Zwycięski FM DuallFrame
Grupa FM Logistic zorganizowała międzynarodowy konkurs promujący innowacyjne projekty racjonalizatorskie. Finał konkursu odbył się niedawno w Roissy we Francji. Pierwszą edycję wygrał projekt zgłoszony przez polski zespół FM Logistic: nadstawa FM DualFrame.
Celem konkursu jest wyróżnienie inicjatyw pracowników, dzięki którym udoskonalane są konkretne procesy i codzienne czynności w bieżącej pracy poszczególnych oddziałów FM Logistic na całym świecie. Ocenie podlegały m.in.: oryginalność zgłaszanych projektów, łatwość wdrożenia, wpływ na osiągane wyniki finansowe i wydajność, poprawa komfortu pracowników, a także redukcja zużycia materiałów i energii. Konkurs został ogłoszony w styczniu br. i przebiegał w kilku etapach. Od lutego do lipca wyłaniani byli reprezentanci poszczególnych platform (centrów) logistycznych. Polskie eliminacje krajowe odbyły się 13 września 2017 r. na terenie centrum w Bronisławowie. Zwycięskie zespoły projektowe zostały zaproszone do siedziby FM Logistic w Roissy (Francja), gdzie odbył się wielki finał konkursu Continuous Improvement.
– Początek prac nad projektem FM DualFrame to maj 2016 r. Chcieliśmy znaleźć rozwiązanie, które pomoże nam w pokonaniu problemu jednego z naszych czołowych Klientów, jakim były niemieszczące się w samochodach palety z towarami – opowiada Tomasz Sęk, kierownik ds. projektów w centrum logistycznym w Wolborzu, uczestnik i laureat konkursu. – Badaliśmy dostępne na rynku rozwiązania, jednak nie spełniały naszych oczekiwań. Przystąpiliśmy więc do pracy nad własnym. Na platformie w Wolborzu powstały pierwsze prototypy specjalnych ram, dzięki którym można na jedną nieregularną paletę towarów nadstawić drugą – dodaje.
FM DualFrame to dzisiaj wdrożony projekt. Przynoszący konkretne korzyści dla FM Logistic i jego klientów. Dzięki niemu udało się m.in. zmniejszyć o 26% ilość przejechanych kilometrów w transporcie, zmniejszyć zużycie paliwa oraz ograniczyć o 5% emisję CO2, a także zredukować o 5% koszty transportu po stronie klientów i ograniczyć o 4% uszkodzenia transportowanych towarów. Nadstawy mogą być wyposażone w urządzenia GPS, które ułatwią zarządzanie ich obrotem pomiędzy centrami firmy i punktami dostaw towarów. Dzięki temu, że w składzie zespołu projektowego znalazł się przedstawiciel działu prawnego, została zabezpieczona strona prawna projektu. FM DualFrame został zgłoszony do Urzędu Patentowego. Uzyskał też certyfikat Europejskiej Gwarancji Najwyższej Jakości. Trwają także prace nad uzyskaniem znaku CE.
II miejsce w konkursie Continuous Improvement zajął projekt optymalizacji procesu przygotowania dystrybucji paczkowej dla klienta, III miejsce natomiast wdrożenie narzędzi informatycznych do wyszukiwania palet w strefie przed COP. Jeden ze zgłoszonych do finału projektów otrzymał wyróżnienie za polepszenie warunków pracy przy etykietowaniu.
Zwycięski zespół projektowy to 4 osoby: Tomasz Sęk i Wacław Ronek z platformy logistycznej w Wolborzu – pomysłodawcy rozwiązania i twórcy prototypów. Z kolei Milena Ceglińska z biura zakupów centrali FM Logistic w Mszczonowie zajęła się wyszukaniem producenta finalnej wersji nadstaw FM DualFrame, tak by rozwiązanie to było opłacalne i korzystne kosztowo spośród podobnych obenych na rynku. Równie ważny był aspekt uzyskania certyfikatów. Pani Milena zajęła się także wyszukaniem i ustalaniem warunków z firmami certyfikującymi. Natomiast ochrona prawna projektu czyli przygotowanie i zgłoszenie nadstawy DualFrame do Urzedu Patetntowego było zadaniem Adriana Piaska, prawnika z centrali firmy w Mszczonowie.
Już dzisiaj wiadomo, że FM DualFrame będzie nadal rozwijany z wykorzystaniem zaawansowanych technologii.
(FM Logistic)