Zabudowy nawet w wynajmie długoterminowym
Ambulanse, zabudowy warsztatowe, chłodnie, „półki sypialniane”, to tylko kilka przykładów zabudów specjalnych pokazywanych podczas V Konferencji Zabudów Specjalistycznych Samochodów Użytkowych Volkswagena.
W jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich zgromadzono 46 dostawczych Volkswagenów – modele Caddy, Transporter, Crafter i Amarok. Uczestnicy mogli także odbyć jazdy testowe Caddy TSI, TDI, BiFuel oraz Ecofuel sprawdzając alternatywne źródła napędu.
Potencjalni klienci obejrzeli między innymi Amaroka z zabudową warsztatową, Craftery przebudowane na autobusy oraz przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, Transportera T5 z zabudową pogotowia energetycznego. Bankowozy z kolei powstają na bazie Caddy i T5. Ciekawą alternatywę stanowi Volkswagen ze specjalną półką sypialnianą, w której kierowca może się przespać, a firma zaoszczędzić na hotelu.
Przedstawiciele firm medycznych mieli okazję do „przeglądu” ambulansów różniących się wielkością, elementami zabudowy, wyposażeniem. Konkurencja tym polu jest dość spora. Ciekawie od strony firmy wykonującej zabudowy wyglądają kwestie przetargu. – Zazwyczaj, gdy już widzimy wymagania, wiemy o jaką markę i model „w podtekście” chodzi potencjalnemu klientowi. Bo oczywiście Volkswagen ma konkurencję na tym polu, ale jego pozycja jest bardzo silna – mówił jeden z wystawców. Przykładowy koszt wykonania samej zabudowy ambulansu to około 80 000 złotych, choć oczywiście dokładna wycena zależy od specyfikacji i wymagań nabywcy.
Aby wykonywać zabudowy autoryzowane przez Volkswagena trzeba spełnić szereg wymagań. Aktualnie koncern z Wolfsburga współpracuje z prawie 40 przedsiębiorstwami w Polsce. Część z nich ma określoną specjalizację (np. ambulanse), sporo firm współpracuje z wieloma markami. Co ciekawe, sposób finansowania zakupu aut przez nabywców końcowych jest różny – kilku naszych rozmówców ma niemal tylko klientów płacących gotówką, u innych przeważa leasing, są także podmioty korzystające z wynajmu długoterminowego, między innymi za pośrednictwem Arvala i ALD Automotive. Dodajmy, że są przedsiębiorstwa zabudowujące pojazdy, świadczące usługi nie tylko dla nabywców rodzimych, ale również zagranicznych, między innymi z Litwy, Łotwy, Czech i Skandynawii.
Sporym problemem pozostaje kwestia aut zastępczych. Jeden z naszych rozmówców powiedział wprost, że w przetargach, w których wymagane są takowe pojazdy, owszem posiadają zabezpieczenie, lecz w postaci „zwykłych” samochodów, a nie specjalistycznych. Jednak wiele podmiotów posiada pojazdy zastępcze.
W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku marka Volkswagen Samochody Użytkowe sprzedała w Polsce 2953 samochody i jest to więcej o 13,7 procent niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Zwiększył się także udział sprzedaży w rynku, po pierwszym półroczu bieżącego roku wyniósł 12,26 procent. Prawie 900 samochodów użytkowych Volkswagena zostało sprzedanych ze specjalistyczną zabudową – stanowi to ok. 30 procent całkowitej sprzedaży marki.
Volkswagen oferuje cztery serie modeli samochodów użytkowych; w Polsce od lat największą popularnością cieszy się Caddy, na drugim miejscu jest T5. Seria ta jest liderem w swoim segmencie, udział w rynku wynosi 23,6%, co oznacza, że prawie co czwarty samochód sprzedawany w tej klasie to Volkswagen T5. Pozostałe modele to Crafter i Amarok.
fot. Tomasz Czarnecki