Z ziemi polskiej na cały świat

Z ziemi polskiej na cały świat

Polscy przewoźnicy są zdaniem wielu najlepsi w Europie, z kolei WUZETEM stanowi przykład nadawcy transportu, którego właścicielami są nasi rodacy. Już sam ten fakt stanowi doskonały start do nawiązania ciekawej współpracy. Co ważne firma wciąż się rozwija a wraz z nią...

WUZETEM ma zasięg międzynarodowy dlatego bardzo trudno określić jedną czy nawet kilka tras, na których najczęściej wykonywane są transporty. – Codziennie wysyłamy nasze produkty nie tylko na terenie Polski, ale także do innych państw europejskich oraz w różne kierunki świata, jak chociażby do Stanów Zjednoczonych czy Republiki Południowej Afryka. Gdyby jednak mocniej zagłębić się w dane, ponad 60 procent naszej sprzedaży stanowi eksport do USA – mówi Joanna Nowicka-Bloch, zastępca kierownika Biura Logistyki ds. Zakupów w WUZETEM.

Nie tylko dystrybucja

Co ciekawe, sama dystrybucja produktów to nie jedyne zapotrzebowanie na usługi transportowe firmy WUZETEM. Przedsiębiorstwo, mimo wielu lat na rynku, znajduje się w fazie rozwoju, na przykład obecnie dokonywane są inwestycje w nowy park maszynowy. W tym celu dochodzi do zamówień specjalistycznych transportów dużych maszyn, przewożonych z różnych części Starego Kontynentu. Poza tym WUZETEM sprowadza z Europy i z Polski materiały do produkcji. Tak więc przewoźnicy współpracujący z firmą mogą wykazać swoje umiejętności radzenia sobie z nietypowymi, ciekawymi zleceniami.

Firma jest własnością polskich inwestorów, lecz klienci w większości pochodzą spoza naszego kraju. – Jesteśmy otwarci na nowe rynki i stale poszerzamy ofertę. Z oczywistych względów rynek krajowy dla naszych produktów jest najmniejszy, bo działamy w skali globalnej. Aktualnie towary nabywane przez klientów z Polski stanowią około 25 procent całej sprzedaży. Pomimo tego, że eksport stanowi większą część dystrybucji, w aspekcie transportu przede wszystkim to wysyłki zbiorcze, pod zamówienia hurtowe. Natomiast na terenie Polski korzystamy z transportu towarów na mniejszą skalę, ale niejednokrotnie wykonywane one są z większą częstotliwością. Oprócz dystrybucji naszych wyrobów, mamy również do zlecenia przewozy z komponentami do produkcji, a także okazjonalnie maszyny i urządzenia, co jednak stanowi sporą część zadań logistycznych – dodaje J. Nowicka-Bloch.

Konkurs raz w roku

Nic więc dziwnego, że firma korzysta z różnego rodzaju transportu – nie tylko drogowego, ale również morskiego, lotniczego, kolejowego. Wszystko zależy od asortymentu i kierunku, czyli kraju odbioru towaru. Aktualnie WUZETEM jest na etapie poszerzania oferty, zatem panuje wzmożony ruch jeśli chodzi o przewozy całopojazdowe.

Naszych Czytelników oczywiście bardzo interesuje w jaki sposób dokonywany jest wybór przewoźnika. Najwięcej informacji na ten temat można uzyskać na konferencji Truck Forum&Awards – 8. czerwca w Warszawie, gdzie przedstawiciele WUZETEM będą jednym z partnerów Sesji Handlowej. Na łamach czasopisma Truck&Business Polska jednak również zdradzimy kilka informacji.

– W naszej organizacji stawiamy na przejrzystość działań. Konieczność stanowi konkurs ofert lub przetarg, aby zweryfikować aktualną ofertę na rynku i dokonać optymalnego wyboru. Dla głównych dostawców usług konkurs propozycji wykonywania zleceń przeprowadzamy raz do roku. Weryfikujemy przy tym na podstawie informacji rynkowych zakładane koszty, staramy się również poprawić warunki współpracy poprzez wybór najbardziej dopasowanej usługi pod względem stosunku ceny do jakości. Jesteśmy poważnym i stabilnym graczem, tego też wymagamy od naszych partnerów biznesowych – opowiada J. Nowicka-Bloch z Biura Logistyki ds. Zakupów.

Cena jest ważna, ale…

Od wielu lat, dla przeważającej grupy nadawców transportu głównym kryterium wyboru usługodawcy jest cena. W branży TSL coraz więcej nadawców zdaje sobie jednak sprawę, że opieranie selekcji wykonawców jedynie na podstawie niskich kosztów przewozu może zakończyć się dużymi stratami. Dlatego, mimo że również w WUZETEM-ie ograniczanie wydatków stanowi priorytet, inne aspekty oferty jak najbardziej są brane pod uwagę i szczegółowo analizowane. Jak bowiem podkreślają włodarze przedsiębiorstwa, ich klient musi być usatysfakcjonowany z jakości współpracy a ewentualne problemy z transportem nie mogą popsuć dobrego wrażenia wypracowanego przez szereg innych działań.

Co ważne, firma nie stosuje jednolitych wytycznych co do wyłączności na dany region, kraj czy rodzaj transportu. – Jesteśmy w tej kwestii otwarci na potencjalnych kontrahentów. Zawsze rzetelnie rozpatrujemy wszystkie zebrane oferty i podejmujemy stosowne decyzje – potwierdza Joanna Nowicka-Bloch.

Zaufanie to podstawa

Praktycznie każda współpraca między nadawcą a przewoźnikiem, mimo pokładanego zaufania w profesjonalne wykonanie usług, powinna być w jakiś sposób kontrolowana. W przypadku WUZETEM przejawia się to między innymi przez bieżący monitoring zlecenia – zawsze sprawdzany jest realny czas dostawy w stosunku do tego podanego w ofercie. Ważną rolę odgrywa również wiarygodność i relacje z klientem.

– Zaufanie i wiarygodność we wzajemnych relacjach biznesowych to podstawa. Raz utracone – ciężko odbudować, ta zasada dotyczy nie tylko naszych relacji z podwykonawcami, ale również rzutuje na wizerunek naszej firmy względem naszych klientów. Śmiem nawet powiedzieć, że jeśli wyjdzie na jaw brak szczerości ze strony podwykonawcy, dalsze kontakty nie mają większego sensu, trudno bowiem odbudować „spalone mosty”. We współpracy zwracamy szczególną uwagę na rzetelność zrealizowanych zamówień, sposoby rozwiązywania zaistniałych problemów, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, a także formę kontaktu. Mam tutaj na myśli przede wszystkim szybkość reakcji w razie takowej potrzeby, rzetelność przekazywanych informacji, brak niedomowień – dodaje nasza rozmówczyni.

Brak sklepu z transportem

Mimo dużej konkurencji wśród firm transportowych, zdarzają się niestety przewoźnicy, którzy odpadają już na samym początku rywalizacji o klienta i to nie z powodu braku wystarczających możliwości wykonywania usług (bo to logiczne). Czasem powodem są błędy w zakresie samego składania propozycji współpracy. – Poziom ofert jest różny, jak różne są firmy, które je składają. Otrzymujemy wiele wartościowych propozycji, solidnie przygotowanych, zawierających szczegółowe informacje, dzięki czemu posiadamy pełną informację zwrotną na nasze zapytanie. Jednak nierzadko trafiają się również oferty, gdzie informacje są niesprecyzowane, niejasne, poniekąd niedopasowane do naszego zapytania – mówi Joanna Nowicka-Bloch.

Znalezienie firmy spełniającej wymagania to dla wielu nadawców niełatwa sprawa. – Niestety, nie istnieje sklep, w którym „sprzedawany jest transport”. Wybierając firmę podejmujemy pewnego rodzaju ryzyko, wszak bywają sytuacje, gdy jej po prostu nie znamy. Nigdy na 100 procent nie mamy pewności, czy usługodawca zdąży na czas, nie wystąpią sytuacje losowe, trafimy na uczciwe, wywiązujące się profesjonalnie z zobowiązań przedsiębiorstwo. Zawsze też pozostajemy z dylematem czy cena jest adekwatna do jakości. A może wybierając tańszą ofertę otrzymamy usługę na wysokim poziomie? – analizuje J. Nowicka-Bloch z WUZETEM.

Rada dla przewoźników

I zaraz dodaje: – Na rynku działa wiele firm świadczących usługi transportowe, istnieje duża konkurencja między nimi. Po skomplikowanych i czasochłonnych procedurach wybierania odpowiedniej oferty, najważniejsze jest dopiero przed nami. To właśnie dłuższa współpraca i realizacja wielu zleceń powala nam poznać dobrze kontrahenta, przekonać się na temat jakości współdziałania. Wtedy mamy wiele informacji pozwalających w sposób zupełnie obiektywny podjąć decyzję, czy kontakty biznesowe chcemy kontynuować czy podejmujemy decyzję o zmianie kontrahenta na nowego. W związku z tak dużą konkurencją na rynku firm transportowych, jak również coraz większymi ich możliwościami, musimy nieustannie sprawdzać nowe oferty. Takie działania stosuje wielu zleceniodawców. Dlatego najważniejszą rolę odgrywają tutaj firmy transportowe. Powinny one dbać o jakość swoich usług, nie pozostawać biernym na rosnące potrzeby rynku i dostosowywać swoje propozycje do naszych potrzeb – podsumowuje Joanna Nowicka-Bloch, zastępca kierownika Biura Logistyki ds. Zakupów w WUZETEM.

O WUZETEM-ie

Producent elementów do układów wtryskowych stosowanych w silni­kach wysokoprężnych, działający od ponad 65 lat pod własną, rozpoznawalną marką na światowym rynku części zamiennych (Automotive Aftermarket). Przez cały ten okres funkcjonowania firma, pomimo że ma zakres globalny i zdobywa klientów w najbardziej odległych krajach, zawsze opierała się wyłącznie na kapitale krajowym i tak jest do chwili obecnej. Produkty oferowane przez WUZETEM zapewniają niezawodne funkcjonowanie silni­ków Diesla. Są one ekwiwalentne z produktami przeznaczonymi na rynek OEM, czyli tzw. pierwszego montażu. Rozpylacze są wysokiej klasy alternatywą w układach wtryskowych silników wysokoprężnych. Szeroki i stale ro­snący asortyment powoduje, że rozpylacze znajdują zastosowanie w coraz większej ilości układów wtryskowych silników Diesla, tych nowoczesnych jak Common Rail, jak i nieco starszych. Dodatkowo, doświadczona kadra inżynierska, techniczna i produkcyjna oraz nowoczesny park technologiczny gwarantują wysoką jakość wykonania produktów.

Poleć ten artykuł:

Polecamy