Visibility a bezpieczeństwo danych
Monitorowanie zleceń transportowych zyskuje na znaczeniu jako istotny trend w branży TSL na 2022 rok. Udostępniając lokalizację floty swoim klientom warto upewnić się, że rozwiązanie to zabezpiecza ich dane.
Pierwszym, czego należy szukać na stronie integratora danych telematycznych, chcąc upewnić się, że dane lokalizacyjne będą bezpieczne, jest polityka prywatności. W przypadku firm działających na terenie Unii Europejskiej prawo wymaga jej zgodności z Rozporządzeniem Ochronie Danych Osobowych (RODO). Warto również zwrócić uwagę na proces powierzenia danych GPS pozwalających na integrację danych oraz sposób w jaki monitoring jest udostępniany. Platforma CO3 po dokonaniu integracji floty przewoźnika wymaga jego zgody na czas udostepnienia danych oraz podmiot uprawniony do otrzymania wglądu do lokalizacji. Co więcej, właściciel floty ma możliwość samodzielnej edycji udostępnionego monitoringu, zmiany czasu jego udostępnienia czy całkowitego jego zaprzestania.
Jakie dane i w jakim celu są przetwarzane?
Coraz więcej firm uznaje za potrzebne śledzenie kolejnych etapów realizacji zlecenia transportowego. Według wyników badania 2020 European Road Transportation już 58% przewoźników podaje na życzenie pozycję ładunku, 42% pozwala na monitoring lokalizacji dostaw online, a 36% jest w stanie na żądanie podać ETA. Spektrum danych potrzebnych do identyfikacji przewoźnika i podawania lokalizacji jego pojazdu jest dość duże. W przypadku CO3, już na stronie www można wyszukać firmy transportowe korzystające z platformy poprzez podanie nazwy firmy lub numeru NIP lub wyszukanie konkretnego pojazdu poprzez podanie jego numeru rejestracyjnego. Udostępnienie wyszukiwarki ma pomagać zleceniodawcom w szybkiej weryfikacji przewoźników mających możliwość udostępnienia monitoringu, nawet w przypadku nowo nawiązanej współpracy czy realizacji zlecenia przez firmę wybraną za pośrednictwem giełdy transportowej. Niezależnie od tego na jaki czas udostępniany jest monitoring poprzez platformę, zleceniodawca otrzyma dostęp do następujących danych:
- Położenie pojazdu (lokalizacja i współrzędne geograficzne)
- Stan zapłonu (włączony/wyłączony)
- Bieżąca prędkość pojazdu
– To, o czym warto pamiętać to, że na potrzeby monitoringu nie pobieramy danych kierowcy. Nawet w sytuacji, gdy wykonawca udostępniający monitoring zleceniodawcy korzysta z floty podwykonawcy do realizacji zlecenia, to wykonawca widnieje jako właściciel floty, której dotyczy monitoring- wskazuje Grzegorz Patynek, CEO w firmie CO3.
Kiedy udostępniany jest monitoring?
Ze względu na złożoność łańcucha dostaw i wiele ogniw w nim uczestniczących wg prognoz KPMG menedżerowie logistyki wiodących organizacji będą dążyć do poprawy widoczności oraz przyspieszenia i poprawy jakości reakcji na zakłócenia dostaw, co potwierdza, że monitoring w czasie rzeczywistym staje się wymogiem koniecznym przy realizacji zleceń transportowych. Wybierając rozwiązanie, za pośrednictwem którego przewoźnik chce udostępniać monitoring klientom warto szczególnie zwrócić uwagę na to, kiedy dane lokalizacyjne będą udostępniane. W przypadku CO3 zależy to od decyzji przewoźnika i rodzaju współpracy, jaką posiada ze swoim klientem. Po zakończeniu procesu wdrożenia możliwe jest automatyczne lub ręczne rozpoczęcie udostępniania danych na podstawie zgody przewoźnika i ustalonego sposobu współpracy z jego klientem. Niezależnie od tego, która opcja udostępniania zostanie wybrana, firma transportowa zawsze ma dostęp do informacji komu i kiedy pojazdy są udostępniane. Aby umożliwić monitorowanie zlecenia, przekazywane są:
- w przypadku monitoringu zlecenia- dane wybranych pojazdów na podstawie identyfikatora zlecenia transportu, tablicy rejestracyjnej, miejsca i czasu załadunku i rozładunku,
- w przypadku monitoringu okresowego- dane wybranych pojazdów na podstawie identyfikatora zlecenia transportu, tablicy rejestracyjnej, miejsca i danego czasu (np. czas załadunku i rozładunku).
- w przypadku monitoringu stałego – wskazane pojazdy będą automatycznie udostępniane, a zadaniem przewoźnika jest wskazanie pojazdów, które w określonym przez niego czasie będą widoczne dla danego klienta 24/7.
– Nieustannie kontrolujemy bezpieczeństwo naszych baz danych i wszechstronnie rozwijamy platformę – tłumaczy Grzegorz Patynek, CEO w firmie CO3 – Dzięki unikalnemu sposobowi wdrażania floty przewoźników, czas od momentu kontaktu z przewoźnikiem do udostępnienia sygnału jest w naszym przypadku najkrótszy na rynku – przy zachowaniu bezpieczeństwa danych. Wśród wdrażanych innowacji zleceniodawca może samodzielnie zweryfikować, czy dany przewoźnik lub dany pojazd korzysta już z platformy CO3. Jeśli tak – będzie mógł samodzielnie utworzyć zlecenie monitoringu, które następnie będzie przesłane do wybranego wcześniej przewoźnika. Po akceptacji żądania monitoringu zlecenia przez przewoźnika nastąpi automatyczne jego uruchomienie w ramach zlecenia, które określił spedytor / załadowca. Oprócz wygody zleceniodawcy warto tu zaznaczyć, że beneficjentem jest również firma transportowa, posiadająca bezpłatny monitoring swojej floty, jednocześnie podnosząc swoją konkurencyjność oferując monitoring real-time. Od początku CO3 wiedzieliśmy, że dobra współpraca z przewoźnikami, szybka integracja floty i przyjazny support to fundament, na którym będziemy chcieli budować nasze rozwiązanie. Zależy nam na tym, aby każdy użytkownik otrzymał wymierny pakiet korzyści i mógł sprawniej rozwijać swoją firmę dzięki optymalizacji procesów, które często są bardzo zasobochłonne – wyjaśnia i podsumowuje Patynek.