Wykorzystanie sztucznej inteligencji w intralogistyce
Błyskawiczny wzrost zakupów on-line przyniósł bezprecedensowy popyt zarówno na powierzchnię magazynową, jak i znacznie poprawił wydajność kompletacji i dystrybucji. Jednak branże e-commerce i 3PL z trudem nadążają za tymi wymaganiami w obliczu przestojów w łańcuchu dostaw, pilności zamówień 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i konieczności utrzymywania siły roboczej.
Wiele firm zmaga się z odpowiednim przygotowaniem inwestycji w automatyzację ze wsparciem sztucznej inteligencji. Jak wymienia Globalny Raport Robotyzacji Przemysłowej 2022 przygotowany przez McKinsey & Company, 62% firm preferuje dostawców rozwiązań automatyzacji i robotyzacji, którzy mogą zapewnić pełne spektrum wdrożenia.
W najnowszej analizie rynkowej Kardex, jako dostawca zintegrowanych systemów intralogistycznych, jasno wskazuje, że rozwiązaniem tworzącym przyszłość intralogistyki staje się sztuczna inteligencja (AI). Pomimo swojej złożoności, funkcja AI Machine Learning (ML) zapewnia narzędzia do usprawnienia i przyspieszenia procesów magazynowych.
Machine Learning umożliwiło AI analizowanie danych uzyskanych za pośrednictwem tzw. Internetu Rzeczy, a następnie wykorzystywanie zdobytej wiedzy do rozwijania coraz wydajniejszych procesów w środowisku magazynowym.
Poniżej przedstawiamy trzy krytyczne obszary, w których zgodnie z raportem przygotowanym przez Kardex, sztuczna inteligencja może przynieść ogromne korzyści intralogistyce:
– produktywność magazynu
– bezpieczeństwo magazynu
– siła robocza.
Produktywność magazynu
Sukces w handlu elektronicznym wymaga szybkiego pobierania i kompletacji oraz wydajnego procesu dostawy i zwrotów. Wymaga to intralogistyki opartej na dostawach, synchronizacji między kompletacją i sortowaniem, mniejszej liczby wizyt na półkach i skonsolidowanych dostaw w celu zaoszczędzenia paliwa i czasu transportu.
Wykorzystując zarządzanie predykcyjne, sztuczna inteligencja może wprowadzić te ulepszenia poprzez:
• Analizowanie przepływu towarów w celu umieszczenia szybko rotujących artykułów na najlepszych pozycjach na półkach w celu skrócenia czasu chodzenia i kompletacji
• Utrzymanie wymaganego poziomu zapasów poprzez zautomatyzowaną analizę przepływu towarów
• Zautomatyzowanie kontroli jakości za pomocą skanowania w celu identyfikacji wad i przekroczenia dat ważności
• Monitorowanie środowiska w czasie rzeczywistym w celu zapewnienia optymalnego poziomu temperatury, wilgotności i światła w magazynie zarówno dla produktu, jak i dla personelu.
Sztuczna inteligencja jest w stanie wykonywać powtarzalne i niebezpieczne zadania bez odczuwania zmęczenia, które może zmniejszyć szybkość, dokładność i wydajność oraz zagrozić bezpieczeństwu pracowników. Kolejną korzyścią jest brak przestojów spowodowanych ograniczeniami godzin pracy lub problemami z niedoborem siły roboczej.
Przeczytaj dodatkowo opracowanie o rozwiązaniach ASRS w handlu elektronicznym
Bezpieczeństwo Magazynu
Bezpieczeństwo pracowników wymaga dobrze utrzymanych maszyn i urządzeń, jednak konserwacja może stanowić aż od 15% do 60% kosztów magazynowania. Dzięki konserwacji predykcyjnej (PdM) wykorzystującej analizę danych i modele sztucznej inteligencji można przewidywać i zapobiegać zagrożeniom spowodowanym awariami sprzętu, monitorując stan maszyn zamiast ich usterek.
Wykorzystując połączenie wirtualnego i rzeczywistego monitorowania, sztuczna inteligencja może zapewnić zarówno rutynową, jak i predykcyjną konserwację, co zmniejszy przestoje spowodowane awariami mechanicznymi i innymi. Analiza cykli życia podzespołów umożliwia funkcjom konserwacji predykcyjnej sztucznej inteligencji przewidywanie awarii mechanicznych i zagrożeń bezpieczeństwa, a także zamawianie części przed terminem ich wymiany.
Dobrze wyszkolony personel magazynu zwiększa bezpieczeństwio. Badania interakcji człowiek-komputer wykazały, że rozszerzona rzeczywistość może być również wykorzystywany do szkolenia, które przyczynia się do lepszego rozwiązywania problemów oraz ulepszonych umiejętności projektowania, montażu i kontroli jakości.
Zobacz więcej jak może Ci pomóc istalacja KARDEX CONNECT
Pracownicy magazynu
Główne kontrowersje wokół sztucznej inteligencji wynikają z obaw, że zastąpi ona ludzką pracę. Jednak ta para może ze sobą współpracować. Żmudne i powtarzalne zadania mogą prowadzić do nudy, zmęczenia i błędów. Inaczej jest w przypadku sztucznej inteligencji, która może pełnić te role, podczas gdy ludzie koncentrują się na bardziej satysfakcjonujących i wymagających zadaniach, takich jak obsługa klienta i analiza operacyjna, zwiększając w ten sposób zaangażowanie, motywację i wskaźniki retencji pracowników.
Bazując na bieżących światowych trendach i danych z inwestycji Kardex nieustannie poszerza najnowocześniejsze portfolio produktów i dostosowuje rozwiązania intralogistyczne do konkretnych potrzeb.
Kardex jest w czołówce innowacyjności, szczególnie w nowoczesnym podejściu do postępu technologicznego, jakim jest AI. Do końca 2021 roku na całym świecie pracowały trzy miliony robotów przemysłowych. Robotyka to najpotężniejsze zbieracze mocy i pakowarki, które są w stanie przezwyciężyć ograniczenia ludzkiej wydajności, co czyni je niezbędnym atutem intralogistyki.
Dodatkowo, cytując za McKinsey & Company, automatyzacja będzie odpowiadała za 25% wydatków inwestycyjnych w ciągu najbliższych 5 lat. Aż 500 milionów dolarów kapitału zainwestuje branża e-commerce i dóbr konsumenckich, a tuż za nimi wysokie nakłady przewiduje dodatkowo branża spożywcza i motoryzacyjna.
Chcesz porozmawiać jak Kardex może usprawnić Twoje procesy magazynowe? Skontaktuj się z nami