W czasie lata mniej rejestracji pojazdów ciężarowych

W czasie lata mniej rejestracji pojazdów ciężarowych

W lipcu rejestracje nowych pojazdów użytkowych zmalały po obiecującym czerwcu. Zarejestrowano 1 443 sztuk, tj. mniej o 28,6 proc. (-578) niż w poprzednim miesiącu i mniej niż w lipcu ubiegłego roku o 6 proc. (-92).

Zarejestrowano 1 377 nowych samochodów ciężarowych (powyżej 3,5t), czyli mniej o 6,1 proc. niż w analogicznym miesiącu ub. roku i mniej o 26,5 proc. niż w czerwcu. Od stycznia do lipca przybyło 10 139 nowych pojazdów użytkowych, czyli więcej o 1,4 proc. niż w analogicznym okresie 2012 roku. Liczba nowych ciężarówek w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy powiększyła się w skali roku o 2,9 proc., a autobusów zmalała o 0,5 proc.

Dla zabudowywanych podwozi samochodów ciężarowych spadek wyniósł -8,6 proc. r/r, a dla samochodów specjalnych -26,3 proc. r/r. Liczba nowo rejestrowanych ciągników zmniejszyła się o 4,9 proc. do 1 035 sztuk. Od początku roku sprzedano 9 464 samochody ciężarowe powyżej 3,5t. tj. więcej o 2,9 proc. (+356 szt.) niż w ciągu siedmiu miesięcy 2012 roku. Popyt na samochody najcięższe pow. 16 ton w tym czasie wyniósł 8 049 nowych pojazdów. Było to o 60 (+0,8 proc.) pojazdów więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Od stycznia do lipca firmy (nie licząc działalności osób fizycznych) zarejestrowały 8094 pojazdów, więcej o 577 sztuk (+7,7 proc.) niż w analogicznym okresie 2012 roku. Stanowiły one 85,5 proc. rynku podczas, gdy przed rokiem 81,7 proc. Na pojazdy kupione w leasingu czy CFM przypadło 68 proc. całości czyli 6 436 sztuk. Klienci indywidualni zarejestrowali od początku roku 1 370 samochodów, mniej o 310 pojazdów (-18,5 proc.) niż przed rokiem. Udział tej grupy nabywców po siedmiu miesiącach wyniósł 14,5proc.

W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w lipcu 2013 na pierwszym miejscu niezmiennie DAF (273 szt.; -12,5 proc. r/r), na drugim MAN (262; -2,6 proc. r/r), a trzeci Mercedes (253 szt; +5 proc. r/r). Volvo (190) na piątym miejscu za Scanią (195) może pochwalić się najwyższą dynamiką w ostatnim miesiącu reprezentującą wzrost 55,7 proc. r/r. Od początku roku w klasyfikacji nie ma zmian: pierwszy jest DAF – 1 968 (-4,6 proc.), drugi MAN z wynikiem 1 642 (-0,2 proc.) i trzeci Mercedes – 1 623 (+5,7 proc.). Na czwartym miejscu Scania, która zwiększyła w największym stopniu swoje rezultaty sprzed roku (+18 proc.) i Volvo (+10 proc.).

Z kolei samochodów najcięższych, powyżej 16 ton, zarejestrowano 1237, czyli mniej o 1,8 proc. niż w ubiegłym roku i o 23,2 proc. (-373 szt.) niż w czerwcu. Wśród nich było 1 035 ciągników o 53 mniej (-4,9 proc.) niż w lipcu ub. roku. W ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowano 8049 samochodów najcięższych pow. 16 ton. Było to więcej o 60 pojazdów (0,8 proc.) niż w analogicznym okresie przed rokiem. Ciągników z masą powyżej 16t zarejestrowano w tym czasie 6 737, o 43 mniej (-0,6%) niż przed rokiem.

W lipcu w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrowały marki: DAF –265, Mercedes – 223 i MAN – 202. Od początku roku: DAF – 1 875 (-6,6 proc.), Scania – 1 408 (+18 proc.) i Mercedes – 1 389 (+6,6 proc).

Poleć ten artykuł:

Polecamy