Zakupy kluczem do sukcesu

Zakupy kluczem do sukcesu

Kryzys zwiększa taktyczne postrzeganie zakupów w przedsiębiorstwach. Firmy oczekują szybkich efektów poprzez konsolidację zakupów, a strategiczne działania odkładane są „na później” ze względu na potrzebę uzyskania jak najszybszych efektów.Aż 67% badanych firm wskazało zakupy...

Aż 67% badanych firm wskazało zakupy jako kluczowy obszar działalności, który ma bezpośredni wpływ na sukces przedsiębiorstwa – wynika z drugiej edycji raportu „Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach” opracowanego przez firmę doradczą Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki.

Odwrócenie priorytetów

Wyniki badania pokazują, iż w ciągu ostatnich lat jesteśmy obserwatorami ewaluacji postrzegania roli, jaką pełnią zakupy w przedsiębiorstwach. Porównując wyniki pierwszej i drugiej edycji badania, zaobserwowano odwrócenie udziału roli strategicznej i taktycznej zakupów. W 2008 roku najmniejszy udział miała rola taktyczna, natomiast w roku 2011 rola strategiczna. Jedną z przyczyn prowadzących do odwrócenia tej relacji jest reakcja na kryzys, który wymusił na przedsiębiorstwach tworzenie krótkoterminowych planów dostosowanych do szybko zmieniających się warunków gospodarczych. Główna aktywność związana z reakcją na kryzys była skierowana na działania dążące do ograniczenia wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo, w celu szukania szybkich oszczędności, przy zachowaniu odpowiedniej jakości i ciągłości dostaw. Oszczędności finansowe, które zapewniały przedsiębiorstwu utrzymanie poziomu konkurencyjności, były osiągane przez podstawowe działania nakierowane na konsolidację zakupów, standaryzację kupowanego asortymentu oraz wykorzystywanie narzędzi elektronicznych usprawniających proces zakupów.

ZAKUPY = SUKCES

Znacząca część ankietowanych (67%) uznała, że właściwie zorganizowany proces zakupowy przekłada się na sukces przedsiębiorstwa. Stanowi to wzrost aż o 25 pkt. proc. w stosunku do roku 2008 r. Wzrost znaczenia zakupów spowodowany jest szukaniem rozwiązania problemu malejących przychodów przedsiębiorstw oraz rosnących kosztów surowców, energii, paliw i produktów.

Centralizacja na topie

Kolejnym wnioskiem płynącym z raportu jest rosnąca rola centralizacji zakupów. Wyraźnie dostrzegalny jest trend wzrostowy w zakresie tworzenia przez firmy centralnych jednostek zakupowych. Aż 73% badanych wskazało na istnienie takiej jednostki w przedsiębiorstwie (wzrost o 18 pkt. proc). Jest ona odpowiedzialna za 61 do 80% wydatków firmy. Centralizacja służy lepszej kontroli nad wydatkami oraz przyczynia się do dodatkowych oszczędności wynikających ze standaryzacji asortymentu i agregacji wolumenu.

IT zyskuje na znaczeniu

Porównując wyniki raportu do jego poprzedniej edycji z 2008 roku, wyraźnie widać silny trend do wspierania procesów zakupowych sformalizowanymi procedurami i narzędziami IT. Jest to następstwem zwiększającej się ilości dostępnych narzędzi informatycznych wspierających procesy zakupowe oraz ich rozwoju w kierunku szybkości realizacji, kontroli oraz transparentności. Obecnie spośród dostępnych rozwiązań można wybrać systemy wspierające proces zakupowy na każdym jego etapie – od powstania planu zakupów aż po rozliczenie dostaw.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy