Wakacyjny poradnik podróży samochodem po Polsce i Europie
Statystyki są jednoznaczne. Chociaż wydaje się to nielogiczne, ale najwięcej groźnych wypadków ma miejsce latem, podczas dobrej pogody. Dlatego też jadąc na wakacje, jazdy samochodem nie powinniśmy traktować jako części wypoczynku, ale szczególnie właśnie wtedy, powinniśmy
1. Słońce: przyjaciel i wróg
Wysokość temperatury w nagrzanym od słońca samochodzie jest często niedoceniana. VAB dokonało dokładnych pomiarów temperatury panującej we wnętrzu pojazdu, podczas gdy na zewnątrz oscylowała ona między 31° a 35°C. Zdarzyło się, że temperatura kierownicy osiągnęła 65°C. Z kolei temperatura deski rozdzielczej dochodziła nawet do 80°C. Temperatura wewnątrz pojazdu wzrosła do 55°C i rosła dalej. Podróżując w upalne dni, można doświadczyć fizycznych różnych dolegliwości, często spowodowanych upałem i silnymi promieniami słońca.
Dolegliwości na skutek działania słońca
• Odwodnienie (ze względu na zbyt dużo słońca)
• Zmęczenie, brak koncentracji
• Zawroty głowy, duszności, nudności
• Podwyższone tętno
• Ból głowy
• Skurcze mięśni
Upewnij się, że samochód wytracił ciepło, zanim ruszysz
• Ustaw ochronę przeciwsłoneczną na przedniej szybie.
• Połóż ręcznik na desce rozdzielczej do absorbowania ciepła.
• Parkuj w miarę możliwości w cieniui.
• Otwórz drzwi na dwie minuty. Włącz klimatyzację, ustaw ją na maksimum, aby usunąć nadmiar ciepła przed jazdą.
Zapobieganie przegrzaniu w trasie
• Ustaw klimatyzację o 5 stopni niżej od temperatury zewnętrznej, ale nie niżej niż 20° C.
• Upewnij się, że masz w samochodzie świeżą wodę i mokre chusteczki odświeżające.
• Unikaj jazdy podczas najgorętszych godzin w ciągu dnia (g. 12-15)
• Jeśli nie masz klimatyzacji, otwórz jedno z tylnich okien i uchyl trochę okno po stronie kierowcy.
Zapobieganie spadkowi wydajności klimatyzacji
• Zmieniaj filtry wentylacyjne regularnie – zły stan filtrów może powodować alergie.
• Ponieważ wentylacja usuwa wilgoć z powietrza i ciała – pij wodę, aby zapobiec odwodnieniu.
• Jeśli nosisz soczewki kontaktowe, zwilżaj oczy regularnie.
• Bezpośrednia wentylacja powinna być skierowana na przednią szybę, a nie kierowcę czy pasażerów.
2. Jazda
Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda wieczorami i w nocy może mieć swoje zalety. Niemniej, VAB zaleca stosowanie środków ostrożności. Jeden na dwóch kierowców zwykle śpi krócej niż powinien. W związku z tym podejmuje niepotrzebne ryzyko. Prawie 20% wypadków w nocy spowodowanych jest zmęczeniem.
• Prowadząc samochód przede wszystkim powinniśmy uruchamiać wyobraźnie i przewidywać niebezpieczne sytuacje na drodze. Tak więc należy patrzeć nie 20 metrów a 100/200 metrów do przodu
• Stosuj zasadę ograniczonego zaufania do wszystkich uczestniczących w ruchu drogowym
• Płynne zmienianie biegów, poprawia komfort i bezpieczeństwo.
• Nie dopuszczaj do jazdy na rezerwie paliwowej, gdyż nerwowe szukanie stacji może się zakończyć długim spacerem.
• Jedź spokojnie, unikając używania klaksonu. Awantura na drodze może mieć czasem bardzo nieprzyjemne skutki.
Dlaczego lepiej nie jechać nocą
• Kierowca szybciej zaczyna odczuwać znużenie.
• Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają wysokiej koncentracji.
• Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.
• Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy.
• W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.
Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów
• ciężkie powieki
• trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów
• ziewanie
• zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek
• nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą
• zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas
• masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów
• trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek
• problemy z koncentracją
• kiwanie głową
Jak unikać zmęczenia
Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.
• Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.
• Nigdy nie jedź natychmiast po pracy, bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.
• Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.
• Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.
• Z punktu widzenia psychologii nie należy wyznaczać sobie godziny przyjazdu na miejsce. Badania wykazały, że jeżeli z jakiejś przyczyny opóźnia nam się „harmonogram drogi”, podświadomie zaczynamy jechać szybciej, aby dotrzeć na miejsce w wyznaczonym przez siebie czasie.
• Napoje energetyzujące poprawiają kondyncję tylko na krótką chwilę. Lepszym rozwiązaniem są napoje izotoniczne
3. Lista kontrolna dla pasażerów i kierowcy
Kierowca
• Prawidłowa pozycja siedząca jest ważna: siedź możliwie prosto, zegnij lekko ręce i nogi pozostawiając stopy w prawidłowej odległości od pedałów. Prawidłowy poziom zagłówka: korona zagłówka powinna być na głowie.
• W pełni załadowany samochód reaguje inaczej niż podczas jazdy bez obciążenia, droga hamowania wydłuża się. Dostosuj styl jazdy przy zmianie nawierzchni drogi.
• Rób 20-minutową przerwę co 150/200 km lub przynajmniej raz na 2 godziny.
• W obszarach górskich hamuj silnikiem, aby oszczędzić hamulce. Najlepiej jest zjeżdżać ze szczytu na tym samym biegu, na którym wjeżdżałeś.
• Znajdź w Internecie przepisy ruchu odpowiednie dla każdego kraju, po którym podróżujesz.
Drugi kierowca lub pasażer
• Rozmawiaj z kierowcą, aby jazda nie była dla niego nużąca.
• Sprawdź, czy masz prawidłową mapę na wypadek usterki GPS.
Dzieci
• Upewnij się, że fotelik samochodowy jest prawidłowo zamontowany. Pamiętaj, że nie komfort, a bezpieczeństwo dziecka odgrywają najważniejszą rolę. Jeśli kupujesz nowy fotelik, to sprawdź jego wyniki w testach bezpieczeństwach lub przeanalizuj właściwości.
• Weź ulubione zabawki i komiksy dzieci, książki, muzykę i DVD (jeśli masz odtwarzacz w samochodzie).
• Zainstaluj ekrany chroniące przed słońcem na bocznych oknach.
Bagaż
• Nie pozostawiaj bagażu bez odpowiedniego zabezpieczenia. W razie wypadku jest to bardzo niebezpieczne.
• Rozłóż bagaże w miarę równomiernie w samochodzie. Te o najcięższej wadze powinny być umieszczone na osi.
• Kiedy bagażnik jest już pełen, wielu kierowców umieszcza część bagażu w kabinie pasażerskiej. To wielki błąd. W momencie wypadku przedmioty znajdujące się w kabinie, zachowują się jak pociski karabinowe i są ogromnym zagrożeniem dla życia podróżujących. Żeby pomieścić nadbagaż warto zamontować na dachu skrzynię, która zazwyczaj zimą służy do przewożenia nart.
• Miękkie torby podróżne są wygodniejsze w pakowaniu niż twarde.
Auto
• Sprawdź stan pojazdu przed wakacjami, najlepiej na kilka tygodni przed wyjazdem. Większość warsztatów oferuje przeglądy wakacyjne, gdzie szczególną uwagę poświęca się badaniu poziomu oleju, opon, świateł, hamulców i czyszczeniu wentylacji. Jednak wiele czynności możesz wykonać samemu – pod domem lub na stacji benzynowej (skorzystanie z kompresora, zakup płynu do spryskiwaczy, wyczyszczenie szyb i reflektorów, itp.)
• Sprawdź ciśnienie w oponach, także w kole zapasowym.
• Jeśli masz koło awaryjne (dojazdowe) lub wypełniacze zamiast zwykłej opony zapasowej, to pamiętaj, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, dla ograniczonej liczby kilometrów przy małej prędkości.
• Niezbędnym wyposażeniem każdego samochodu powinna być gaśnica, trójkąt odblaskowy, kamizelka odblaskowa, scyzoryk do przecinania pasów bezpieczeństwa, latarka elektryczna, młotek bezpieczeństwa do rozbicia szyby auta oraz apteczka.
• Weź ze sobą zapasowy komplet żarówek i bezpieczników.
• W niektórych krajach obowiązkowe jest posiadanie kamizelek odblaskowych. Nie dotyczy to Polski, jednak u nas też warto je stosować, gdyż znacznie poprawiają widoczność osoby znajdującej się poza pojazdem.
4. Najlepszy czas wyjazdu i kalendarz natężenia ruchu
W miesiącach wakacyjnych, największy ruch ma miejsce w weekendy, szczególnie w połowie i na koniec lipca oraz sierpnia. Według policyjnych statystyk, w Europie, najbardziej niebezpieczny weekend jest od 30 lipca do 3 sierpnia, wtedy też wielu turystów rusza na europejskie drogi. Nie lekceważ także kolejnych tygodni. Południowe kraje, jak Hiszpania i Włochy, także mają swoje święta w sierpniu.
Jak uniknąć największych utrudnień w Europie w ruchliwe weekendy:
• W piątek: wyjazd po 9:00 godzinie oznacza około 6 godzin jazdy bez utrudnienia
• W sobotę: wyjazd po 13:00 oznacza jazdę bez utrudnienia
• W niedzielę: możesz jeździć cały dzień bez utrudnienia.
fot. Hyundai, Chrysler, GM