Z Warszawy do Europy autostada wizytówką europejskiego kraju
Chcę podzielić się z "Wami" drodzy czytelnicy moimi przemyśleniami na temat Naszych polskich autostrad, czy faktycznie są i czy przestają być tylko widmem w planach samorządów. Jest pierwsze autostradowe połączenie stolicy Polski z innymi europejskimi stolicami. Artykuł jest...
Od 6 czerwca kierowcy, w tym kibice jadący na pierwsze w historii Polski Mistrzostwa Europy w piłce nożnej mogą korzystać z całej autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Ostatnim z otwieranych do ruchu fragmentów był odcinek C budowany przez firmę Boegl&Krysl. Odcinek ten, podobnie jak odcinek A budowany przez Eurovię, nie jest jeszcze w pełni ukończony. Zgodnie z kontraktem prace zakończą się tam 15 października 2012 r. Kierowcy mogą korzystać z tych odcinków już dzisiaj dzięki specustawie drogowej określającej tzw. przejezdność. Ze względu na prowadzone nadal prace, prędkość na tym odcinku została ograniczona do 100 km/h.
Z Łodzi do Waszawy to ponad 90 km, nowoczejnej drogi szybkiego ruchu. Sukcesem jest fakt,że juz niecale 3 lata po rozpoczęciu budowy kierowcy mogli się nią konfortowo poruszać.
Budowa trwała równocześnie na 5 odcinkach, realizowanych w pięciu odrębnych kontraktach :
kontrakty
Odc. A – Eurovię Polska S.A. (kontrakt trwa do 15.10.2012r.). Wcześniej realizowany przez konsorcjum Covec. Odc. B – Mostostal Warszawa S.A. Odc. C – Boegl&Krysl k.s. (kontrakt trwa do 15.10.2012 r.). Wczesniej realizowany przez konsorcjum Covec. Odc. D – Strabag Sp. z o. o. Odc. E – Budimex SA.
Źródło: GDDKiA
Pomysł połączenia drogą tej klasy największych dwóch polskich miast zrodził się już w drugiej poł. lat 30. XX w. Wtedy to prof. Melchior Nestorowicz, wybitny drogowiec i twórca administracji drogowej w II Rzeczpospolitej , stwierdził, że „ po opracowaniu szczegółowych projektów szlaków, których budowa została uznana jako najpilniejsza, okazać się może na podstawie studiów ekonomicznych, że pożądane byłoby, niezwłoczne przystąpienie do budowy niektórych szlaków: np. wydaje się pilna budowa drogi samochodowej Warszawa — Łódź.” (fragment referatu prof. Nestorowicza. „Drogowiec nr 9 z 5 maja 1939 r.). Niestety wybuch II wojny światowej przekreślił realizację ambitnego planu budowy „dróg przeznaczonych dla szybkiego ruchu samochodowego na dalsze odległości”. W okresie PRL autostrady kreślono głównie na mapach. Szansa realizacji pojawiła się dopiero przed olimpiadą w Moskwie w 1980 r., kiedy to powstał pomysł budowy autostrady Berlin – Moskwa, tzw. Olimpijki. Niestety kryzys gospodarczy spowodował, iż ostatecznie zbudowano tylko jeden krótki odcinek od Wrześni do Konina, oddawany kawałkami do użytku przez całą drugą poł. lat 80. XX wieku, a pomiędzy Łodzią a Warszawą jedynie kilkanaście obiektów, które później okrzyknięto pomnikami minionego systemu. Po roku 1989 r. rozważano wiele koncepcji finansowania autostrady, trwały prace studialne. Pierwotne plany zakładały rozpoczęcie inwestycji na przełomie 2006/2007 roku, a zakończenie pod koniec 2008 r. Jednak intensywna budowa ruszyła dopiero w 2009 r. Zakończyla się w październiku 2012r.
Po udostępnieniu do ruchu odcinka C autostrady A2 oraz pozostałych kilometrów odcinka B, do dyspozycji kierowców jest już 2018,2 km dróg szybkiego ruchu (1193,9 km autostrad, 824,3 km dróg