Zrównoważona logistyka zyskuje w oczach klientów

Zrównoważona logistyka zyskuje w oczach klientów

Klienci branży TSL coraz częściej oczekują rozwiązań zrównoważonych, które są stają się ważnym kryterium przy wyborze partnerów biznesowych. Jak prognozuje firma doradcza McKinsey, rynek zrównoważonej logistyki osiągnie wartość 50 miliardów dolarów już w 2025 roku, stanowiąc 2% globalnych wydatków na logistykę. Do 2030 roku ten segment urośnie do 350 miliardów dolarów, obejmując aż 15% całkowitych wydatków w branży, wyznaczając nowy standard w sektorze logistycznym.

Zrównoważony rozwój nie kończy się na własnych działaniach firmy – jak wynika z danych PwC, aż 90% wpływu na środowisko generowanego jest w łańcuchach dostaw. Nie dziwi więc, że już 22% przedsiębiorstw przeprowadziło przynajmniej jedną analizę dostawców z uwzględnieniem ESG, a obszar ten stał się nieodłączną częścią oczekiwań klientów branży TSL. Zmiany te przyśpieszają także nowe regulacje, takie jak unijna dyrektywa CSRD, stawiają dodatkowe wymagania, wymuszając jeszcze większą transparentność. To wyzwanie, ale też szansa dla firm, które jako pierwsze dostrzegą potencjał i korzyści wynikające z tej transformacji.

– Zrównoważony rozwój nie jest już opcją, lecz stałym elementem wymagań naszych klientów. Każde zapytanie ofertowe zawiera pytania z tego zakresu, w tym m.in. o ślad węglowy. Coraz częściej zobowiązujemy się do dostarczania klientom danych z pomiarów środowiskowych. W ramach Grupy ID Logistics podejmujemy działania na wielu frontach – od ograniczania odpadów i ich recyklingu, po zmniejszanie zużycia energii i emisji CO2. Nasz rygorystyczny Kodeks dla dostawców stale ewoluuje, w najbliższej przyszłości chcemy jeszcze mocniej skupić się na odpowiedzialnych zakupach i dalszym podnoszeniu standardów w obszarze zrównoważonego rozwoju – komentuje Agata Głąbińska Manager CSR w ID Logistics Polska.

– Konsument staje się coraz bardziej świadomy tego, co kupuje i od kogo. Zwraca uwagę na pochodzenie towarów oraz na to, jak firma dba o zrównoważony rozwój, co bezpośrednio przekłada się na decyzje biznesowe naszych klientów. Na te potrzeby musi dziś odpowiadać także branża logistyczna, a dobrym tego przykładem są magazyny, w których działamy, ponieważ aż 80% z nich posiada certyfikację ekologiczną BREEAM lub aktywnie dąży do jej uzyskania – dodaje Maciej Korzeniowski Energy Manager w ID Logistics Polska.

Motorem napędowym zmian w kierunku bardziej zrównoważonej logistyki są nie tylko wymagania środowiskowe, ale także rachunek ekonomiczny. Jak wynika z badania Superpowers Index, przedsiębiorstwa, które wprowadzają zrównoważone rozwiązania aż o 28% częściej notowały wzrost przychodów w ciągu ostatniego roku. Oznacza to, że odpowiedzialność społeczna i środowiskowa mogą wyraźnie przyczynić się do poprawy wyników firm, co zauważają także ich przedstawiciele zwracając coraz większą uwagę na te czynniki przy wyborze partnerów biznesowych.

– Bardziej zrównoważone podejście do logistyki to też szansa zmniejszenie kosztów operacyjnych. Sytuacja na rynkach energii powoduje, że musimy jako duże przedsiębiorstwo z rozproszonymi lokalizacjami maksymalnie optymalizować zakup mediów. Staramy się stale analizować możliwości rynkowe i dywersyfikować nasz portfel wybierając różne modele zakupu energii. W 2022 roku, w obliczu gwałtownego wzrostu cen energii, wdrożyliśmy z klientami działania, które pozwoliły  zredukować wskaźniki zużycia gazu i prądu o 36%, przynosząc znaczne oszczędności, a w niektórych magazynach,  udało się zmniejszyć wskaźnik intensywności energetycznej nawet o ponad połowę (56%). Obecnie inwestujemy w technologie, które pomagają efektywniej zarządzać energią, co pozwala nam planować i realizować redukcję konsumpcji mediów, a także znacząco obniżać nasz ślad węglowy – tłumaczy Maciej Korzeniowski Energy Manager w ID Logistics Polska.

Poleć ten artykuł:

Polecamy