Widlak na wynajmie
Coraz więcej firm, które chcąc pozyskać flotę wózków widłowych rezygnuje z ich zakupu i wybiera wynajem. Ten zyskujący w ostatnim czasie na popularności sposób na wymianę lub zdobycie floty zapewnia stabilność i - co najważniejsze - przewidywalność budżetu.Klient, który...
Klient, który zdecyduje się na skorzystanie z tej oferty ponosi z góry ustalone comiesięczne koszty eksploatacji i użytkowania wózków. Nie zamraża również kapitału w tracącym na wartości parku maszynowym. W portfolio ofert dostawców wózków widłowych znajduje się usługa „full service” czyli wynajem wózka obejmująca również jego serwis, dzięki czemu najemca w przypadku awarii sprzętu nie ponosi dodatkowych kosztów naprawy. Wynajem wpisuje się więc w koncepcję optymalizacji kosztów, ponieważ pozwala na precyzyjne oszacowanie nakładów na eksploatację i użytkowanie wózków widłowych.
Nowinki technologiczne w zasięgu ręki
Wózki widłowe są w przedsiębiorstwach narzędziami pracy. Zakup nowej floty wiąże się z poniesieniem dużych kosztów. Firmy z jednej strony chcą posiadać najnowsze rozwiązania w zakresie technologii podnoszenia, a z drugiej strony nie dysponują odpowiednią ilością środków na takie inwestycję. Wynajem jest właśnie takim rozwiązaniem, które pozwala firma na dostęp do nowych technologii bez potrzeby zakupu nowej floty wózków widłowych.
Kompleksowy wynajem
Oferta wynajmu floty wózków widłowych nieustannie jest ulepszana i na rynku znaleźć można usługę wypożyczenia wózka wraz z kierowcą, dzięki czemu klienci mają możliwość wyeliminowania ryzyka związanego nie tylko z inwestycją w sprzęt, ale również z zatrudnieniem operatora. Usługa ta w przypadku Toyoty Material Handling dotyczy nie tylko sprzętu wraz z personelem, lecz również obejmuje obsługę serwisową i ubezpieczenie. Dla zainteresowanych wynajmem tylko sprzętu producenci organizują szkolenia z obsługi wózków widłowych. W portfolio oferty wynajmu znajduje się usługa full serwis, która oprócz wynajmu zawiera również cykliczne przeglądy kontrolne, naprawy uszkodzeń podczas użytkowania, dostawę części zamiennych czy nawet dostawę wózka zamiennego w przypadku długotrwałej awarii.
– Coraz popularniejszym rozwiązaniem są pakiety w dziedzinie kontroli i naprawy sprzętu. Naszym klientom oferujemy specjalny pakiet FULL serwis. W ramach wykupionej umowy, firmy mają zapewnioną stałą opiekę serwisową użytkowanych maszyn oraz gwarancję ciągłości pracy, bez ryzyka przerw spowodowanych niesprawnymi podzespołami. Jeżeli naprawa wózka wyłącza go z eksploatacji, jego właściciel otrzymuje w tym czasie maszynę zastępczą. Serwis przejmuje również na siebie wszystkie zadania obsługi i konserwacji, aby klient nie musiał się o nic więcej troszczyć – mówi Katarzyna Hoeffler, dyrektor działu Serwisu STILL Polska.
Pożyczyć na jeden dzień
Usługą szytą na miarę potrzeb rynku wydaje się być wynajem krótkoterminowy. Flotę można wypożyczyć na okres od jednego dnia, co jest niezwykłym rozwiązaniem w przypadku chociażby pików produkcyjnych. Dzisiejsze otoczenie wymaga od firm ogromnej elastyczności oraz reagowania na zmienne potrzeby klientów. W ofercie wynajmu można skorzystać już od jednego wózka paletowego po kompletną flotę operacyjną.
– Jesteśmy w stanie dostarczyć do firmy wózek nawet na jednodniowy rozładunek TIR’a, kilkutygodniowy okres uruchomienia nowego magazynu, trzymiesięczny wynajem sezonowy, ale także na roczny wynajem, zawsze z możliwością jego przedłużenia – wyjaśnia Tadeusz Ostrowski, dyrektor działu Wynajmu i Wózków Używanych Linde.
Toyota Material Handling także oferuje usługę wynajmu wózków już od jednego dnia do nawet siedmiu lat.
Używka z certyfikatem
W ofercie wynajmu oprócz nowych wózków znaleźć można również używane. Decydując się na ten rodzaj współpracy, każdy klient otrzymuje gwarancję, że sprzęt, który mu powierzono został poddany przeglądowi technicznemu oraz pełnemu remontowi. Dla potwierdzenia jakości produktu z rynku wtórnego producenci – po przeprowadzeniu ich renowacji – nadają używanym pojazdom certyfikaty. Ponadto każdy wózek, który dostępny jest w ofercie wynajmu posiada aktualne badania Urzędu Dozoru Technicznego. Klient, który zainteresowany jest wynajmem używanego sprzętu ma do wyboru kilka klas wózków w zależności od ich stanu technicznego i powłoki lakierniczej, roku jego produkcji oraz akumulatora.
– Również w przypadku pojazdów używanych, klient otrzymuje wózek poddany kompleksowemu procesowi odnowienia. Wózek używany – dotarty, sprawdzony, z paroletnim przebiegiem – trafia do naszego działu, a my krok po kroku rozkładamy go na czynniki pierwsze. Jednostki napędowe wózków spalinowych są poddawane wymianie rozrządu. W przypadku wózków elektrycznych bateria podlega procesowi regeneracji elektro-chemicznej. Zregenerowana bateria otrzymuje 9 miesięczną gwarancję oraz specjalny certyfikat potwierdzający wykonaną usługę. W kolejnym etapie na wózek nakładana jest nowa powłoka lakiernicza. Finalnie, każdy odnowiony wózek, poddawany jest testom, a następnie pakowany i wysyłany do klienta – wyjaśnia Katarzyna Hoeffler.
Serwis u klienta
Klient, który zdecyduje się na wypożyczenie floty wózków widłowych wymaga od dostawcy minimalnej awaryjności sprzętu. Jeżeli powstanie usterka, to wręcz żąda natychmiastowej interwencji serwisu. Linde znalazł sposób na natychmiastową reakcję w przypadku awarii.
– Starając się dopasować swoje usługi do każdego klienta, świadczymy również usługę serwisu „on-site” polegającą na ulokowaniu w siedzibie klienta serwisu stacjonarnego. Takie rozwiązanie daje możliwość natychmiastowej reakcji serwisu Linde w razie wystąpienia usterki zwiększając tym samym do maksimum dostępność wózków – dodaje Marcin Zarzecki, marketing manager Linde.
Można również skorzystać z usług serwisu baterii trakcyjnych.
– Przeglądy baterii są wykonywane przez przeszkolonych w tym celu techników bateryjnych. Po sprawdzeniu stanu baterii i wykonaniu czynności konserwacyjnych sporządzany jest szczegółowy raport stanu baterii – wyjaśnia Nina Jędrzejewska, szef marketingu Jungheinrich Polska.
Flota pod kontrolą
Dla tych, którzy chcą mieć flotę pod kontrolą producenci wózków widłowych stworzyli systemy, które umożliwiają podgląd on-line sprzętu oraz dostarczają wszelkich niezbędnych informacji do zarządzania nimi.
– System STILL Report umożliwia dostęp do floty wózków widłowych on-line przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, z każdego miejsca na świecie. Po zalogowaniu na stronę internetową widzimy aktualny podgląd naszych wózków i ich dane, aktualny stan wykonania okresowych przeglądów, a w przypadku wynajmu informacje, kiedy nasza dzierżawa się kończy – mówi Katarzyna Hoeffler.
Zielona strategia
Producenci wózków widłowych dbają o to, by swoją działalnością nie dewastować środowiska naturalnego. W portfolio ich usług odnaleźć można odbiór zużytych części, utylizację oleju po wymianie. Ponadto cyklicznie przeprowadzana jest analiza składu spalin.
– Zużyte, nieprzydatne części zamienne są więc odbierane od klientów i utylizowane, a następnie składowane w specjalnie do tego wyznaczonych miejscach. Zapewniamy również utylizację oleju po wymianie, by uchronić środowisko naturalne przed niebezpiecznymi związkami. Ponadto w celu ochrony środowiska naturalnego, jak również zdrowia pracowników mających kontakt z wózkami widłowymi, Jungheinrich przeprowadza regularnie badania składu i ilości spalin emitowanych przez wózki z napędem spalinowym. Do seryjnego wyposażenia takich wózków należą także katalizatory spalin, które prawie w 100% redukują zawarte w nich szkodliwe węglowodory i tlenek węgla – zdradza Nina Jędrzejewska.
Wynajem wózków widłowych to nie tylko dostęp do nowoczesnego parku maszyn. To rozwiązanie ma również wiele innych atutów finansowych dla przedsiębiorstwa. Część finansowania oraz wypożyczania wózków stanowi koszt podatkowy dla firmy. W tym modelu współpracy klient nie musi wykupywać sprzętu po zakończeniu wynajmu. Ponadto jest podpisywana jedna umowa z dostawcą, ponieważ nie pośredniczy w niej żadna instytucja finansowa (banki), dzięki czemu nie ponosimy dodatkowych opłat w postaci prowizji.