Wdrożenie systemu stand-by trailers
Nadrzędnym celem działów zarządzających produkcją jest utrzymanie ciągłości działalności fabryki, co jest niezwykle trudne w sytuacjach nieterminowych dostaw surowców lub innych nieprzewidzianych problemów. Firma GEFCO Polska poprzez pracę ze swoimi klientami w systemie stand-by
Najczęstszą przyczyną zaburzeń ciągłości linii produkcyjnych były nieterminowe dostawy towaru do fabryki oraz nieterminowe odbiory wyrobów gotowych z magazynu.
Założenia systemu
Prawidłowo wdrożony system stand-by trailers obejmuje planowanie zasobów, codzienną obsługę i monitorowanie elementów jakościowych. W jego skład wchodzą takie elementy jak: miejsce do postoju naczep, naczepy, ciągniki, cross-dock, czy operator systemu (podmiot koordynujący działanie poszczególnych części struktury). System daje również możliwość elastycznej konfiguracji poszczególnych elementów składowych pod kątem zarówno ilościowym jak i jakościowym.
Parking w stand-by trailers spełnia funkcję mobilnego magazynu, w którym są kontrolowane wszystkie wejścia i wyjścia naczep. W cross-docku weryfikacji poddaje się terminowość dostaw, zarządza się incydentami oraz ma miejsce obrót pustymi opakowaniami.
System funkcjonuje także w warunkach zmienności produkcji spowodowanej sezonowością popytu (piki czasowe), problemami z dostawcami, świętami oraz zakazami jazdy. Tego typu trudności rozwiązywane są poprzez zmianę dziennych zamówień, wstawianie dodatkowej naczepy do rotacji, przeplanowanie tras czy zmiany ilości pozostałych zasobów. System stan-by trailers sprawdza się nawet w sytuacjach krytycznych, takich jak strajki, złe warunki pogodowe czy inne nieprzewidziane wydarzenia.
System zapewnia nieprzerwany dostęp do informacji o aktualnym miejscu znajdowania się ładunków, co daje możliwość zarządzania wszelkimi incydentami. Ponadto pracownicy cross-docku mają za zadanie informować linię produkcyjną o zakłóceniach w dostawach oraz opracowywać plany redukcji postojów linii produkcyjnej.
Efekty
Wdrożenie systemu stand-by trailers wyeliminowało nieplanowane wstrzymania produkcji spowodowane brakiem towaru, kongestią na parkingu/cross-docku (zaburzenie FIFO), czy brakiem miejsca na naczepie, które generowały straty finansowe.
Wdrożenie systemu pozwoliło osiągnąć elastyczny czas postoju na parkingu, utrzymać rytmiczną produkcję oraz zapewnić potrójne bezpieczeństwo – w hubie, parkingu i na produkcji.
Potrójna ochrona zapewnia czas na poszukiwanie innych rozwiązań, zaplanowanie kolejnych kroków, co pozwala uniknąć ponoszenia nieplanowanych kosztów.
Monitoring systemu
Funkcjonowanie stand-by trailers jest kontrolowane za pomocą ustalonego zestawu wskaźników KPI, określonego sposobu ich komunikowania i omawiania oraz cross-checkingu. Jakość systemu jest nieustannie poprawiana metodą kazein czy 5WHY.
Realizacja stand-by trailers
Zarządzanie naczepami i trasami:
• zapewnienie trackingu tras
• wybór dostawców naczep, ciągników i kierowców
• wybór sposobu zarządzania ciągnikami i kierowcami,
• szkolenia przewoźników i kierowców
• zapewnienie napraw naczep.
Zarządzanie parkingiem:
• Kontrola ruchu naczep
• Wewnętrzne przepisy ruchu i organizacja /parkingu
• Harmonogram shuntingu
Zarządzanie cross-dockiem:
• Kontrola towaru (manifesty)
• Kontrola terminowości
• Zarządzanie incydentami
• Obrót pustymi opakowaniami