Wolniej, ale mniej chaotycznie
Yann Belgy, Managing Director ID Logistics Polska, na potrzeby badania Operator Logistyczny Roku 2023 postanowił skomentować zmiany zachodzące na rynku logistycznym w Polsce i ocenić potencjał dalszego rozwoju w obszarze logistyki e-commerce.
Rynek logistyczny znacznie zmienił się w ciągu ostatnich 5 do 10 lat, przechodząc z głównego B2B do dominującego B2C, gdzie sklepy stacjonarne zostały zastąpione częściowo przez centra fulfillmentu (FC), wykorzystywane do dekonsolidowania przepływów paletowych i paczkowych na jednostki sprzedaży dla konsumenta.
Polska jest również już nie tylko bazą logistyczną dla wewnętrznego rynku krajowego, ale też dla dużej części Europy, szczególnie jeśli chodzi o e-commerce. Chociaż znacząca część tej transformacji jest już za nami, jesteśmy przekonani, że jeszcze nie jest ona zakończona i to właśnie te trendy nadal będą dominować w najbliższej przyszłości. Ze względu na niedobór i rosnące koszty związane z zatrudnieniem pracowników produkcyjnych oraz coraz bardziej dojrzałe technologie, spodziewamy się też, że automatyzacja – zwłaszcza elastyczne rozwiązania, takie jak roboty – będzie coraz powszechniej stosowana, i nie będzie już tylko marketingiem z kilkoma efektownymi przykładami.
Chociaż wszyscy zauważyliśmy spowolnienie wzrostu e-commerce w 2023 roku, jeszcze się rozwija i prawdopodobnie nadal będzie się on rozwijać w nadchodzących latach, tylko nieco wolniej i mniej chaotycznie niż miało to miejsce w czasie pandemii COVID-19. Naszym zdaniem, e-commerce nie stracił jeszcze miana lokomotywy rozwoju rynku. Być może stał się bardziej “normalny” i nieco mniej widoczny, ale największa część inwestycji w logistyce nadal jest związana z operacjami e-commerce lub przekształcaniem tradycyjnej logistyki w wielokanałową. I to właśnie w tej podróży przez transformację omnichannel chcemy wspierać i towarzyszyć naszym klientom.
Zapoznaj się w całym raportem Operator Logistyczny Roku 2023