Więcej szans niż zagrożeń
Raben Logistics Polska od lat plasuje się w czołówce badania Operator Logistyczny Roku, stając się tym samy synonimem firmy stawiającej na pierwszym miejscu jakość obsługi klienta. Wojciech Szafran, Dyrektor Generalny Raben Logistics Polska, opowiada nam o roli pracowników w tym sukcesie, drodze do zielonej transformacji oraz wyzwaniach stojących przed branżą TSL.
Raben Logistics Polska to firma, która może się poszczycić największą liczbą wygranych w badaniu Operator Logistyczny Roku, w najnowszej edycji po raz kolejny udało się zanotować bardzo dobry wynik. Czy z biegiem lat klientocentryczność gra dla firmy coraz większą rolę?
Nasze wyniki w programie badawczym Operator Logistyczny Roku zawdzięczamy zaufaniu, jakim obdarzają nas nasi klienci. Jesteśmy im za to wdzięczni, ale mamy świadomość, że zaufanie nie jest dane raz na zawsze. Musimy nieustannie dokładać wszelkich starań, aby sprostać oczekiwaniom klientów i dostarczać rozwiązania najwyższej jakości. Od wielu lat oferujemy logistykę z ludzką twarzą i staramy się być w tym konsekwentni.
Doświadczony i zaangażowany zespół pracowników nastawiony jest na wymianę doświadczeń oraz wspólną realizację celów, takich jak wsparcie klientów w ich działaniach i dbanie o cały proces logistyczny. Dlatego, niezależnie od wprowadzanych innowacji, korzystamy z rozwiązania, które sprawdza się w Raben od początku istnienia firmy – codziennego, bliskiego kontaktu klienta z naszymi przedstawicielami działu obsługi. Nasi pracownicy to ludzie z pasją, którzy dbając o potrzeby klientów, proaktywnie rozwiązując ich problemy czy po prostu odbierając telefon, stali się znakiem rozpoznawczym Raben. Partnerstwo i zaufanie stanowią podstawę tego stylu współpracy, który w wielu przypadkach trwa od lat. W biznesie kierujemy się zasadami fair play, wierząc, że relacje oparte na wzajemnej uczciwości budują lepszą przyszłość.
Jak troska o zadowolenie klienta wpływa na transformację procesów prowadzonych przez Raben Logistics Polska?
Troska o zadowolenie klienta odgrywa kluczową rolę w transformacji procesów logistycznych. W miarę jak oczekiwania klientów stają się coraz bardziej wymagające, firmy muszą dostosowywać swoje operacje, aby zapewnić lepszą obsługę i większą efektywność. Specyfika Raben to „People with Drive” – niezależnie od tego, czy mówimy o pracownikach magazynów, biur czy kierowcach. Wspólnie z moimi koleżankami i kolegami kontynuujemy rozwój firmy, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, usprawniając procesy i budując przewagę konkurencyjną dla naszych klientów. To dzięki nim możemy oferować wysoką jakość usług i dbać o satysfakcję naszych usługobiorców.
Fakt, że po raz kolejny zostaliśmy laureatem programu Operator Logistyczny Roku, jest przede wszystkim zasługą naszych pracowników.
Raben wyróżnia się na rynku bardzo kompleksowym podejściem do rozwoju biznesu. Czy klienci zwracają uwagę na to, że poświęcają Państwo sporo czasu i środków na opracowywanie i wdrażanie innowacji w logistyce?
Raben to stabilna organizacja, która konsekwentnie wspiera realizację celów biznesowych swoich klientów. Jednocześnie rodzinny charakter firmy pozwala nam na szybkie podejmowanie decyzji i wykorzystywanie pojawiających się szans. Nasi klienci doceniają, że Raben nieustannie się rozwija, udoskonala procedury i inwestuje w nowoczesne technologie. Rozbudowa infrastruktury magazynowej, optymalizacja procesów i rozwój systemów IT to przykłady działań, które bezpośrednio przekładają się na poprawę jakości obsługi klienta.
Oczywiście kwestią kluczową jest zapewnienie wysokiej jakości i stabilności. Podkreślę jednak jeszcze raz, że to, co nas szczególnie wyróżnia, to nasz zespół – nasi „People with Drive”. Ich postawa, zaangażowanie i unikalne kompetencje pozwalają nam spełniać oczekiwania klientów i realizować długofalowe strategie, po to, by być partnerem logistycznym, na którym klienci zawsze mogą polegać.
Pomówmy o mijającym roku, który w opinii branży był bardzo wymagającym okresem. Czy Raben Logistics Polska może uznać rok 2024 za udany.
Rok 2024 możemy uznać za udany, nie tylko dzięki wyróżnieniom w badaniu Operator Logistyczny Roku i konkursie Green Designer. Mimo wielu wyzwań ten rok przyniósł nam więcej szans niż zagrożeń.
Otrzymaliśmy tytuł Amazon Preferred Carrier (Preferowany Przewoźnik Amazon). Teraz wszyscy sprzedawcy Amazon mogą wybrać Raben dla dostaw do magazynów Amazon w Polsce, Czechach, Niemczech oraz Włoszech. To partnerstwo jest możliwe dzięki bliskiej odległości terminali transportowych Raben od centrów dystrybucyjnych Amazon w Europie, co zapewnia wysoką jakość usług i sprawną dostawę dla wszystkich dostawców. Zrealizowaliśmy kilka kluczowych inwestycji, które mają strategiczne znaczenie dla naszej działalności. Należą do nich rozbudowa terminali cross-dockowych w Cholerzynie i Kaliszu, budowa nowego terminala w Białymstoku oraz uruchomienie dwóch nowych centrów logistyki kontraktowej. Jednym z nich jest magazyn w Poznaniu o powierzchni około 44 000 mkw., natomiast drugim – nasza największa dotychczasowa inwestycja, znajdująca się w Wiskitkach, gdzie od października 2024 roku zarządzamy 110 000 mkw. nowoczesnej przestrzeni magazynowej. Oba obiekty są przyjazne dla środowiska i spełniają rygorystyczne wymagania zrównoważonego budownictwa, w tym certyfikację BREEAM na poziomie Excellent oraz standardy FM Global.
Uruchamiamy także nowe inwestycje zagraniczne min. w Szwajcarii, gdzie, wraz ze szwajcarskim operatorem logistycznym Sieber Transport AG, Grupa podpisała niedawno umowę o założeniu spółki Raben Sieber AG, która rozpocznie działalność 1 marca 2025 roku. Nowa spółka będzie oferować kompleksowe usługi transportu drobnicowego w Szwajcarii i Europie. Dzięki temu do 15 rynków, na których posiadamy własne lokalizacje i system transportowy, dołączy teraz Szwajcaria. Dodanie tego kraju do mapy Raben jest ostatnim krokiem w kierunku objęcia struktury krajów DACH w ramach działalności jednego operatora.
Warto podkreślić, że niezależnie od zmieniających się warunków gospodarczych, trudności rynkowych czy innych wyzwań, kluczowe znaczenie mają nasze działania i podejście. Umiejętne planowanie, dostosowywanie strategii biznesowej, inwestycje w rozwój naszych pracowników oraz reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów pozwalają nam nie tylko stawiać czoła wyzwaniom, ale także aktywnie kształtować przyszłość w dynamicznym otoczeniu. Dla przykładu, mimo wielu wyzwań jaki możemy obserwować w gospodarce niemieckiej, wolumen przesyłek obsłużonych przez Raben z Polski do Niemiec, od stycznia do października 2024 wzrósł o prawie 30% w stosunku do tego samego okresu w 2023 roku.
Jakie czynniki zadecydują o tym, czy w roku 2025 zaobserwujemy wyraźne i trwałe ożywienie na rynku logistycznym?
Ożywienie na rynku logistycznym w 2025 roku będzie uzależnione od kilku kluczowych czynników. Po pierwsze, kondycja globalnej gospodarki – prognozowany wzrost globalnego PKB na poziomie 3,2% może sprzyjać wzrostowi popytu na usługi logistyczne. Niestety prognozy dotyczące dynamiki wzrostu PKB w Unii Europejskiej nie są tak optymistyczne i według Komisji Europejskiej powinniśmy spodziewać się wzrostu na poziomie 1,5% w 2025 roku. Szukając pozytywów powinniśmy jednak zauważyć, że to i tak jest wzrost o ok. 0,5-0,6 p.p. w stosunku prognoz dotyczących roku bieżącego. Również prognozy dotyczące wzrostu polskiego PKB o ok. 3,60% w zbliżającym się roku są wyraźnie wyższe od średniej europejskiej. Po drugie, stabilność geopolityczna – ograniczenie napięć międzynarodowych może pomóc w stabilizacji łańcuchów dostaw i wpłynąć na obniżenie kosztów surowców oraz energii. Niestety wykracza to poza naszą bezpośrednią strefę wpływów, ale z pewnością wszyscy chcielibyśmy pracować w bardziej stabilnych i przewidywalnych czasach.
Kolejnym istotnym czynnikiem są inwestycje w infrastrukturę transportową, w tym rozwój dróg, modernizacja terminali intermodalnych i budowa nowych centrów logistycznych, które zwiększą efektywność transportu. Równocześnie, rozwój technologii, takich jak automatyzacja i cyfryzacja procesów logistycznych, będzie nadal koniecznością, aby ograniczyć wzrost jednostkowych kosztów operacyjnych przy jednoczesnym podnoszeniu jakości świadczonych usług.
Nie można również zapominać o zrównoważonym rozwoju. Rosnące wymagania dotyczące ograniczania emisji CO2 i wdrażania ekologicznych rozwiązań będą skłaniać firmy do inwestycji w nowoczesne technologie oraz alternatywne źródła energii. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych wymogów, zyskają przewagę konkurencyjną na rynku.
Podsumowując, trwałe ożywienie w branży logistycznej w 2025 roku będzie zależało od synergii między czynnikami ekonomicznymi, geopolitycznymi, technologicznymi i środowiskowymi.
Przed nami jednak kolejne wielkie wyzwanie dla branży TSL, czyli skuteczna odpowiedź na wymagania nadawców związane z zieloną transformacją biznesu. Czy Raben Logistics Polska czuje się przygotowany do tego wyzwania?
Jesteśmy w pełni świadomi wyzwań związanych z zieloną transformacją i od lat podejmujemy działania mające na celu minimalizację swojego wpływu na środowisko. W raporcie zrównoważonego rozwoju za 2023 rok przedstawiliśmy konkretne inicjatywy, takie jak modernizacja floty – wycofanie pojazdów spełniających normy poniżej EURO VI oraz wprowadzenie elektrycznych ciężarówek czy pojazdów zasilanych na HVO100.
Równolegle inwestujemy w niemal “zeroemisyjne” obiekty – wszystkie nowe magazyny i centra przeładunkowe są projektowane z myślą o neutralności klimatycznej. Istniejące obiekty są modernizowane poprzez instalację oświetlenia LED oraz nowoczesnych systemów ogrzewania, co pozwala na obniżenie emisji dwutlenku węgla. Dodatkowo rozwijamy ofertę usług neutralnych klimatycznie, co stanowi odpowiedź na oczekiwania naszych klientów. Dzięki tym działaniom Raben Logistics Polska nie tylko spełnia, ale często wyprzedza wymagania związane z transformacją w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Spółka Raben Transport rozpoczęła w tym roku korzystanie z HVO100 na wybranych trasach. Czy to biopaliwo ma szansę stać się skutecznym narzędziem do realizacji celów dekarbonizacji transportu?
HVO100, czyli biopaliwo produkowane z surowców odnawialnych, ma ogromny potencjał w redukcji emisji CO2 w sektorze transportowym. Napędzane nim pojazdy już przemierzają wybrane trasy w Europie, a zwiększenie dostępności tego paliwa może znacząco przyczynić się do jego szerszego wykorzystania.
Grupa Raben rozpoczęła testy tego paliwa w drugiej połowie 2023 roku w Niderlandach, a ich pozytywne wyniki sprawiły, że podjęto decyzję o tankowaniu go na kolejnych rynkach – w Niemczech i Austrii. Raben Transport, jako pierwsza spółka w Grupie Raben w Polsce, postawiła sobie za cel, aby do 2025 roku 10% floty korzystało z paliw alternatywnych, w tym z HVO100. Spółka ta testuje HVO100 już od lutego 2024 roku, przy czym w projekcie pilotażowym wzięły udział dwa ciągniki siodłowe obsługujące trasy międzynarodowe. Obecnie już ok. 5% floty własnej całej Grupy Raben stosuje wspomniane biopaliwo, a odsetek ten systematycznie rośnie. HVO100 jest nie tylko ekologiczną alternatywą, ale również praktycznym rozwiązaniem pozwalającym na dekarbonizację floty bez konieczności wymiany pojazdów na elektryczne. Wraz z dalszym rozwojem infrastruktury i wzrostem produkcji tego biopaliwa, możemy spodziewać się, że stanie się ono ważnym elementem w realizacji celów związanych z neutralnością klimatyczną.
W rozmowach o ekologii w branży TSL zazwyczaj skupiamy się tylko na emisji CO2, pomijając wiele innych aspektów tego problemu. Tymczasem do programu Green Designer zgłosili Państwo projekt Paperless 2.0. Dlaczego Raben uznał, że warto pochwalić się właśnie tą inicjatywą?
Projekt Paperless 2.0 to doskonały przykład na to, że transformacja ekologiczna nie zawsze wymaga ogromnych inwestycji. Głównym celem tej inicjatywy było wyeliminowanie papierowych dokumentów transportowych poprzez ich pełną digitalizację. Zlikwidowano m.in. papierowe karty doręczeń. Dotychczas odbiorca potwierdzał przyjęcie przesyłki na papierowej karcie doręczeń – teraz robi to za pomocą terminala mobilnego kierowcy.
Rezultaty projektu są imponujące: w skali roku zużycie papieru spadło o około 3,5 tony, co odpowiada oszczędzeniu 60 dużych drzew oraz blisko 4,8 miliona litrów wody potrzebnych do produkcji papieru. Paperless 2.0 nie tylko wspiera ochronę środowiska, ale także usprawnia procesy operacyjne i minimalizuje ryzyko błędów wynikających z ręcznego wypełniania dokumentów. Wybierając tę inicjatywę, Raben pokazuje, że innowacyjne rozwiązania mogą być jednocześnie ekologiczne, efektywne i łatwe do wdrożenia.
Na koniec proszę powiedzieć naszym Czytelnikom, co w Państwa opinii wywrze największy wpływ na logistykę w najbliższych latach – ESG czy cyfryzacja? A może na horyzoncie widać jeszcze inne wyzwania?
W nadchodzących latach zarówno ESG, jak i cyfryzacja odegrają kluczową rolę w kształtowaniu sektora logistycznego. ESG, czyli zrównoważony rozwój, zmusza firmy do dostosowania się do coraz bardziej rygorystycznych regulacji środowiskowych i społecznych. Dekarbonizacja, transparentność raportowania oraz inwestycje w zielone technologie staną się nieodzowne dla firm, które chcą utrzymać konkurencyjność na rynku. Z drugiej strony, GUS właśnie potwierdził dane dotyczące bezrobocia i jego rekordowo niski poziom 4,9% w październiku 2024 roku. Tym bardziej kluczowe są wszelkie inicjatywy zmierzające do automatyzacji, standaryzacji naszej pracy, ale również kwestie związane z ograniczeniem rotacji pracowników, rozwojem naszych zespołów, jak i przyciąganiem nowych talentów.
Koniecznością są cyfryzacja oraz inwestycje w nowe technologie, niezbędne do tego by zmniejszyć potencjalne wzrosty kosztów operacyjnych i przynosić korzyści takie jak automatyzacja procesów, poprawa widoczności w łańcuchu dostaw oraz większa efektywność operacyjna.
Jednak poza ESG i cyfryzacją branża będzie musiała zmierzyć się z wyzwaniami takimi jak napięcia geopolityczne, zmieniające się preferencje konsumentów czy dynamicznie rosnące koszty energii. Sama branża TSL przechodzi swoje własne zmiany (np. przejęcie DB Schenker przez DSV), niezależnie od sytuacji gospodarczej. Kluczowe jest więc elastyczne podejście i zdolność adaptacji do zmieniających się realiów. W czasach pełnych zmian Raben zawsze jest gotowy do pomocy i wsparcia swoich obecnych, jak i potencjalnych klientów.
Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał: Witold Zygmunt
Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 6/2024