W jaki sposób wybrać usługodawcę?

W jaki sposób wybrać usługodawcę?

Użytkowanie kart paliwowych przynosi wiele korzyści. Na naszych łamach posiłkujemy się opiniami doświadczonych ekspertów z dziedziny zarządzania flotą i motoryzacji. Tym razem postanowiliśmy przeanalizować plusy „plastików” na przykładzie firmy DB Schenker. Obecnie na rynku

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele kart pozwalających dokonywać bezgotówkowych płatności za paliwo. Klienci mają do wyboru między innymi „plastiki” emitowane przez koncerny paliowe lub karty partnerskie, które łączą w sobie zalety karty paliwowej i karty kredytowej.

 

– Oferta dostawców kart paliwowych różni się głównie pod względem liczby dostępnych stacji benzynowych w Polsce i Europie oraz pod względem dodatkowych usług, świadczonych przez poszczególne firmy. Wybór zależy więc od specyficznych potrzeb i oczekiwań klienta. Decydując się na konkretnego dostawcę warto postawić sobie pytania: czy karty będą wykorzystywane w Polsce, czy także za granicą oraz czy liczba stacji benzynowych, którą posiada dana firma i ich lokalizacja odpowiada naszym wymaganiom – mówi Maria Kozłowska, opiekun floty samochodowej w firmie Schenker Sp. z o.o.

Co ciekawe koszt zakupu paliwa nie odgrywa kluczowej roli. – W mniejszym stopniu, na wybór dostawcy, wpływa cena paliwa, ponieważ zależy ona nie tylko od stacji, ale także od jej lokalizacji. Trudno więc znaleźć takie rozwiązanie, które zagwarantuje konkurencyjne opłaty na wszystkich stacjach. Generalnie, nawet w przypadku małej liczby samochodów służbowych, korzystanie z kart paliwowych jest opłacalne – dodaje M. Kozłowska z Schenkera.

 

Korzyści biznesowe

W obecnej sytuacji rynkowej firmy poszukują rozwiązań, które pomogą ograniczyć koszty, wymagają mniejszych nakładów czasu i zaangażowania ze strony pracowników, co pozwoli im skoncentrować się na swojej działalności podstawowej. Liczy się szybki przepływ informacji dotyczący między innymi transakcji finansowych.

– Usprawnienia płynności finansowej i obniżki kosztów w firmach stosujących karty paliwowe nie należy łączyć bezpośrednio z ilością kupowanego paliwa i rabatami z tym związanymi. W celu uzyskania większej zniżki, ilości nabywanego oleju napędowego czy benzyny muszą być stosunkowo duże. System kart paliwowych wpływa na uporządkowanie transakcji i umożliwia ich analizę za pośrednictwem oferowanych programów komputerowych, a pogłębiona analiza zakupów zawsze może przynieść oszczędności – mówi Paweł Kiełczykowski, dyrektor finansów i administracji w Schenkerze.

Odroczony termin zapłaty wpływa korzystnie na płynność finansową, a jej bezgotówkowa forma na bezpieczeństwo i redukcję obrotu gotówkowego w firmie – To obrót gotówką na ogół wiąże się z największym ryzykiem i kosztami. Stosowanie systemu kart paliwowych – oferowanych zwykle przez renomowane sieci oraz korzystanie z całego wachlarza usług dodatkowych, takich jak myjnia, zakupy akcesoriów i olejów, płynów do spryskiwacza, a nawet opieka nad flotą, pomoc assistance, ubezpieczenia itd., przyczyniają się do zmniejszenia awaryjności floty pojazdów i zwiększenia efektywności ich wykorzystania. Z drugiej strony rozliczanie jednej zbiorczej, dobrze opisanej faktury w miesiącu jest mniej pracochłonne niż setek pojedynczych dokumentów zapłaty za paliwo – dodaje P. Kiełczykowski z Schenkera.

 

Zdaniem przedstawicieli firmy Schenker, korzyści wynikające z korzystania z kart paliwowych pojawiają się zarówno w przypadku flot liczących kilka samochodów, jak i dużej floty aut osobowych i dostawczych. Zastosowanie kart ułatwia tworzenie raportów paliwowych, gdyż liczba faktur ulega zmniejszeniu, a dane uzyskiwane są w postaci elektronicznej.

– Szczegółowy raport, który otrzymujemy, umożliwia także analizę, z jakich usług korzystają nasi pracownicy. Ponadto dostęp do wszystkich informacji poprzez serwis internetowy pozwala na bieżące śledzenie kosztów związanych z użytkowaniem kart. Duży plus stanowi także szansę na oszacowanie kosztów na przyszłość, dzięki obserwacji trendów i analizie czynników takich jak zużycie paliwa, cena oraz łączne koszty. Równie ważna jest także bezgotówkowa forma płatności, co wpływa na bezpieczeństwo naszych pracowników. Kartę w razie zgubienia, kradzieży itp. bardzo łatwo zablokować – dodaje M. Kozłowska.

 

 

Wszyscy kierowcy

Zarówno użytkowanie jak i wdrożenie systemu kart paliwowych w firmie jest proste i zajmuje mało czasu. Sama procedura przekazania „plastiku” pracownikowi jest ściśle związane z decyzją o umożliwieniu przez daną osobę korzystania z samochodu służbowego.

– Po kilku dniach od złożenia wniosku, karta zostaje przysłana do firmy, a następnie dostarczona użytkownikowi auta. W Schenkerze system kart paliwowych obejmuje wszystkich pracowników, którzy posiadają samochody służbowe. Ponieważ oddziały naszej firmy zlokalizowane są w całej Polsce, o wyborze dostawcy kart paliwowych zdecydowała przede wszystkim dostępność oferowanych usług, czyli liczba posiadanych stacji benzynowych i ich lokalizacja na terenie naszego kraju. Karty paliwowe dedykowane dla Schenkera obejmują: tankowanie, zakup akcesoriów samochodowych, olejów, płynów do spryskiwaczy oraz myjnię – podsumowuje M. Kozłowska z Schenkera.

Poleć ten artykuł:

Polecamy