Warto korzystać z kolei?
Damco jako cześć koncernu A.P. Moller-Maersk Group oprócz logistyki kontraktowej i szeroko rozumianej działalnosci magazynowej oferuje swoim klientom usługi w zakresie transportu. Jedną z najistotniejszych części działanosci spółki, pomiędzy FTL/LTL, frachtem lotniczym jest
Nie jest tajemnicą, że głównym czynnikiem decydującym o wyborze środka transportu jest zależność pomiędzy ceną i czasem. Istotny czynnik, brany pod uwagę przez naszych klientów, to emisja CO2 i wpływ transportu na środowisko naturalne.
Transport kolejowy w Polsce, pomimo dobrego marketingu i wielu inicjatyw ze strony organów centralnych na poziomie państwowym czy UE, ma ciągle znacznie mniejszy wpływ na kreowanie łańcucha dostaw niż transport drogowy. Inicjatywy takie jak „Tiry na tory” czy „Adriatic Gateway” to wciąż raczej teoria. W polskich realiach najpopularniejszym kierunkiem transportu kolejowego jest prze-wóz z portów niemie-ckich i holenderskich do polskich śródlądo-wych terminali konte-nerowych, z których następnie realizowane są dowozy transpor-tem samochodowym do ostatecznego miej-sca rozładunku.
Transport kolejowy wykorzystywany jest też do połączeń intermodalnych z portów polskich do klientów z Polski centralnej i południowej, ulokowanych w odległości do 100 km od śródlądowego terminala kontenerowego. Przewozy kolejowe są popularne przy ładunkach o dużej masie, przekraczających dopuszczalne limity wagowe dla transportu drogowego. Dużo daje możliwość transportów w trybie one-way, kiedy pusty kontener jest pozostawiany na terminalu śródlądowym i wykorzystywany przez inny transport eksportowy z tego samego regionu.
Damco posiada przewagę w postaci zbilansowanego przepływu towarów kontenerowych w eksporcie i imporcie. Na rynku zdominowanym przez import pozwala to na promocję transportu kolejowego.
Jest też grupa klientów, dla której realizujemy przesyłki w trybie dedykowanych całopociągowych przewozów kolejowych. Zazwyczaj są to duże firmy produkcyjne, z unikalną infrastrukturą w postaci bocznic kolejowych przy własnych magazynach. Ten ostatni, niewątpliwie najbardziej ekonomiczny tryb przewozów kolejowych jest bardzo ograniczony z powodu niewystarczającej infrastruktury magazynowej wraz z bocznicami kolejowymi. Głównymi czynnikami decydującymi o braku takiego zaplecza są wysokie koszty inwestycji, często nieuregulowana sytuacja prawna terenów oraz torów w pobliżu magazynów oraz historycznie pokutujące przeświadczenie o niskiej jakości transportu kolejowego. Ciekawym sposobem wykorzystania transportu kolejowego jest kolej transsyberyjska. W sytuacji zagrożenia ciągłości dostaw z Azji do Europy transportem lotniczym na skutek erupcji wulkanicznych, przedsiębiorcy poszukują alternatywy. Damco oferuje takie przewozy klientom z branż elektronicznej czy automotive. Koszt transportu koleją znacznie przekracza koszty frachtu morskiego, ale jest zdecydowanie tańszy od lotniczego. Co obecnie bardziej istotne, kolej oferuje blisko dwukrotne szybszy czas przejazdu niż fracht oceaniczny.