nie trafić na przeszkodę nie do pokonania naszą osobówką) czy tras wymagających znacznej liczby manewrów. – Trasy alternatywne to przydatna funkcja wprowadzana nawet w fabrycznych systemach oferowanych w samochodach – mówi Marek Krygier, CEE Manager marki Becker.
Trasy do wyboru
Zwykle po wybraniu miejsca docelowego, mamy do wyboru kilka rodzajów tras:
– szybka/najszybsza: priorytetem jest czas podróży, a nie długość pokonywanych odcinków, w efekcie czego nawigacja szuka dróg o najwyższej dopuszczalnej prędkości;
– łatwa: z małą liczbą zakrętów, skrzyżowań oraz innych sytuacji związanych ze koniecznością zmiany ruchu;
– ekonomiczna: najważniejsze jest w tym przypadku zużycie paliwa, przy czym bardziej zaawansowane systemy bazują na wcześniej ustalonych parametrach pojazdu (rodzaj silnika, spalanie zadeklarowane przez kierowcę);
– krótka: liczy się długość i nic więcej, przy wyborze tej trasy kierowca musi być przygotowany na korzystanie np. z dróg gruntowych (chyba że wcześniej je wykluczymy w opcjach) czy przejazdów przez duże parkingi.
Nawigacje mogą umożliwiać ponadto wskazanie tzw. kryteriów omijania, czyli pozwolić np. na uniknięcie przejazdów drogami płatnymi lub przeprawami promowymi, a poprowadzić za to przez strefy ochrony środowiska i długie tunele (lub odwrotnie). – Dowodem na to, że trasy różnią się między sobą, są nie tylko ich długość czy szacowany czas podróży, ale także na przykład różnica w wysokości, na jakiej prowadzą. Dane takie przydają się przykładowo, by kierowcy pojazdów ciężarowych mieli szansę uniknąć stromych podjazdów i zjazdów – wyjaśnia Marek Krygier.
Jak korzystać?
Jak już wspomniano, jeśli nawigacja umożliwia wytyczenie dodatkowych tras, to opcja powinna być dostępna w menu widocznym po wyznaczeniu pierwszego planu podróży. Niekiedy widzimy od razu kilka dróg do wyboru z ich wstępną kalkulacją, inne urządzenia wymagają kliknięcia w opcję „trasy alternatywne”, by program rozpoczął poszukiwanie i kalkulację najkorzystniejszych wariantów. Czasem dopiero po wyznaczeniu pierwotnie zdefiniowanej trasy możemy szukać innych możliwości pokonania danego odcinka. Czas oczekiwania na alternatywy zwykle wydłuża się, gdyż aplikacja musi uwzględnić jak najwięcej dróg na danym obszarze. Wpływ na wydłużenie czasu ma także to, że nawigator oblicza trasę tak, by jej przebieg znacząco różnił się od pozostałych.
Przebieg wyznaczonych planów podróży można łatwo przejrzeć na mapie. By łatwiej odróżnić poszczególne trasy, w niektórych urządzeniach oznaczane są one różnymi kolorami. Zwykle w menu dostępna jest opcja zmiany skali mapy. W podsumowaniu każdego planu znajduje się informacja o rodzaju, długości i szacowanym czasie podróży, a nawet symulacja czekających nas manewrów. Po wybraniu najbardziej interesującego wariantu podróży, nawigacja rozpocznie prowadzenie do celu. Pozostałe możliwości pokonywania dróg powinny zostać wymazane z pamięci. Ponowne kliknięcie w opcje tras alternatywnych oznacza, że nawigacja znów rozpocznie kalkulację od nowa.
Objazd zatoru drogowego
Funkcja tras alternatywnych również przydaje się w przypadku wystąpienia korka drogowego lub nieoczekiwanych prac drogowych. Na przykład w niektórych nawigacjach marki TomTom znajdziemy niezwykle ciekawą opcję. Mając przed sobą sznur samochodów wybieramy komunikat związany z ominięciem blokady drogi, po czym mamy do wyboru długość odcinka jaki chcemy objechać. Rozwiązanie doskonale działa w mieście. Na trasie łatwo wjechać na drogi gorszej jakości, ale z drugiej strony jeśli przed nami doszło do wypadku, trzeba szukać innych możliwości szybkiego dotarcia do celu, więc również polecamy korzystanie z tras alternatywnych.
Teoretycznie powyższy problem powinny rozwiązać opcje związane z omijaniem korków np. TMC. Niestety, wciąż ich działanie pozostawia nieco do życzenia i podczas naszych testów nierzadko wpadaliśmy w zatory, które można było sprawnie objechać. Bywają także sytuacje, gdy nawigacja nie chce z nami współpracować i podaje daną trasę jako tę jedyną, najlepszą, mimo że z papierowej mapy wynika zupełnie coś innego. Tutaj zalecamy drastyczne rozwiązanie – wyłączenie urządzenia i powtórne włączenie lub nawet jego zrestartowanie. Wskazane czynności mogą, choć nie muszą, zmienić wyniki wyszukiwania.