Volkswagen nowym liderem produkcji samochodów w Polsce
Po latach dominacji Fiata/FCA, w 2018 roku doszło do zmiany lidera w produkcji samochodów w Polsce. Po raz pierwszy na czele znalazł się Volkswagen, który dzięki zakładowi we Wrześni rokrocznie zwiększa swoje wolumeny produkcji.
Z zakładów w Poznaniu (Caddy, T6) i we Wrześni (Crafter) wyjechało w 2018 roku 266.8 tys. samochodów, czyli o 12,12 proc. więcej niż w 2017. Produkcja w Poznaniu nieco spadła, ale wyniki napędzał zakład we Wrześni, w 2017 będący jeszcze w rozruchu. W 2018 roku powstało tam niemal dwa razy więcej Crafterów niż rok wcześniej, a ponadto ruszyła produkcja bliźniaczego MAN-a TGE.. Perspektywy wielkopolskich fabryk są bardzo dobre, gdyż Volkswagen rozmawia z Fordem o wspólnej produkcji pojazdów dostawczych, a polskie zakłady grają w negocjacjach kluczową rolę.
Dużo gorsze nastroje panują w Tychach. Po znaczącym spadku popytu na Lancię Ypsylon, w 2018 roku z zakładów FCA wyjechało 259.4 tys. samochodów, o 4 tys. mniej niż rok wczesniej. Włoski koncern po raz pierwszy ustąpił w statystykach produkcji w Polsce Volkswagenowi. Co prawda modele z rodziny 500 pozostają europejskich hitem, lecz rozwój zakładu uzależniony jest od decyzji o uruchomieniu produkcji w Polsce kolejnego samochodu, FCA nie złożyło jednak w tej sprawie żadnych jasnych deklaracji.
Koła ratunkowego najbardziej potrzebuje jednak zakład Opla w Gliwicach. W ciągu dwóch lat produkcja Astry spadła niemal o połowę – z 201 do 106 tys. pojazdów. Znaczna część załogi trafiła do innych fabryk lub została zwolniona, a PSA, nowy właściciel Opla, decyzję o przyszłości zakładu powinien podjąć najpóźniej w przyszłym roku.