Wartości rezydualne w segmencie C

Wartości rezydualne w segmencie C

Segment C reprezentuje bardzo popularne i uniwersalne auta. Obecność w nim dla praktycznie każdego „masowego” producenta jest obowiązkowa, choć i walka o klienta niełatwa. Firmy kupują je dla przedstawicieli handlowych, menedżerów, jako pojazdy pulowe. Postanowiliśmy...

Pojazdy zwane dużymi kompaktami są niezwykle wszechstronne. Przez wielu wykorzystywane jako auta miejskie, bardziej przestronne od przedstawicieli segmentu B, ale nadal łatwe do zaparkowania. Z powodzeniem też sprawdzają się jako auta rodzinne i mogą służyć doskonale w podróżach. Przy tym prezentują w wielu przypadkach odpowiednią cenę do jakości. Między innymi te cechy rzutują na ogromną popularność tego segmentu w firmach.

Dynamiczny segment

Na przestrzeni ostatnich lat w segmencie C zaszły duże zmiany w strukturze wartości rezydualnej. Jeszcze kilka lat temu królował Diesel i prawie wszystkie firmy wybierały tylko taki rodzaj silnika. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się silniki benzynowe, które są mocne, ekonomiczne i stanowią doskonałą alternatywę dla oleju napędowego. Jeżeli ktoś nie robi ogromnych przebiegów rocznych, z pewnością bierze pod uwagę taką jednostkę. Odbiło się to na wartościach RV, na przestrzeni lat spadających dla Diesla a wzrastających dla benzyniaków. Jak już jednak wspomnieliśmy, w tym numerze przeanalizujemy pojazdy tankujące na stacji paliwo oznaczone skrótem ON.

Producenci nie próżnują i walcząc o klienta segmentu C dość często wprowadzają w modelach różnego rodzaju rozszerzenia zwane popularnie faceliftingami lub też gruntownie zmieniają pojazdy. Również w ostatnim czasie nie brakowało zmian. Zupełnie nowa Astra oraz Megane, niedawny lifting Aurisa czy Kii cee’d spowodowały spore przetasowania w rankingu wartości rezydualnych. W zestawieniu mamy popularne wersje z silnikami Diesla o mocy około 110 KM w nadwoziu hatchback. Wartości są wyliczone dla kontraktu 48 miesięcy i 150 000 kilometrów, dla sprzedaży pojazdu (czyli szacowane wartości rynkowe po czterech latach).

Triumf Opla

W takim ujęciu, gdy patrzymy na procentowe wartości rezydualne, na pierwszym miejscu znajduje się nowy Opel Astra. Auto entuzjastycznie przyjęte przez rynek, przeszło gruntowną zmianę modelową i przy okazji kurację odchudzającą. Przyniosło to efekty w postaci dużo lepszych osiągów niż poprzednik oraz większej ekonomii jazdy. Dodatkowo importer zastosował nową politykę cen katalogowych, plasując nową Astrę dużo niżej niż poprzedni model. Gdy weźmiemy pod uwagę wysoki poziom wyposażenia standardowego oraz ciekawe pakiety opcji, uzyskujemy przepis na ciekawy produkt z dobrą wartością RV.

Drugi w zestawieniu jest SEAT Leon. Każda generacja tego niemiecko-hiszpańskiego pojazdu cechowała się wysokimi wartościami RV, między innymi postrzegania samochodu jako produktu pochodzącego z grupy Volkswagena, ale posiadającego sportową duszę, działającą na wyobraźnię niejednego kierowcy. Znajduje to uznanie na rynku. Dodatkowo modeli SEAT-a nigdy nie ma zbyt dużo na rynku, co też pozytywnie wpływa na ich wartości na rynku wtórnym. Cena katalogowa Leona w odniesieniu do jego „braci” ze Škody czy Volkswagena jest zauważalnie niższa, dodajmy jeszcze korzystny zestaw elementów wyposażenia. Między innymi właśnie te wspomniane elementy skutkują wysoką wartością rezydualną.

Wyrównana stawka

Trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje Kia cee’d. Jako nowa, według katalogu kosztuje zdecydowanie (10 000-15 000 zł) mniej niż jej konkurenci. Optymalny poziom wyposażenia daje w rezultacie tak wysoką pozycję w tym zestawieniu. Na uwagę zasługuje wysoka pozycja w zestawieniu Renault Megane. Niedawno model ten doczekał się zupełnie nowej odsłony – po ośmiu latach. Poprzednik, jako że był już na końcu swojego cyklu życia, notował już bardzo niskie poziomy RV. Nowy Megane został bardzo korzystnie skalkulowany w cenach katalogowych, a jego nowy design nawiązuje do nowej gamy modeli Renault, którą zapoczątkowało nowe Clio.

Warto zwrócić uwagę na bardzo ciekawy fakt – między pierwszym a siódmym samochodem w zestawieniu jest jedynie 1,8 punktu procentowego różnicy. To daje wyobrażenie jak mocno wyrównaną mamy w tym segmencie stawkę pojazdów pod względem szacunkowych wartości procentowych. Na końcu zestawienia procentowych RV znajdują się Ford Focus oraz Citroën C4. Są to najstarsze modele w tym zestawie. Zbliżają się do końca swojego cyklu życia co ma duży wpływ na wysokość prognoz. Z pewnością, gdy na rynku zobaczymy nowe generacje tych modeli, ich wartości RV wzrosną.

Inny lider

Gdy ranking ustawimy po wartościach malejąco, będzie on wyglądał zupełnie inaczej. Po czterech latach i 150 000 kilometrów najwyższą szacowaną wartość będzie miał Volkswagen Golf. Tuż za nim Opel Astra i Toyota Auris niemalże z takimi samymi wartościami. Dalej Škoda Octavia i SEAT Leon. W środku Renault i Peugeot a na dole stawki Ford, Kia, Hyundai i Citroën.

Poleć ten artykuł:

Polecamy