
Przeterminowane należności i ich wpływ na wyniki finansowe
Transport i logistyka to sektory, które stale stoją przed wyzwaniami związanymi z dynamicznie zmieniającym się rynkiem i rosnącymi oczekiwaniami klientów. Jednakże, jak pokazują najnowsze badania Dun & Bradstreet, jednym z najpoważniejszych problemów, z którymi muszą się mierzyć firmy transportowe, są przeterminowane należności. W tym artykule przyjrzymy się, jak te opóźnienia wpływają na wyniki finansowe firm.
Skutki przeterminowanych należności
Według analizy zachowań płatniczych klientów firm transportowych, w 2024 roku aż 17% należności było przeterminowanych średnio o 66 dni. Chociaż ta wartość utrzymała się na podobnym poziomie co w 2023 roku (17% i 68 dni), stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 2022 roku, kiedy to mieliśmy 15% należności przeterminowanych i 61 dni średniego przeterminowania. Te opóźnienia mają bezpośredni wpływ na finanse firm, prowadząc do problemów z płynnością i stabilnością finansową.
Koszt kredytowania kontrahentów
Przeterminowane należności to nie tylko opóźnienia w płatnościach, ale także koszt kredytowania kontrahentów. Przy obecnych stopach procentowych i inflacji, można oszacować, że koszt kredytu kupieckiego wynosi od 83 700 zł do 96 255 zł rocznie dla średniej wielkości firmy transportowej o obrocie około 51 mln PLN. Ograniczenie tej wartości o 1/17 daje już oszczędności na poziomie 5 500 zł rocznie, co może mieć istotny wpływ na stabilność finansową firmy.
Złe długi i ich źródła
Analiza danych z programu DunTrade wykazała, że aż 87% złych długów pochodzi od stałych klientów. Niedostateczna analiza ryzyka kredytowego wśród stałych kontrahentów może prowadzić do problemów z płynnością finansową. Zatory płatnicze są jedną z głównych przyczyn utraty płynności, co podkreśla potrzebę bardziej kompleksowego podejścia do zarządzania należnościami.
Rozwiązania: D&B Finance Analytics
Dobrze opracowana polityka kredytowa jest kluczowa dla obniżenia wskaźników takich jak DSO (Days Sales Outstanding) oraz DBT (Days Beyond Terms), które wskazują średni czas oczekiwania na zapłatę oraz średni czas przeterminowania należności. Na rynku dostępne są narzędzia, które pomagają w kompleksowej analizie ryzyka kredytowego, takie jak D&B Finance Analytics czy bezpłatny program D&B DunTrade. Dzięki nim możliwe jest szybkie wykrycie firm o słabej płynności finansowej oraz wyeliminowanie zagrożeń związanych z opóźnieniami w płatnościach.
Wartość inwestycji
Dla przedsiębiorców warto policzyć, jak długo czekają na swoje należności, tworząc klasyczne wiekowanie należności i sprawdzając, ile firma traci co miesiąc na „kredytowanie” kontrahentów, którzy jednostronnie wydłużają terminy płatności. Połączenie tych danych z kosztami długów nieściągalnych daje obraz tego, jak dużą część swoich przychodów firma pożycza bez oprocentowania, a także pozwala porównać to z kosztami wdrożenia narzędzi do analizy ryzyka kredytowego.
Wnioski
Przeterminowane należności w branży transportowej to poważny problem, który może kosztować firmy setki tysięcy złotych rocznie. Inwestycja w narzędzia do analizy ryzyka kredytowego, takie jak D&B Finance Analytics, może znacząco zmniejszyć te straty i poprawić płynność finansową firm. Monitorowanie płynności finansowej kontrahentów i szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia to klucz do utrzymania stabilności i konkurencyjności w dynamicznie zmieniającym się świecie transportu i logistyki.