Uwaga kierowcy: zmiana pory roku

Uwaga kierowcy: zmiana pory roku

Zmiana pory roku wymaga od kierowców dostosowania do nowych warunków jazdy. Wyzwania dla prowadzących auta związane z jesienią to m.in. liście na drogach, częstsze opady deszczu, krótsze dni, mgły. Statystyki policyjne pokazują, że początek jesieni jest szczególnie niebezpieczny...

Liście i deszcz

Liście spadające z drzew potrafią przysłonić znaki, pasy ruchu i inne oznaczenia ważne dla kierowców. Co więcej mogą się pod nimi kryć także nierówności oraz dziury, w które wjeżdżając ryzykujemy uszkodzenia samochodu. Sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, kiedy spadającym liściom towarzyszy deszcz.

– Poruszanie się po drodze jest wtedy zbliżone do jazdy po oblodzonej powierzchni. W takich sytuacjach należy unikać gwałtownego hamowania, nagłych zakrętów i zachować bezpieczny odstęp od samochodu przed nami, pamiętając, że droga hamowania na mokrych liściach jest podobna do tej na jezdni pokrytej lodem – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Uwaga na przymrozki

Przymrozki najczęściej występują na drogach nocą i rankiem. Przy temperaturze w granicach od 0 stopni do nawet -3 stopni lód jeszcze całkowicie nie zamarza i pokrywa go cienka warstwa wody. To zjawisko nazywane czarnym lodem jest szczególnie niebezpieczne, gdyż niewidoczne.

– Lód jest transparentny. Niepokój kierowców powinny wzbudzić dwie kwestie: błyszcząca nawierzchnia jezdni oraz brak charakterystycznego odgłosu tarcia opon o asfalt. Wtedy najlepiej delikatnie zahamować. To pozwoli ocenić rzeczywiste warunki jazdy – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Podczas przymrozków najbardziej niebezpieczne są drogi na mostach i wiaduktach, ponieważ nie dociera do nich ciepło z podłoża.

Kiedy używamy świateł przeciwmgielnych?

Innym częstym zjawiskiem jesienią są mgły. Prowadząc auto w takich warunkach należy przede wszystkim zwolnić i zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Najcześciej popełnane w takich warunkach błędy to nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgielnych i drogowych.

– Przeciwmgielne używamy, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów i natychmiast wyłączamy, gdy warunki się poprawią, gdyż światła te mogą oślepiać kierowców. Natomiast świateł drogowych nie należy używać w czasie mgły, ponieważ ich uruchomienie pogorszy widoczność, a oczom kierowcy ukaże się biała ściana – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

fot. Fotolia

Poleć ten artykuł:

Polecamy