Wydanie: Eurologistics 149 ( Lipiec-Sierpień 2025 )

- „Ponieważ wypowiedziom o braku kierowców nie towarzyszą spektakularne doniesienia medialne o zablokowaniu łańcuchów dostaw, np. o wstrzymaniu wywozu kontenerów z portów morskich, to w otoczeniu branży transportowej, czyli u załadowców oraz decydentów politycznych występuje przeświadczenie, że choć się mówi o deficycie kierowców, to w rzeczywistości takiej sytuacji nie ma” - pisze w swojej analizie o rynku kierowców przygotowanej na potrzeby ThinkBigThank prof. Wojciech Paprocki.
To niestety kliniczny przykład tego, jak wygląda reakcja władz na problemy pojawiające się w gospodarce. Dopóki dane zjawisko nie przełoży się realnie na życie codzienne, nie oczekujmy szeroko zakrojonych działań, mających na celu zapobieganie sytuacji kadrowej. Pomimo znaczącego wkładu branży TSL w PKB Polski, jest ona zbyt mało atrakcyjna dla mainstreamowych mediów, aby akcje jej wsparcia udało się ładnie opakować i sprzedać wyborcom.
Wygląda więc na to, że jak zwykle przewoźnicy będą musieli sami uporać się z tymi problemami. Pocieszający jest fakt, że świadomość problemu, oraz tego, że będzie on narastał z czasem, jest duża. „Branża stoi dziś przed długofalowym wyzwaniem strukturalnym. Bez systemowych działań – poprawy atrakcyjności zawodu, wsparcia w szkoleniu i rekrutacji, inwestycji w cyfryzację i automatyzację oraz większego otwarcia rynku pracy na migrantów - rynek będzie miał trudności z utrzymaniem płynności dostaw. Alternatywne formy transportu mogą łagodzić skutki niedoborów, ale nie zredukują presji demograficznej” - zauważa Jarosław Bartczak z XPO Transport Solutions Poland.
Analiza prof. Paprockiego kończy się jednak optymistycznym akcentem - „Można domniemywać, że w środowisku przewoźników drogowych pojawią się prekursorzy, którzy wykorzystując rozwój technologii cyfrowych i wzrost ich dostępności znajdą nowatorskie rozwiązania obsługi logistycznej w segmencie middle mile. To będą przedsiębiorcy, którzy w centrum zainteresowania umiejscowią racjonalność wykorzystania pracowników i nasilą starania o poprawę warunków pracy kształtowanych przez wszystkich interesariuszy transportu drogowego.”

Witold Zygmunt

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.