Znów rusza import ciężarowych „używek”
W październiku 2012 roku, według wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 4.010 nowych i używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony (w tym autobusy). Było to więcej niż we wrześniu o 8,6 proc., ale w porównaniu rok do roku mniej o 4,2 proc. Spadek ten...
Takie są podstawowe wnioski z najnowszego raportu o stanie rynku samochodów użytkowych i autobusów w Polsce, analizowanego na podstawie rejestracji pojazdów tego typu. Raport przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Strumień z zagranicy
Rejestracje ciągników siodłowych, które są głównym składnikiem badanej grupy pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t (stanowią 55,6 proc.) w ostatnim miesiącu zmalały o 7,5 proc. Od początku roku pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t wyniosły 36.374 i były niższe niż w ciągu dziesięciu miesięcy 2011 roku o 13,4 proc. (5.620 sztuk). W październiku 2012 r. zarejestrowano 3.658 (-5,2 proc. r/r – porównanie rok do roku) nowych i używanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t i 352 autobusy (+8 proc. r/r). Od początku bieżącego roku przybyło 32.819 samochodów ciężarowych i 3.555 autobusów.
W najbliższych miesiącach spodziewany jest wzrost cen usług transportowych oraz redukcja zatrudnienia
W samochodach ciężarowych spadek skumulowanego rezultatu wyniósł -14,3 proc. Na rynku nowych i używanych autobusów sytuacja po dziesięciu miesiącach pogorszyła się o 4,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2011 r. W październiku zarejestrowano 1.599 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t. Spadek rok do roku wyniósł 10,2 proc. i był zbliżony do zaobserwowanego miesiąc wcześniej. W porównaniu do poprzedniego miesiąca odnotowano wzrost o 5,8 proc. W całej grupie było 1.506 nowych samochodów ciężarowych (-167 szt.; -10 proc. r/r) i 93 autobusy (-14 szt.; -13,1 proc. r/r). Od początku roku nabywcy zarejestrowali 14.621 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t. Było to mniej o 567 szt. (-3,7 proc.) niż w analogicznym okresie przed rokiem. W ostatnim miesiącu sprowadzono do Polski 2.411 używanych pojazdów użytkowych. Dwucyfrowy spadek wskaźnika zmiany rok do roku, obserwowany od początku roku, wyhamował (+0,3 proc.). Złożyło się na to przywiezienie do kraju 2.152 używanych samochodów ciężarowych. Zaledwie o 33 (-1,5 proc.) mniej niż w przed rokiem i 259 autobusów, o 40 (+18,3 proc.) więcej. Od początku roku zarejestrowano 21.753 (-18,9 proc. r/r) używanych pojazdów. W tym 19.215 (-20,7 proc.) to używane samochody ciężarowe i 2.538 autobusów (-1,4 proc.). Niezmiennie pojazdów używanych sprowadzono od początku roku niemal półtora razy więcej niż sprzedano nowych.
Nowe ciężarówki o DMC >3,5t
W październiku zarejestrowano 1.506 nowych samochodów ciężarowych. Mniej o 10 proc. tj. 167 sztuk niż przed rokiem i niemal tyle samo co we wrześniu (+10 sztuk; +0,7 proc.). Zmniejszenie sprzedaży nowych ciągników w październiku o 11,6 proc. w ujęciu rocznym, wpłynęło na wzmocnienie przyhamowania w całej grupie. Ciągników zarejestrowano 1.082, mniej o 7 proc. niż we wrześniu. Samochodów najcięższych o masie powyżej 16 t odnotowano 1.292, mniej niż przed rokiem o 10 proc. (-144 szt.) i mniej niż miesiąc wcześniej o -2 proc. (-26 szt.). Od początku 2012 roku, zarejestrowano 13.604 pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t. Było to mniej o 449 samochodów (-3,2 proc.). W tej liczbie znalazło się 11.183 pojazdów zarejestrowanych przez firmy rejestrujące na regon.
Pojazdów używanych sprowadzono od początku roku niemal półtora razy więcej niż sprzedano nowych.
Zainteresowanie odbiorców w tej grupie zmniejszyło się o 9,3 proc. (-1.152 szt.). Liczba pojazdów leasingowanych (wliczając w to również długoterminowy wynajem) wyniosła w tym czasie 8.635 szt. (- 8,8 proc.). ejestracje na klientów indywidualnych wyniosły w tym czasie 2.421 szt. Popyt tej grupy nabywców wzrósł o 41 proc. (+703 szt.) w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje, że do października 2012 r. ok. 11 proc. nowych rejestracji mogło mieć status rejestracji czasowej, z których część mogła być potencjalnie skierowana na wywóz.
Transport samochodowy rośnie
Według informacji Głównego Urzędu Statystycznego do września 2012 r. przewieziono niemal 125 mln ton ładunków transportem samochodowym – o 8,7 proc. więcej niż przed rokiem. W sekcji „transport i gospodarka” magazynowa klimat koniunktury we wrześniu był nadal ujemny i gorszy niż przed miesiącem we wszystkich trzech obserwowanych obszarach – popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej. W najbliższych miesiącach spodziewany jest wzrost cen usług transportowych oraz redukcja zatrudnienia.
W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w październiku 2012 r. najwięcej zarejestrowano w naszym kraju pojazdów marki DAF – 295 egz., następnie Mercedes – 265 egz., a potem Volvo – 243 egz. Kolejność po dziesięciu miesiącach: pierwszy DAF – 3.088 szt. (+28,5 proc. r/r), następny Mercedes – 2.337 szt. (+3,7 proc.) i MAN – 2.261 szt. (-18 proc.).
Superciężka spada
W październiku 2012 roku zarejestrowano 1.292 pojazdy w grupie samochodów najcięższych, powyżej 16 t. Było to mniej niż przed rokiem o 10 proc. (-144 szt.) i mniej niż miesiąc wcześniej o -2 proc. (-26 szt.). Od początku 2012 r. zarejestrowano 11.743 egz. (-2,3 proc. r/r) pojazdów najcięższych, mniej o 276 egz. niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wyhamowanie w sprzedaży nowych ciągników samochodowych, zaobserwowane w ostatnim miesiącu (-11,6 proc. r/r), przełożyło się na ograniczenie wzrostu skumulowanej liczby tych pojazdów od początku roku. Rejestracje ciągników w październiku wyniosły 1.082 sztuki a od początku roku – 9.946 szt. o 2,1 proc. więcej niż o tej samej porze przed rokiem. W październiku 2012 r. w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrowały marki: DAF – 285 egz., Volvo – 243 egz. i Scania – 222 egz. Od początku 2012 r. na pierwszej pozycji jest DAF – 3.004 szt., na drugiej Mercedes – 1.946 egz. i MAN – 1.752 egz.