Wyniki Maersk w II kwartale

Wyniki Maersk w II kwartale

Maersk Line spodziewa się dodatniego wyniku w 2012 r., uzasadniając te oczekiwania wyższymi średnimi cenami w II połowie roku. Globalny popyt na morskie przewozy kontenerowe ma w 2012 r. wzrosnąć o 4%, jednak przy spadku wielkości przywozów do Europy.

Całkowity wynik ze wszystkich działalności ma być niższy niż w 2011 roku, z wyłączeniem korzyści z wydzieleń i odpisów związanych z utratą wartości aktywów, głównie wskutek niższego oczekiwanego wyniku Dansk Supermarked i Maersk Supply Service.

Grupa osiągnęła w II kwartale zysk w wysokości 1,0 mld USD (1,6 mld USD – 2011) oraz zwrot z zainwestowanego kapitału (ROIC) na poziomie 8,8% (14,0%). Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej wyniosły 1,6 mld USD (1,8 mld USD), zaś przepływy pieniężne wykorzystane na wydatki kapitałowe 2,1 mld USD (1,6 mld USD).

Wskaźnik kapitału własnego Grupy to 50,4% (53,7%), zaś dług oprocentowany netto wyniósł 16,6 mld USD (11,7 mld USD).

Zysk Maersk Line w omawianym okresie sięgnął 227 mln USD (strata 95 mln USD). Wielkość obrotów Maersk Line wzrosła o 11%, do 2,2 mln FFE (kontenerów 40-stopowych), zaś średnia cena za fracht zwiększyła się o 4,2%, do 3014 USD/FFE. Maersk Line wdrożyło w II kw. dalsze podwyżki stawek na większość przewozów, przy jednoczesnej redukcji ładowności. 10-procentowy wzrost cen ropy został częściowo zrównoważony 8-proc. redukcją zużycia ropy w przeliczeniu na kontnener 40-stopowy. Restrukturyzacja centrali Maersk Line została przeprowadzona po to, by wzmocnić koncentrację Maersk Line na klientach i rynkach. Restrukturyzacja ma przynieść redukcję personelu o ok. 400 osób.

Przychody spadły nieznacznie, do 29,7 mld USD (29,9 mld USD), głównie w wyniku niższegowydobycia ze złóż w których spółka ma częściowy udział i niższych średnich stawek frachtowych – zrównoważonych częściowo przez wyższą wielkość ładunków. Zysk był niższy o 22% i wyniósł 2,1 mld USD (2,7 mld USD). Spadek był spowodowany negatywnym wpływem kosztów paliwa i niższymi przychodami z wydzielenia spółek, które w 2011 r. obejmowały korzyści z wydzielenia NettoFoodstores Limited, UK, o wartości 0,7 mld USD. Zostało to częściowo zrównoważone przez ugodę zawartą w sporze podatkowym w Algierii o wartości 0,9 mld USD i korzyści z wydzielenia Maersk LNG w I kwartale 2012 r. ROIC Grupy wyniosło 9,5% (12,8%).

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły 2,8 mld USD (4,1 mld USD), zaś

przepływy pieniężne wykorzystane na wydatki kapitałowe sięgnęły 3,0 mld USD (2,9 mld USD). Dług oprocentowany netto wzrósł o 1,3 mld USD, do 16,6 mld USD (15,3 mld USD 31 grudnia 2011 r.). Kapitał własny wyniósł 37,0 mld USD (36,2 mld USD 31 grudnia 2011 r.), na który dodatni wpływ wywarł zysk w wysokości 2,1 mld USD. Wypłacono dywidendę o wartości 0,9 mld USD (0,9 mld USD).

Maersk Line poniosło stratę w wysokości 0,4 mld USD (zysk w wysokości 0,3 mld USD).

Wielkość przewozów wzrosła o 15%, do 4,4 mln FFE, a średnie ceny za fracht, w tym dopłaty paliwowe, były o 2% niższe. Maersk Line wprowadziło podwyżkę cen na większość przewozów, rozpoczęto także proces restrukturyzacji centrali. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej były ujemne i wyniosły 0,1 mld USD (dodatnie w wysokości 0,9 mld USD), zaś przepływy pieniężne wykorzystane na wydatki kapitałowe wyniosły 2,3 mld USD (1,1 mld USD).

Grupa A.P. Moller – Maersk skorygowała swoje oczekiwania wzgędem wyniku finansowego na rok 2012 i następne z nieco niższego na nieco wyższy od wyniku z 2011 r. (3,4 mld USD). Przepływy pieniężne na wydatki kapitałowe mają być niższe niż w 2011 r. (9,7 mld USD), zaś przepływy pieniężne z działalności operacyjnej mają utrzymać się na tym samym poziomie co w 2011 r. (7,3 mld USD).

Poleć ten artykuł:

Polecamy