Tworzenie zestawów promocyjnych
Oferty promocyjne stały się nieodłączną częścią każdego biznesu. Prezenty dodawane do produktów czy zestawy „2 w cenie 1” na stałe zagościły w ofertach producentów. Zamiast samemu organizować co-packing produktów na potrzeby akcji promocyjnych, warto go outsoursować.Może okazać
Może okazać się rozwiązaniem, które nie tylko zmniejszy koszty działalności firm produkcyjnych, ale także oszczędzi wielu problemów organizacyjnych.W najprostszych słowach co-packing to tworzenie zestawów promocyjnych. Z kilku różnych opakowań produktów przygotowuje się zestawy, które trafiają potem do sprzedaży. Proces ten nazywany jest konfekcjonowaniem. Wbrew pozorom co-packing nie jest prostym zadaniem, dlatego producenci często decydują się na jego outsourcing. Dzięki przekazaniu procesu przepakowania firmie zewnętrznej nie muszą aktywnie uczestniczyć w całej akcji, a jedynie w jej początkowej fazie, czyli szczegółowych ustaleniach dotyczących zestawów promocyjnych i ewentualnie w zakupie komponentów. Resztą zajmuje się wykonawca, który odpowiada za produkcję zestawów, ich kompletację zgodnie z przyjętymi założeniami, wydanie towaru, a często również za dystrybucję towaru do odbiorców końcowych.
Dla kogo?
Jakie branże najczęściej korzystają z co-packingu? Można pomóc sobie w odpowiedzi na powyższe pytanie, przemierzając kolejne półki w supermarkecie i szukając specjalnych zestawów promocyjnych. Największą ich liczbę znajdziemy w sektorach branży spożywczej oraz kosmetycznej i chemicznej. Tuż za nimi będzie branża komputerowa oraz prasa (zamieszczanie dodatków do gazet i czasopism, wklejanie próbek produktów itp.). W ROHLIG SUUS Logistics w ramach outsourcingu co-packingu współpracujemy głównie z klientami z branży spożywczej. Wykonujemy dla nich zestawy promocyjne z użyciem maszyn pakujących w folię termokurczliwą, opatrujemy je etykietami promocyjnymi oraz kodami EAN, jak również tworzymy wielopaki z produktów.
Kiedy?
Co-packing warto outsoursować w momencie, kiedy firma ma tzw. szczyty sprzedażowe w ciągu roku. Może to być okres świąt Bożego Narodzenia, Walentynek czy np. wakacje. Jest to czas bardzo pracowity i firmy często nie są w stanie same wykonać tylu zestawów promocyjnych, ilu wymaga rynek. Inną sytuacją jest brak doświadczenia w co-packingu. Warto wówczas temat przekazać firmie, która specjalizuje się w tej usłudze, posiada doświadczonych pracowników, odpowiednie maszyny, wymagane certyfikaty itp. Trzecią sytuacją, w której warto zastanowić się nad outsourcingiem co-packingu, jest konieczność ograniczenia kosztów w firmie. Aby przeprowadzić co-packing, firma musi bowiem ponieść znaczne koszty, poczynając od wynajmu powierzchni, na której odbędzie się akcja, poprzez zakup lub wynajem maszyn, kończąc na zatrudnieniu wykwalifikowanych ludzi.
Dlaczego?
Ponieważ ogranicza się w ten sposób koszty i nakład pracy, a klient może się skupić na swojej głównej działalności. Po stronie firmy zlecającej usługę leży bowiem jedynie przekazanie produktu i jasne określenie operatorowi wyglądu finalnego zestawu promocyjnego. To operator odpowiedzialny jest za przygotowanie maszyn, ludzi, koordynację pracy oraz finalny efekt.Co-packing wiąże się z szeregiem różnorodnych czynności. To nie tylko tworzenie zestawów promocyjnych czy multipaków, ale także wklejanie próbek i gadżetów do produktów, składanie i klejenie ulotek, foliowanie termokurczliwe, sortowanie, pakowanie, przepakowywanie i metkowanie towaru, drukowanie etykiet i kodów EAN oraz opatrywanie nimi produktów. Elementem co-packingu jest również odzyskiwanie gadżetów promocyjnych po redystrybucji.
Kto?
Warto wybrać partnera, który jest doświadczony, elastyczny i wydajny. Operator powinien przede wszystkim spełnić wymagania stawiane przez zleceniodawcę (np. wygląd zestawu promocyjnego, termin ukończenia akcji) oraz wymogi formalne, np. posiadać certyfikat HACCP w przypadku branży spożywczej. Certyfikat ten stwierdza, iż posiadający go operator logistyczny podczas pracy zachowuje czystość, odpowiednią temperaturę, zapewnia ochronę przed szkodnikami, odzież ochronną dla pracowników oraz dba o to, by osoby zaangażowane w akcję posiadały aktualną książeczką sanepidowską i były odpowiednio przeszkolone w zakresie prawidłowego postępowania z towarami spożywczymi. Wybierając operatora, warto też zwrócić uwagę na jego wydajność produkcyjną, jakość wykonywanych usług, dostępny park maszynowy oraz szybkość podjęcia i realizacji usługi. Ostatni wyznacznik ściśle łączy się z elastycznością. Jest to cecha niezwykle ważna przy co-packingu. Dokonując wyboru operatora warto zastanowić się, jakie ma on zasoby ludzkie: jak szybko potrafi zorganizować ekipę operacyjną, czy w nagłych wypadkach może przesunąć osoby z jednych operacji do drugich. Równie istotnymi elementami są specjalne maszyny i powierzchnia magazynowa: czy operator ma możliwość zapewnienia odpowiednich maszyn i w jakim czasie oraz czy dysponuje odpowiednią powierzchnią magazynową do wykonania akcji dla klienta.