Truck Forum 2019 alfabetycznie
Alfabet zna każdy, niektórzy nawet w kilku wersjach językowych. Postanowiliśmy stworzyć swój własny, na okazję zrelacjonowania Truck Forum 2019. Działo się wiele, oj bardzo wiele, stąd kilka liter ma „zwiększoną obstawę”.
A-G
Automonitoring. Narzędzie do zarządzania pojazdami, pozwalające na kontrolę ich pracy. System służy do nadzoru i lokalizacji z wykorzystaniem danych dostarczanych przez zamontowane w autach pozycjonery GPS. Opowiadali o tym na swoim stoisku przedstawiciele Viasat Monitoring, firmy znanej do niedawna pod nazwą CMA.
Azja. Stąd właśnie mogą pochodzić przyszli kierowcy na polskich i europejskich drogach. W 2018 roku wydano około 9200 zezwoleń na pracę dla wszystkich pracowników chcących zarabiać na chleb w Polsce pochodzących z Nepalu, To ponad 6,2 procent wszystkich wydanych zezwoleń – w przypadku Nepalu odnotowano największą dynamikę wzrostu względem lat ubiegłych. Indie to około 3700 zezwoleń (ponad 2,5 procent wszystkich wydanych zezwoleń) a Bangladesz około 2800 zezwoleń (ponad 1,8 procent wszystkich). Zdecydowanie króluje pod tym względem Ukraina (około 110 000 zezwoleń – 74 procent).
Bogactwo. Program Truck Forum był bardzo bogaty – zawierał ponad 20 prezentacji i Debatę. Spotkanie zaczęliśmy tuż po 8:30, Sesja Handlowa zakończyła się około godziny 18. Na szczęście zdaniem uczestników ilość przeszła w jakość i jesteśmy przekonani, że każdy znalazł coś dla siebie.
Brak jednoznacznych zapisów w umowie ubezpieczenia. – To główny powód występowania konfliktów między towarzystwem ubezpieczeniowym a ubezpieczonym. Aby tego uniknąć należy zadbać wcześniej o odpowiednie zapisy, negocjując z TU. Można samodzielnie, pomocą służy także broker – mówiła Beata Pałaszewska z Profika Broker.
Czas pracy w nocy, czyli tzw. pora nocna. Należy ją ustalić w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy, obwieszczeniu pracodawcy lub umowie o pracę.
Debata. Dotyczyła relacji między nadawcą transportu, spedytorem a przewoźnikiem. Każda ze stron ma „swoje za uszami”, jednak biorąc pod uwagę uzależnienie zleceniodawców od zleceniobiorców, których czekają niełatwe czasy, ci pierwsi muszą być otwarci na zmiany modelu współpracy. Szczegóły już wkrótce. Udział w debacie wzięli: Andrzej Bogdanowicz (dyrektor generalny OZPTD), Mariusz Żakiewicz (dyrektor Działu Transportu i Spedycji BBA), Maciej Wroński (prezes Transport i Logistyka Polska), Marcin Chybiak (dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead). Moderowali Adam Błuś (właściciel wydawnictwa Eurologistics) i Tomasz Czarnecki (redaktor prowadzący Truck&Business Polska).
Dobra reputacja. Coraz łatwiej ją stracić. Marcin Mączyński z SRW opowiadał jednak, że istnieją sposoby pozwalające uniknąć przykrych konsekwencji. Jakie? Zapraszamy do kontaktu z firmą po porady eksperckie i nawiązanie współpracy.
Elastyczność. Zabrzmi to trochę nieskromnie (a co tam), lecz czynimy wszelkie starania, by zachowywać maksymalną elastyczność programu konferencji – dla dobra jej uczestników. Niestraszne zatem są nam wszelkie zmiany i nieprzewidziane sytuacje. Gdy na dwa dni przed Truck Forum pojawiła się propozycja prezentacji mogącej pomóc odzyskać pieniądze dla przewoźników – w związku z działaniem kartelu importerów ciągników siodłowych – nie wahaliśmy się ani chwili, by dołączyć ją do harmonogramu.
Elektryczne pojazdy. Dotychczas w aspekcie transportu traktowano je jedynie jako alternatywę przeznaczoną do pracy w obrębie magazynu. Tymczasem porównanie TCO (całkowity koszt użytkowania) Volkswagena Craftera w wersji spalinowej i na prąd wykazało, że po 4-7 latach (w zależności od branych pod uwagę parametrów) zakup elektrycznego środka transportu może się opłacić. Co ważne, analizy przeprowadzono w oparciu o dane pochodzące w większości z testu praktycznego. Raport przygotowany przez Macieja Mazura z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wywołał spore zainteresowanie uczestników.
Finanse. Co prawda żadna prezentacja nie dotyczyła wprost pieniędzy, lecz praktycznie w każdej przewijały się one niejako w tle. Jeśli przewoźnik złamie prawo/nie dopełni formalności – czeka go kara (zwykle finansowa). Usprawniając rekrutacje istnieje duża szansa na liczniejszą i skuteczniejszą kadrę osobową, a więc zdolność do realizacji większych zleceń. Nawiązanie kontaktu podczas Sesji Handlowej bywa zaczątkiem udanej współpracy biznesowej. Podobnie jak wybór produktu służącego dla usprawnienia codziennej pracy, na przykład z gamy wystawców Truck Forum. Można tak wymieniać. Równie dobrze konferencję moglibyśmy więc za rok nazwać Truck Finance Forum…
Główny problem powstrzymujący napływ pracowników z Azji do Polski stanowi niewydolność miejscowych urzędów, wynikających z coraz większego zainteresowania obywateli Nepalu czy Bangladeszu pracą w kraju nad Wisłą – mówiła Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk z kancelarii Wojarska Aleksiejuk.
H-M
Hotel Airport Novotel. Tradycyjne miejsce spotkań firm transportowych podczas Truck Forum i Kongresu Transportowego. Jak zwykle nie padł Internet, mikrofony działały bez zarzutu, a jedzenie było smaczne.
Humorystyczne sytuacje. Choć to konferencja biznesowa, nie brakowało i takich. Przykład. Po skończonej prezentacji zapotrzebowania zakupowego Grupy Muszkieterów, Arkadiusz Tyrna z firmy Intersnack, ku zdumieniu prowadzącego konferencję, odważnie zaczął podążać w stronę mównicy. Tyle że… akurat to nie była jego kolej na wygłoszenie prelekcji. Na szczęście mający zaraz wystąpić Mateusz Boruta z ECR wykazał wyrozumiałość – skoro szybki prelegent miał już niemal zasięgu w ręku mikrofon, zgodził się na szybką zmianę harmonogramu.
Iveco, MAN, Volvo/Renault, Daimler/Mercedes Benz, DAF, Scania naruszyły prawo konkurencji – tak orzekła w 2016 i w 2017 roku Komisja Europejska. – Przewoźnicy, którzy dokonali zakupów nowych pojazdów ciężarowych d.m.c. powyżej 6 ton, między 1.04.2004r. a 31.12.2016r. mogą ubiegać się o odszkodowanie z tym związane. My w tym chętnie pomożemy – powiedziała Monika Świędrych z Financialright.
Jak zatrzymać pracowników. W dobie braku kadry to bardzo ważne zagadnienie, którym zajęły się Magdalena Fila-Dzioba i Agnieszka Czarnecka z Hays Poland. Wśród dobrych praktyk menedżerów wymieniono m.in.:
· dobry onboarding (poprawa adaptacji nowej osoby w firmie),
· delegowanie zadań dopasowanych do preferencji,
· szkolenia i niezbędne narzędzia,
· słuchanie opinii pracowników, docenianie pomysłów, praca zespołowa,
· pochwały, konstruktywny feedback,
· jasne, realne cele,
· praca operacyjna z zespołem,
· przyjazna atmosfera pracy,
· regularne spotkania i informowanie o wynikach.
Kalkulacja kosztów w przetargach transportowych i logistycznych – nikogo nie trzeba przekonywać jak to istotne zagadnienie. Moduł PTV tender+ jest w wersji online, w pełni zintegrowany z systemem PTV Map&Guide Internet. Program umożliwia obliczanie składowych kosztów transportu, czasów przejazdów i odległości w relacji A do B tak, aby można było szybko stworzyć konkurencyjne i profesjonalne oferty. Firma PTV Group była jednym z partnerów Truck Forum.
Kierowcy. To słowo przewijało się bardzo często podczas konferencji. Kancelaria Wojarska Aleksiejuk opowiadała o możliwościach rekrutacji z Nepalu, Indii i innych krajów azjatyckich, Hays przeprowadził dedykowane szkolenie z rekrutacji dla branży TSL, Artur Lysionok z kolei podał ciekawy fakt, że 80 procent użytkowników ciągników siodłowych lubi swoja pracę. Trzeba zatem im zapewnić tylko odpowiednie warunki, by tę sympatię praktykowali w naszych firmach.
Kobiety. Wspomniany Artur Lysionok sporo mówił o możliwościach jakie otwierają się przed kobietami, jeśli chodzi o zawód kierowcy. Szczególnie jeśli chodzi o przewozy krajowe, których rozwój jest przewidziany w najbliższych latach. Jeden z uczestników Truck Forum dodał, że w jego firmie konkurs na najlepsze spalanie wygrała pani, która w dodatku pracowała u niego dopiero od dwóch miesięcy. Sami chcielibyśmy widzieć reakcję doświadczonych driverów na wieść o tym rezultacie zmagań.
List przewozowy. Pełni kluczową rolę dla ustalenia odpowiedzialności przewoźnika za sytuacje powstałe podczas transportu, dlatego firmy powinny uczulać kierowców na jego prawidłową zawartość.
Medialni patroni. Jak zwykle nie zabrakło ich przy okazji Truck Forum, pozwalamy ich sobie wymienić w kolejności alfabetycznej: CargoNews, Cargo.pl, Edroga.pl, Eurologistics, ExpoSilesia, Log24.pl, Logistyka Produkcji, Transportex, Truck.pl, wsparciem służył również Samar.
Merytoryczni partnerzy. Truck Forum obfitowało w ciekawe, treściwe prezentacje. Nic dziwnego, partnerzy reprezentowali znane firmy i organizacje: ECR Polska, Hays Poland, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Wojarska Aleksiejuk, Kancelaria Prawna Magdalena Zawiślak & Partners in Law, Kancelaria Prawna Rębowski&Kosela, Kancelaria Prawnicza Waliszewski, Jeliński, Ogólnopolskie Zrzeszenie Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD), Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), PrawnicyTransportu.pl, Transport i Logistyka Polska (TLP), Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (ZSPD).
N-Z
Naczepa. Wynajem długoterminowy i krótkoterminowy, naprawy, serwis, pomoc drogowa, zakup przez klienta używanych naczep w dobrym stanie. Takie możliwości oferuje TIP, obsługujący przewoźników w 102 oddziałach na terenie 17 krajów Europy i Ameryki Północnej. W Polsce znajdziemy tę firmę w Warszawie, Gdańsku, Katowicach i Poznaniu. Przedstawiciele TIP-a na Truck Forum nie tylko chętnie opowiadali o ofercie, ale także służyli radami na temat optymalnego wykorzystania floty.
Nagroda. Class Trucks zaproponował uczestnikom spotkania udział w zabawie. Należało odpowiedzieć na kilka pytań oraz zrobić zdjęcie przy stoisku, następnie wrzucając je na social media. Chętnych nie brakowało a zwycięzcy otrzymali po zestawie: ciągnik siodłowy + naczepa. Rzecz jasna nienaturalnej wielkości.
Nić Ariadny. System kompleksowej informacji logistycznej o lokalizacjach – aplikacja stworzona dla kierowców, by im pomóc w pierwszym i ostatnim kilometrze dostawy. Ma na celu zatrzymanie kierowców, polepszenie warunków ich pracy, eliminację kosztów nieprzynoszących zysków, podniesienie wydajności transportu oraz terminowości dostaw. O szczegółach tej ciekawej idei opowiadał Mateusz Boruta z firmy ECR.
Niewiadoma. Wciąż nie wiadomo czy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-127/17 można stosować do przewozów po Polsce. Decyzja TSUE dotyczy możliwości zakwestionowania otrzymania mandatu za poruszanie się pojazdami d.m.c. do 11,5 tony drogami pozwalającymi na przejazd autami o d.m.c. do 8 i do 10 ton.
Odejście pracownika. Dlaczego ono następuje? Według analiz Hays Poland przeprowadzonych dla branży TSL, główne powody chęci zmiany pracy przez zatrudnionego to: zarobki oraz dodatki pozapłacowe (75 procent), brak szansy rozwoju (65 procent), bezpośredni przełożony (31 procent), lokalizacja (29 procent), charakter wykonywanej pracy (24 procent), brak możliwości pracy elastycznej, zachwiany work-life balance, zły wizerunek pracodawcy (wszystko 15 procent) współpracownicy (11 procent).
Odmowa zapłaty nie może wynikać z niedostarczenia listu przewozowego. Jeżeli kontrahent nie chce uregulować należności, trzeba wezwać go do zapłaty a w przypadku braku płatności skierować sprawę na do sądu, żądając odsetek za opóźnienie i rekompensaty za koszty odzyskiwania należności – mówiły Agata Smoleńska i Karolina Hajduk-Bączyk z Kancelarii Prawnej Waliszewski Jeliński.
Pakiet Mobilności. Spędza sen z powiek wielu przewoźnikom. Jeśli zostanie wprowadzony wg obecnych planów, firmy będą musiały m.in. zatrudniać pracowników na prawach państwa, gdzie kierowca najczęściej świadczy pracę, mieć siedzibę w kraju, do/z którego wykonywana jest większość przewozów, dokonywać w nim załadunku/rozładunku co najmniej raz na cztery tygodnie. Mimo wczesnej pory, inaugurujący Truck Forum wykład Macieja Wrońskiego (Transport i Logistyka Polska) zgromadził liczną publiczność, a temat był szeroko dyskutowany w kuluarach.
Potrzeby zakupowe. Prezentowali je nadawcy z firm Bricomarche, Carrefour, Europapier, Expeditors Polska, Intermarche, Intersnack Poland, Meble Wójcik, Pekabex, Sante, Walstead. Największe poruszenie na sali wywołała Justyna Roziewska z Sante, gdy zapytała czy ktoś zna jej firmę i produkty. Skoro tak dużo ludzi korzysta ze zdrowych produktów, można wysnuć wniosek, że kondycja zdrowotna w branży jest więcej niż poprawna.
Pułapki. Beata Pałaszewska z Profika Broker mówiła, że najczęstsze pułapki w umowie o Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika (OCP) to: niewystarczająca suma gwarancyjna, redukcyjna suma gwarancyjna, wysokość franszyzy redukcyjnej, niewłaściwy zakres terytorialny, nieprawidłowe wskazanie rodzajów przewozów towarów, klauzule dodatkowe.
Rekrutacja – jak to przeżyć? Przewoźnikom porad udzielały Magdalena Fila-Dzioba i Agnieszka Czarnecka z Hays Poland. W dedykowanym dla branży TSL szkoleniu wzięło udział kilkadziesiąt osób, których nawet rozpoczynający się lunch nie skłonił do opuszczenia sali.
Ryczałt za pracę w porze nocnej można stosować, gdy zachodzą trudności w ustaleniu liczby godzin pracy, w stosunku do pracowników objętych zadaniowym czasem pracy oraz otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe. Pracę w godzinach nadliczbowych ryczałtu nie można stosować, jeśli mimo działań poza stałym miejscem zatrudnienia, kierowca musi stawić się w zakładzie pracy przed rozpoczęciem i po zakończeniu wykonywania czynności zawodowych – powiedziała Małgorzata Kosela-Rębowska z Kancelarii Rębowski&Kosela.
Sesja Handlowa. W rozmowach z przewoźnikami uczestniczyło kilkunastu nadawców, których przedstawiamy w kolejności, a jakże, alfabetycznej. Anwil, Biazet, Bricomarche, Carrefour, Coca Cola HBC, Epicom, Europapier, Expeditors Polska, Intermarche, Intersnack Poland, Knauf, Meble Wójcik, Pekabex, PepsiCo, Sante, Walstead, Żabka Polska. Efekty rozmów handlowych będą znane za kilka miesięcy, ale jesteśmy przekonani, że podobnie jak w przypadku dotychczasowych eventów, Truck Forum stanie się zaczątkiem wielu udanych biznesów.
Szukam przewoźników. Truck Forum pozwala na różne formy szukania przewoźników przez nadawców. Niektóre firmy pojawiły się tylko na Sesji Handlowej, inne dodały do tego prezentację zapotrzebowania zakupowego w formie prelekcji. Walstead postanowił dodatkowo rozstawić stoisko, by przez cały czas trwania konferencji mieć bezpośredni kontakt z jej uczestnikami, Marcin Chybiak uczestniczył również w debacie. Miejsce w foyer znalazł dla siebie także spedytor – firma Expeditors. Niezależnie od metody mamy nadzieję, że każdy uczestnik wyszedł ze spotkania z co najmniej kilkoma ważnymi kontaktami.
Telematyka była reprezentowana przez firmę Trimble. Eksperci doradzali co można zrobić, by zarządzanie działaniami transportowymi stało się jeszcze łatwiejsze i bardziej optymalne.
Utrata masy przesyłki. – Przy przesyłkach, które z powodu swoich właściwości tracą masę, przewoźnik odpowiada tylko za część ubytku przewyższającą normy ubytków, ustaloną zgodnie z przepisami lub zwyczajowo przyjętą. Chyba że szkoda nie wynikła z przyczyn uzasadniających zastosowanie norm dopuszczalnego ubytku – powiedział Marcin Milewski z kancelarii prawnej Zawiślak & Partners in Law.
Używane pojazdy ciężarowe, naczepy chłodnie i plandeki, usługi finansowe oraz związane ze sprzedażą oferuje Class Trucks. Przedstawiciele firmy, posiadający na Truck Forum stoisko byli bardzo aktywni – o jednej z aktywności napisaliśmy pod literą „N”.
Wynajem naczep wraz z kompleksową obsługą to domena Grupy ICTS. Dzięki tego rodzaju usłudze przewoźnicy mogą skoncentrować się na swoich priorytetach w bieżącej działalności. Transportowcy mieli okazję bliżej poznać przedstawicieli firmy na jej stoisku.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 marca 2019 r. C – 127/17. To podstawa prawna związana z ubieganiem się o odszkodowania za niesłusznie zapłacone mandaty. Zdaniem Komisji Europejskiej, Polska naruszyła prawo unijne, wprowadzając ograniczenia dla swobodnego ruchu pojazdów o maksymalnym nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.
Zakaz. Zakaz poruszania się ciężarówek o standardzie 11,5 tony drogami 8 i 10 tonowymi jest mało prawdopodobny – powiedział Dawid Korczyński z PrawnicyTransportu.pl.
Znikająca spedycja. Jeden z wniosków po Debacie. Eksperci wspólnie przyznali, że w obecnej formie firmy spedycyjne wkrótce mogą być niepotrzebne na rynku. Dlatego muszą zmienić strategię działania, obecnie często ograniczającą się tylko do pośredniczenia w zleceniach.
Zwolnienie od odpowiedzialności przewoźnika za uszkodzenie towaru następuje, jeśli uszkodzenie zostało spowodowane winą osoby uprawnionej, wadą własną towaru, okolicznościami, których firma transportowa nie mogła uniknąć, a w konsekwencji następstwom nie możliwym do zapobiegnięcia – mówiły Agata Smoleńska i Karolina Hajduk-Bączyk z Kancelarii Prawnej Waliszewski Jeliński. Przewoźnik uniknie odpowiedzialności także w przypadku szczególnego niebezpieczeństwa wynikającego z:
· użycia pojazdów otwartych (uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym),
· braku/wadliwego opakowania, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie,
· manipulowania, ładowania, rozmieszczenia lub wyładowania towaru przez nadawcę/ odbiorcę,
· naturalnych właściwości niektórych towarów, mogących powodować ich zaginięcie albo uszkodzenie,
· niedostateczności lub wadliwości cech, numerów na sztukach przesyłki,
· przewozu żywych zwierząt.