Volkswagen Poznań automatyzuje dostawy podzespołów na produkcję
Volkswagen Poznań, na terenie hali logistycznej nr 44, uruchomił zautomatyzowany magazyn mniejszych części i podzespołów. Dostosowywanie powierzchni hali do potrzeb automatycznego magazynu rozpoczęto ok. rok temu, a uruchomienie nastąpiło w styczniu 2022 r. stopniowo zwiększając jego wypełnienie. Nowy magazyn charakteryzuje się znaczącą automatyzacją procesów magazynowania oraz większą przepustowością i pojemnością.
Budowa automatycznego magazynu mniejszych części i podzespołów w hali 44 była ostatnim etapem w realizacji pełnego wykorzystania nowych powierzchni logistycznych stworzonych na potrzeby uruchomienia produkcji modelu Volkswagen Caddy 5. Inwestycje rozpoczęto w styczniu 2021r., a już po dwunastu miesiącach nowy magazyn pracował z pełną mocą. Na powierzchni obiektu ok. 1200 m2 można składować ok. 43 000 pojemników i kartonów KLT, na regałach wysokości ponad 9 metrów. Pozostałe ok. 3000 m2 powierzchni zajmują linie przenośników, strefy przyjęć i wydawania towarów oraz strefa składowania pustych pojemników.
Procesy w nowym magazynie są w znacznym stopniu zautomatyzowane. W jego wnętrzu pracują cztery układnice. Każda z nich porusza się z prędkością ponad 6 metrów na sekundę, a co 7 sekund zamagazynowywany i wymagazynowywany jest kolejny pojemnik KLT (z j.niem. Kleinladungsträger). W systemie zastosowano również innowacyjne rozwiązanie – wózek Twister, który może przemieszczać jednocześnie do czterech najmniejszych pojemników w regale. Dzięki temu wydajność procesów i samego magazynu wydatnie się zwiększyła. Teraz to 43 000 sztuk pojemników w porównaniu z 37 000 w poprzednim, zewnętrznym magazynie. Podczas prac koncepcyjnych uwzględniono również możliwość dalszej rozbudowy magazynu o kolejną, piątą układnicę.
– Uruchomiony właśnie nowy magazyn AKL zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie hal montażu, gdzie dostarczana jest większość składowanych tu części, to ogromna korzyść w zakresie zaopatrzenia w niezbędne do produkcji podzespoły – mówi Dietmar Mnich Prezes Zarządu Volkswagen Poznań i dodaje – Jesteśmy teraz w stanie szybciej reagować na potrzeby linii montażowych i nie jesteśmy narażeni na możliwe zakłócenia w dostawach części pomiędzy zakładem w Poznaniu Antoninku i magazynem zewnętrznym.
Dotychczas magazyn zlokalizowany był w Swarzędzu – Jasinie. Aby zapewnić ciągłość dostaw, na trasie ze Swarzędza do zakładu nr 1 w Poznaniu – Antoninku samochody ciężarowe kursowały w systemie wahadłowym. Dziś, dzięki uruchomieniu magazynu bezpośrednio na terenie zakładu, można było zlikwidować aż 14 kursów wahadłowych dziennie, co przekłada się bezpośrednio na redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery aż o 45,85 tony rocznie.