Zielona logistyka
Potrzebujemy prawdziwej transformacji, aby osiągnąć bardziej przyjazny, zrównoważony świat. Postępujące zmiany klimatyczne z jednej strony i stała chęć rozwijania światowych gospodarek z drugiej sprawiają, że sektor logistyki staje przed ogromnym wyzwaniem: jak rozwijać biznes i oczekiwania konsumentów z jednoczesną troską o planetę?
Aby stawić czoła temu wyzwaniu, ECR Polska – organizacja non-profit działająca od lat na rzecz usprawnień funkcjonowania branży logistycznej – wprowadza na polski rynek uznany w całej Europie program Lean&Green, działający na rzecz rozwoju współpracy, w celu redukcji emisji CO2. Program funkcjonuje od lat na wielu rynkach.
– Żyjemy w czasach ultra-mobilności, zaawansowanej logistyki umożliwiającej dostawy towarów just-in-time, zarówno drogą lądową i powietrzną. Wybieramy „Kup teraz” i nasze zamówienie dociera w ciągu kilku godzin. Lean&Green ceni sobie taki nowoczesny styl życia tak samo, jak każdy. Jednocześnie uważamy, że wraz z mobilnością musi nadejść zrównoważony rozwój. Zrównoważony rozwój jako strategia generowania zysku przez wiele lat może, a nawet musi, oznaczać poprawę rentowności. Wierzę że dzięki determinacji i wspólnemu wysiłkowi firm, uda się wyeliminować emisję CO2 w łańcuchu dostaw – zauważa Mateusz Boruta, dyrektor zarządzający ECR Polska
Ponad 600 europejskich firm zostało już wyróżnionych gwiazdkami Lean&Green za konkretne osiągnięcia w redukcji emisji CO2. Idea powstała w Holandii w 2008 roku, dzisiaj realizowana jest w 14 europejskich państwach. To pięciogwiazdkowa platforma współpracy i redukcji emisji CO2, której istotnym elementem jest unikatowy proces dzielenia się wiedzą. Firmy tworzą tętniącą życiem platformę wymiany pomysłów i doświadczeń – relacje i zaufanie cenione są na równi z wiedzą techniczną.
– Kluczowym założeniem dla wdrażanych w firmach innowacji jest to, że „zielone jest zielone”. Rozwijając biznes, poprawiając wydajność swoich operacji, redukując koszty i ślad węglowy więcej zarabiasz, a jednocześnie ograniczasz negatywny wpływ na środowisko – dodaje Mateusz Boruta.
Przystępującym do programu Lean&Green nie ma z góry określonych działań, ale dajemy narzędzia, które można dostosować do danej specyfiki działań. Każda firma znajduje się na różnym etapie rozwoju. Wachlarz rozwiązań zmierzających do redukcji emisji CO2 jest ogromny. Coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce z pełną odpowiedzialnością wpisuje w strategię swojej działalności zrównoważony rozwój. Chcą rozwijać biznes, jednocześnie dbając o przyszłość naszej planety. Walcząc o nowe kontrakty, wrażliwość na aspekty środowiskowe stanowi coraz ważniejszy czynnik wyboru. Lean&Green to niejako potwierdzenie zaangażowania w tej kwestii.